för liten
min syster va i djuraffären idag och såg en pytteliten kanin unge! hon blev arg och sa till han som jobbade att den kaninen är alldeles för liten för att säljas! menmen… när jag kom hem så fick jag en överaskning! :'D det var den lilla kaninungen! hon tyckte så synd om den att hon helt enkelt tog hem den! :3
jag tycker att den ser ut som max att vara 4 veckor vilket är på tok för lite! kanske har fel, men vad tycker ni? hur gammal kan h*n vara? han som jobbade där sa att den var 10 veckor! :o men det stämmer väll inte? kaninen är en hermelin. skulle också villja ha NAMNFÖRSLAG ^^ men vet inte än om det är en kille eller flicka. så ge massor med förslag! ^^

5 veckor tippar jag.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Sötis ^^. Ser väldigt liten ut.. :O Fattar inte vad vissa djuraffärsägare tänker med egentligen.. >:/

oj, vad liten, kan du inte visa en bild på när du håller i han så vi får se en storleksskillnad?
men hur många kaniner har ni nu egentligen?
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

#7 kan ta en bild senare ^^, jag har två st nu (: och min syster har ett par st :3

Det blir ju inte bättre av att någon köper ungen! Då förstår ju djuraffären att det är unga ungar man vill ha, och fortsätter köpa in dem! Om man istället säger till på skarpen och säger att det är en oskriven regel på att en kanin ska vara minst 7 veckor innan den lämnar sin mamma, tror jag att det blir mer skillnad.
Ju fler som köper dessa minimala kaniner, ju fler köper de in! De kan ju uppenbarligen ingenting om kaniner, och då ska de heller inte sälja några!
Tror själv att det är någon hermelinkorsning på ca. 6 veckor. Vilket är för lite!

#9 hej, det var jag som köpte kaninen till min syster. Och visst h*n är på tok förliten. För det första så känner jag han som jobbar där. Jag har jobbat hos honom i ca 2 år till och från. Och jag tkr hellre att någon lite mer erfaren köper den än att en barnfamilj köper den om dom har ungar på 6 år som vill leka med den, så jag personligen tkr att det var bra att vi köpte den. Nån kommer juh ändå köpa den !
Han kan knappast vara 6 veckor gammal MAX 4 veckor! Han är minimal och folk här inne sa att min systers andra kanin var 5 veckor när vi fick hem den. Och vadå 5 veckor han var minst dubbelt så stor som den här nya är. Visst är han en dvärgvädur men sorleks skillnaden är stor.

#10 Det är STOR skillnad mellan en dvärgvädursunge och en hermelinunge! Kolla bara på ciss bild i #1!
Tycker hellre man ska säga till ordentligt. Har själv gjort det på djuraffären här och de köper inte in kaniner under 7 veckor längre! Skrev ut en sida med Jordbruksverkets regler och först sa de att ungarna var 9 veckor, men det såg väl en 3åring att de var yngre. Så tillslut gav de med sig. Går in den affären varje dag och "inspekterar". De är väl rädda för att jag ska klaga på mer.
Men jag skulle aldrig tänka mig att köpa en såpass liten unge för att ingen barnfamilj ska det! Det är inte ditt ansvar att den ska komma till ett bra hem. Det är uppfödaren och i viss mån djuraffären. Det bästa är om man har en stödmamma hemma.
Det sliter enormt på en kaninunge att lämna sin mamma för tidigt. Den lilla ungen ska få komma till en "ny" mamma. Det är det allra bästa för honom. Känner du ingen som kan ta honom, som har en stödmamma?

#12: Hon ser ju också välldigt liten ut fast hon är 8 veckor på bilden.. Men hermeliner är ju väldigt små

#11 Du köper inte in kaninungar under 7 veckor LÄNGRE?! om du då har själv gjort det så varför klagar du då på andra? Du säger att det inte är mitt ansvar? Det är då heller inte DITT ansvar att inspektera en djuraffär! ??? Det kanske inte är mitt ansvar att ge den ett bra hem , men jag kanske tänker på DJURETS bästa och inte på om det är mitt ansvar lr inte! Jah men vad ska jag göra då? Det är väl inte mitt fel att dom lämnar ungen för tidigt??!! Vrf skulle min syster ge bort den till någon annan? Det är då en grejj som är jobbigt för en liten bebis. att FLYTTA runt hela tiden. Vi har själv en hona här hemma som gick bra ihop med honom. Men hon buffar så mkt på honom hela tiden och är på honom så dom ska få träffas imorrn igen så får vi se. ! Jag tkr inte du ska komma o säga vad jag ska göra! Och så tkr jag att ni som tror er så duktiga ger allt för mkt dålig kritik i dom flesta trådar. Ni kan bara se det negativa och inte dte positiva! Vrf kan man inte tänka; Ah vad snällt att hon försöker hjälpa den lilla kaninen? !! Lr är ni för stolta för det?

#14: Hon har inte köpt in någon 7 veckor gammal kanin. Hon skrev att hon tyckte att du borde säga till ordentligt då hon själv hade gjort det (= du uppfattade det som att hon själv hade köpt kaniner på 7 veckor, då hon istället hade protesterat mot det) och att de inte köpte in kaniner under 7 veckor längre (= du uppfattade det som att hon inte köpte in kaniner under sju veckor längre, då hon i själva verket menade att AFFÄREN inte köpte in små ungar längre).
"Tycker hellre man ska säga till ordentligt. Har själv gjort det på djuraffären här och de köper inte in kaniner under 7 veckor längre!"
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

#14: _Jag tkr inte du ska komma o säga vad jag ska göra! Och så tkr jag att ni som tror er så duktiga ger allt för mkt dålig kritik i dom flesta trådar.
_Detta är ett fritt forum & Matilda får säga nästan vad hon vill sålänge det inte bryter mot Sveriges lagar och iFokus regler. Hon sa inte vad du SKA göra utan vad hon TYCKER att du ska göra. Hon "tror inte att hon är så duktig" heller som du så fint formulerar det, hon säger bara vad hon VET och TYCKER. Detta forum är till för att DISKUTERA om kaniner, LÄRA ut till andra och LÄRA sig av andra.
www.frihetenskaniner.se

Heregud så sööta<3

#13: Instämmer. Hon var väldigt bebislik när hon var liten, hon ser ju betydligt yngre ut på bilden än vad hon egentligen var.
www.frihetenskaniner.se

#18: Sådär stor var Embla också, hon var åtta veckor gammal. Tror inte att din kann är 4 veckor.
www.frihetenskaniner.se

#14 Jag tycker det är jättebra att ni tar hand om honom! Men det ger dubbla signaler. Ni tycker det är fel att det säljs för unga kaniner, men ni köper dom iallafall, det förstår jag inte?
Jag skrev inte heller vad ni skulle göra. Jag skrev vad JAG skulle göra. Och JAG skulle leta efter en stödmamma han kan bo hos tills han är gammal nog att klara sig själv! Sen kan ni ju ta hem honom igen! Och du kände ju han som jobbade i djuraffären. Han kan ju hjälpa dig att få tag i uppfödaren, som kanske kan ta tillbaka honom tills han är gammal nog?
Och jo, jag tycker det är mitt "ansvar" att "inspektera". Jag vet till 100% att jag är mer kunnig inom kaniner än personalen där, så varför inte dela med mig av mina kunskaper för att göra det bättre för kaninerna?

oj, vad liten H*n är:S ni har inte funderat på att skaffa en fostermamma?. men, kaninen kannske har börjat äta ricktig mat redan?
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Påminner om min Flame som är drygt 5 veckor nu.
Jag gissar på att kaninen är 5-6 veckor, för om den är sex veckor är det faktiskt tillåtet att djuraffären har den till salu.
Synd med djuraffärer som inte har någon kunskap…
Om jag var ni skulle jag gå dit och säga till dem på skarpen, berätta mo Jordbruksverkets regler och prata allvar med personalen.

#15 och 16 . okej då ursäktar jag att jag läste fel. Men jag har sagt till honom flera ggr att han inte ska köpa in unga kaniner. Men han säger bara att dom är så gammla som dom måste vara! Han köper inte så små kaniner vanligen men om han inte lyssnar vad ska jag göra då?
Ja och JAG TYCKER det! Men då behöver man faktiskt inte alltid skriva negativa saker. Man kan fktiskt skriva positiva saker också. eller tkr du att det är kul om folk bara ska se allt negativt? Då blir det oftast mkt tråkiga trådar och tjaffs. Och det är väl inte den här sidan til för ? !! Jah PRECIS diskutera men måste allt vara så negativt? Hon kanske kan säga nästan vad hon vill, men jag tkr att man ska kunna vara trevlig och tänka på vad man säger till andra också. Och föreslå att ge bort våran kanin? DÅ blir jag förbannad!

#21: Instämmer med dig. Tycker att om man kan mycket & är säker på sin sak är det klart att man ska dela med sig av sin kunskap.
www.frihetenskaniner.se

#20 okej, tack ^^ tyckte h*n såg så liten ut ^^ men har ju aldrig haft en hermelin så (:

Måste ni förstöra en massa trådar ? Ni kanske inte tkr att ni "förstör" men trådarna blir riktigt tråkiga och den som lagt ut ttråden blir kanske heller inte så glad när folk ska börja tjaffsa .! Men hallå Lix inspektera VARJE dag? Det är juh inte ditt zoo., om du tkr att dom bryter mot en massa lagar så vrf ringer du inte till polisen lr djurskyddsmyndigheterna lr nu vad det heter istället? Om du tkr den är dålig och den är olaglig borde den juh läggas ner. Jag tror inte att det spelar så stor roll om du går dit o strosar varje dag! Det är dom som håller i SIN djuraffär! Visst är det jätte bra att man säger till, men lix gå ditt varje dag !

#23 okej ^^ joo, hon har redan försökt prata med honom (:
#27 gud så söt! :D

#28 Jag bor max 10 minuter ifrån köpcentrumet här och är där och handlar mat med mamma varje dag i princip. Så då går jag automatiskt in på djuraffären, kollar lite på kaninerna, kanske köper en matskål eller något.
Om jag ser att kaninerna har slut på vatten, hö eller mat så säger jag till! För kaniner ska ha fri tillgång på pellets tills det att de är 6 månader. Och det ska alltid finnas fräscht vatten och hö! Det är ofta mycket folk i affären och de märker inte alltid när maten tar slut. Det går fort när det är 4 hungriga kaninungar i samma bur!
Och jag försöker inte förstöra? Gav bara råd, eftersom kaninen är för ung för att flytta från sin mamma!

#30 , men kanske man inte behöver vara så kall och lite trevligare kanske och inte bara skriva en massa negativa kommentarer. Vad ska jag göra åt att kaninen är för ung? jag ägde den inte när den flyttade från sin mamma. klart att jag också tkr den borde vara hos sin mamma längre! Det bästa jag lr min syster kan göra är att ta hand om den så bra som möjligt!

#31 Har avrken varit otrevlig eller negativ. Försöker bara att hjälpa.
Leta efter en stödmamma? Försöka få tag på uppfödaren?

Jag tror inte att ungen behöver en stödmamma, om den har börjat äta riktig mat så klarar den sig!
Tycker det är bra ngn som är någorlunda kunnig tog hem ungen så den inte hade kommit till massa skrikiga barn som behandlade den hursomhelst! och förstår eran tanke med det! Men sen förstår jag inte, i en tråd innan skrve ni eller du att ni skulle antagligen lämna ut 2 kaniner på foder då ni inte riktigt hade tid för alla sen köper ni in en ny..? Ja alla kaniner är ju små och söta när dme är unga men alla blir större också…

#32 för det första ska du inte prata med mig utan med min syster -chilli
opch för det andra så kanske du kan tänka på lite vad du skriver och läs det en extra gång så kanske du märker att det inte alltid är så trevligt. Här vill många skriva sina glada nyheter men möts ofta av tråkiga kommentarer som jag att många heller inte känner sig så bra!

#34 det är min systers kanin inte min!

Det är bra att du ger råd och så twinnie, det är ju skit bra!
Men i detta fall kanske det känns lite negativt, men du vill ju bara kaninen väl så!

#35 Men du svarade ju på mitt meddelande i #9? Om det nu är din syster jag ska prata med, varför svarar du? Då ska jag skriva lite trevligare då:
Och vad jag förstår är det ingen glad nyhet att en liten unge blivit tagen från sin mamma? :D :D Du kanske ska hitta en bra stödmamma? :D:D Eller försöka kontakta uppfödaren! :D;) Kaninen är nämligen för ung för att lämna sin mamma :D:D !
Jisses. Jag försöker HJÄLPA TILL och du tycker jag är otrevlig!? :S Nästa gång ni köper en för ung kanin ska jag INTE svara. Då ska jag bara se på när ungen blir svagare och svagare! Otacksamt!

jättesöt =) verkligen….han behöver ingen stödmamma, han äter ju som sagt vanlig mat nu. vad är det ni nte förstår med att dom här 2 tjerena hjälper en stackars kaninunge från en möjligtvis hemsk familj, som sagt dom är kunniga, dom har kaniner + att det är "-Chillis" kanin, hon hade bara 1 innan "Tsarina", "tsarina" har ju några fler kaniner än hennes syster, dom delar inte på kaninerna utan har varsina kaniner. ser absolut INGET dåligt i det dom har gjort, dom hjälpte stackaren från den livliga djuraffären, nu har han det lungt å tryggt, å har kommit dit för att stanna :)
jag håller faktiskt med om att vissa av er ger en jävligt dålig stämning här inne !! det ni skriver, läs det en gång till om ni tycker ni är så otroligt duktiga, mkt bättre än alla andra, skriv det iallafall i en snäll "ton" !!
tycker faktiskt det börjar bli jävligt tråkigt att vara här inne på iFokus !! alla bara ska vara bättre än andra, man kan inte acceptera när folk gör ngt bra, måste se ALLT det negativa ist för att se det positiva som faktiskt vinner över det negativa ;)
tss, det är nästan så att om jag skulle köpa en kanin unge att jag knappt skulle våga dela min glädje här !! fyfan säger jag !!

#39 men herrgud !! nu får du väl ändå ge dig !! dom hjälper ju förfan kaninen !!! inse att dom inte gör den illa !!!

Hoppas nu allt går bra med den lille kaninbebisen. Såg att ni hade haft ut den på gräsmattan, vill bara påpeka om det nu är så att den inte är van vid gräs så kan den blir riktigt dålig i magen…….de har ganska så känsliga magar. Håller tummarna att allt går bra.

#39 EFTERSOM ATT DU BÖRJADE KLAGA , MEN DET DÄR MED STÖDMAMMA SKA DU INTE TA MED MIG!
Du kan visst skriva och ge råd men VÄLJ dina ord. Tycker du att det är bättre att den hamnar hos nån barnfamilj som skriker och leker med den hela tiden? svagare? tror du vi inte kan ta hand om kaniner eller? H*n äter juh redan torrfoder!

#42 han var bara där en stund, nån gång måste juh vaar första gången . men tack för tipset. =)
Oj, Medarbetare?! Tycker det börjar bli väldigt otrvliga opassande ord i denna tråd.

#45 Medarbetare?
Har tyvärr precis sett den här tråden! Alla har åsikter och ni får bolla med dom och disskutera, men ta inte till svordomar och kalla inte varandra elaka saker!
- Mvh Emma

Jag har varken klagat eller varit "otrevlig". Försöker hjälpa till. Förstår inte vad du menar med "välj dina ord". Skriv gärna vad jag skrivit som är negativt.
Jag tycker somsagt att det är super att ni tar hand om kaninen, som jag redan skrivit. Men det allra bästa, om kaninen är under 6 veckor, är att den kommer till en stödmamma, så enkelt är det! Det ÄR det bästa för kaninen, och det spelar ingen roll vad du skriver.
Och vad jag menar med svagare är att kaniner behöver sin mamma in i det sista! Dvs. den lär sig nya saker av sin mamma! Denna lilla unge kan ha missat massor med saker. Saker som varken du eller din syster kan lära den!
#40 Jo, kaninen behöver en MAMMA. Så enkelt är det. Kan inte fatta att du skriver att den 5 veckor gammal kaninunge inte behöver sin mamma? Det är som att ta en 1 månad gammal bebis och sätta den framför en tallrik med köttfärssås och säga "ÄT!". Bebisen har ingen aning om hur den ska äta, hur den ska tugga, hur den ska svälja etc. Samma sak med kaniner!
Förlåt om jag låter negativ, men vill BARA hjälpa till!

#48 hur vet du att kaninen är 5 veckor?
Lugna er lite nu tjejer. Välj ert språk, allihopa, och försök läsa alla inlägg som om dom var menade i GOD anda. För det är dom.
Om nu Tsarina inte vill att twinnie ska ta det mig dig så får man nog se vart det började, med att Tsarina tog det med twinnie. Läs er konversation igen och så kommer ni se att alla bara vill hjälpa, det är lite missförstånd på vägen bara.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jag tycker det är bra att twinnie håller koll på den djuraffärer nära henne :) Jag själv brukar kolla i buranarna så dom har mat, hö, vatten. Det hjälper mycket :D
Nu känns känner ni säkert att ni har gjort rätt för kanin, till en viss del har ni det. Den har det bättre hos er än djuraffären men jag skulle nog ha letat efter en "stödmamma" till lilla ninen. Lycka till med det lilla livet :) är jätte söt <3
Den ungen har kvar det opropotionerliga utseendet med huvud lika stort som kroppen så jag tror inte att den kan va en dag över 3 veckor.

Oj, så underbart söt!
Är den 3-4 veckor kan jag tillägga att den klarar sig förutsatt att den äter vanligt foder. En stödmamma skulle inte ta emot den ändå.
#43 ungarna börjar smakar på torrfodret redan vid två veckor, och äter sedan oftast dagligen av det. Men det betyder inte att dme inte behöver ha mjölk, för de behöver dem, alltid till 6 veckor.
Har själv haft hermelinungar och ser ut precis som mina gjorde vid 4-5 veckor. Det betyder den behöver ngn form av mjökersättning ett tag till. Men tycke rni ska höra av er till djuraffären få kontakt med uppfödaren och höra så ni får exakt ålder, annars är det ju inte helt säkert den lilla överlever.
Som Callo precis sa, försök att få tag på uppfödaren för att få reda på exakt ålder (obs fösök då att hålla en hyfsat trevlig ton annars kanske dom inte har lust att prata med er eller ljuger så tungan blir blå)
Är den 4-5v behöver den mjölk i 1-2v till och är den 6v klarar den sig på pellets och hö. Att den behöver en mamma tror jag inte riktigt på, det är inte alltid man hittar en stödmamma till en kaninunge vars mamma har dött och dom brukar klara sig ändå och kunna uppföra sig som kaniner. Det mesta är ren instinkt. Plus att ni väl har flera kaniner som den kanske kan fungera ihop med och lära sig av?
Väldigt söt kaninis, tycker att det är bra att ni har tagit hem den istället för nån totalt okunnig. Och så länge ni dessutom har skällt ut affärsinnehavaren rejält så vet jag inte om ni kan göra så mycket mer i den frågan.
Lycka till och hoppas allt går bra med den lilla :)

#48 det är inte alls samma sak !!! den här kaninen äter vanligt kaninfoder, som sagt skulle man sätta den hos en stödmamma skulle mamman kanske buffla bort den !!

okej (: tack för hjälpen alla^^

Har ni missat att hon ber om NAMNFÖRSLAG?
här har du några hemsidor med massor av kaninnamn:
http://hem.passagen.se/susanna2/GochB/Kaninnamn.html
http://hem.passagen.se/follyfoot/kaninamn.htm

jag var i vellinge i går i en djuraffär för att köpa mat till mina kaniner.. Där fanns till och med ungar som var mindre än din unge.. De var inte mycket mindre men devar i alla fall mindre..

#59 åh, tack så mkt! :D
#60, okej :/

Lycka till med ungen:)

#62 tacktack ^^