Kanin iFokus

Kanin

Etiketttävlingar-och-lekar
Läst 407 ggr
[ZorroKanin]
0

Klicker Träning?

Hejsan!

Har tänkt börja klicker träna min kanin och har några frågor :)

1. Några förslag på bra kanin godis? Inte för dyrt, inte för fett och ganska mycket i påsen :) vilken godis sort använder ni till era kaniner?

2. Hur bra funkar det att använda en vanlig blyertspenna i stället för en klicker?  använder ni penna eller klicker?

3. Vid vilken ålder kan man börja träna kaninen? min är 13-14v nu, minns inte riktigt ;)

Ge gärna förslag på olika grejer man kan lära kaninen!😃

Fridaaaa
0

1. Pelletsen om den får det kan du ge eller torka egna morötter, äpple, banan. 
Hade dock inte gett godis dagligen (bra att tänka på)

2. Ja det brukar fungera bra. 

3. Du kan börja träna nu om du vill. Åldern spelar ingen roll.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[ZorroKanin]
0

#1 tack så mycket :)

kanin och häst
1

1. Bäst är det att göra egna godis, torka blad, morötter osv. 2. Använder bläckpenna, mina kaniner gillar det mer, eftersom klickern jag har har så högt ljud. 3. Börja träna nu redan fast. Det är inte så stor skillnad, men alla förstår ju att man inte klickertränar en helt nyfödd unge!:) min ena föddes 15.4 detta år, och hon kan massor redan!:) Lite saker jag tränar med mina: Först måste du ju göra så att kanin förstår att klicket är bra, så börja träna det. LÄTT "Kom": det enklaste "tricket" men det kräver tålamod. Säg kom och locka kaninen med godiset till dig(ha inte en lång sträcka) sedan klickar du och ger godis när den kommit. Ta sedan en lite längre sträcka och upprepa, sedan håller du på sådär tills den kommer på kommandot. Upp: säg upp(eller stå eller nåt annat) och håll godiset ovanför kaninens huvud så den måste ställa sig på baktassarna för att nå det, klicka och ge den godiset, upprepa tills den kan det på kommando SVÅRT Gå: gör så kaninen ställer sig upp på baktassarna, och för godiset lite framåt så den måste ta ett steg på baktassarna, klicka och ge godiset, ta längre och längre sträckor för varje gång, upprepa tills kaninen kan på kommandot Kan du prata: svåraste tricket, men brukar fungera om kaninen är pratglad(det är bara min ena som kan detta), säg, kan du prata(eller något liknande) och lyssna noga efter knorrande/andra ljud från kaninen, klicka och ge godis, upprepa tills kaninen kan det på kommandot. (Kom ihåg att kanin ska göra det efter ditt kommando, inte lååånga efter.) Det var några, men kom ihåg, vad du än gör, se till så det blir en positiv upplevelse för dig och din kanin, det kan ta månader innan din kanin lär sig, eller bara några dagar. Men man måste ha tålamod, om du blir irriterad/sur sluta.

Ett liv utan djur är inte värt att leva

[ZorroKanin]
0

#3 tack för tipsen!

kanin och häst
0

#4: varsågod!:) älskar detta med klickerträning, så!xD

Ett liv utan djur är inte värt att leva