Bor i hage
Nån av er som har kaniner som bor i rovdjurssäkra hagar året om? Alltså har inget bottenströ utan det är bara gräs. Alltså som jag. Hur löser ni det på vintern?
Har inte det nu men har haft.
Hade upphöjd bur tillkopplad den (vilket man måste ha). Och sedan tog vi plast runt viss del och tak på för att det inte skulle komma in massa snö
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har alltid strö/halm på vintern, speciellt i boet. Annars är det att antingen koppla till en bur, eller lägga in ett upphöjt golv.
Jag vet inte vad lagen säger om vindskydd.. det är med tak och tre sidor. Nu när jag tänker efter. Egentligen borde det rent teoretiskt räcka att lägga in ett upphöjt golv i tillräcklig area, och sedan placera olika bolådor på det, vilka då är fyllda med halm för värmens skull, är vattentäta och vindtäta naturligtvis. Och tillräckliga för att alla kaniner ska få plats utan bråk, om man har mer än en. Men jag är inte säker på att hela golvet måste vara vindskyddat. Fast tak över större delen vill man ju ha åtminstone när det är regniga årstider så att långöronen kan röra sig även om det är tredagars regn. Och mat ska ju vara torr.
Jag tänker mest att rent naturligt lever inte kaniner vindskyddat, men de har tillgång till torra och varma utrymmen. Om jag ska göra en vinterhage så hade jag nog velat göra det så naturligt som möjligt. Helst hade jag grävt ett underjordiskt bo :P Eller låtit dem gräva själva om jag kunde få staketet tillräckligt djupt ner.
Jag har en Hage jag kanske använder till vintern också, så jag funderar lite. Kanske lägger in ett par lastpallar med helt ''golv'' för att höja upp och sen placerar bon/hus på dem. Fixtr ett bra tak som står emot snön, men om jag dar pressenning, sätter skivor eller bara bygger på med buskage och liknande för att skapa vinddämpare (längs väggar nu, förutom tak) vet jag inte. I slutändan ska de iaf kunna skutta runt utan att tvingas gå i lera och snö. :) Funkar det inte i praktiken får jag ändra på det.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#1 Jo, vet att man måste ha upphöjt, visste det inte förr men måste därför fixa nåt till vintern (fast iofs satt Skutti bara på sitt tak så jo, på ett sätt var det ju upphöjt, nu har de fortfarande så men de sitter inte på taket hela tiden, därför vill jag fixa nåt så de alltid går på upphöjt golv (förutom i riktiga hagen))
#3 Jo vet att du vet det 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Okej bra svar :) Ja såklart har de ju fullproppat med hö och halm i bohuset. Just nu har vi pressenning som regnskydd men när det är mycket regn så dämper regnet ner hönsnätet som finns på taksidorna, undra hur det blir med all snö..? Får väl fixa om det också.
#5 Bygg en ställning över en så pass stor del som du vill ha tak på (eller ställ en gungställning över om det är lämplig storlek) och fäst pressenningen över det. Så att taket blir ett upp-och-nervänt V och snön glider av lätt :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Flera?:)