Adopterad dvärgvädur hyperventilerar ofta
För drygt en vecka sedan idag så tog jag och min sambo över en dvärgvädur ifrån en annan familj.
Han är inköpt på djuraffär så därför kan jag inte ge mer information då varesig jag, den förra familjen eller djuraffären vet mera om honom än att han är född i April 2013. Han är heller inte kastrerad, men vi har fått en tid för detta om drygt två veckor.
Sedan tidigare har vi också en hermelin hona som vi kastrerade för snart tre månader sedan som vi försöker få till att samsas med våran nya kärlek, vilket går ganska bra då dem inte alls verkar bråka. Däremot, som ni själva också säkert förstår så är han extremt intresserad av henne, medans hon däremot inte besvarar hans parningsförsök alls egentligen. Så det hela blir ett väldigt springades ofta, vilket hon inte har något emot i och för sig.
Men titt som tätt så avbryter han jakten, ungefär efter tre minuter och börjar flämta och hyperventilera (tolkar jag det som) något så fruktansvärt och ligger på magen i ett par minuter.
Jag själv tycker inte att det känns riktigt snällt mot våran honom då han så väldigt gärna vill para sig med henne, men vart jag än läser hittar jag bara information om att det är väldigt viktigt att dem får lära känna varandra genom att få hälsa då och då i början. Och då blir det ju såhär.
Vill också tillägga att den förra familjen bara hade honom ensam, och han levde primärt på pellets och hade bara hö i en höboll, medans vi ger våran hona helt tvärtom. Kan detta ha påverkat hans kondition eller hälsa markant?
Vi ska ha in honom på en generell hälsokontroll före kastreringen så vi ser vad han väger och så vidare också.
Tack på förhand!
Han kanske har dålig kondition eftersom han kanske inte fick springa så ofta i sitt gamla hem? Eller kanske har han hjärtproblem? Men vad menar du med att honan får tvärtom? Och ja, honan blir säkert irriterad eller stressad när han försöker para sig hela tiden men det får hon ju stå ut med i ett par veckor till ;)
Nja, saken är den att hon verkar inte så väldigt irriterade. Det var mest det jag menade. Ibland verkar hon bli lite trött på det, men oftast är hon lika snabbt på och nosar på honom med!
Ikväll dock märkte jag en gång när han gick från sittandes till att lägga sig på magen och hyperventilera
Varför försöker ni ha de ihop innan han är kastrerad? Det är ju bara onödig stress för både honom och den stackars honan.
Håller med #3 , vänta med att ha dom tillsammans tills hanen är kastrerad, även om hon inte visar det så kan inte vara kul för honan att ha honom efter sig hela tiden. När han är kastrerad och såret har fått läka så kan ni börja vänja dom vid varandra igen. Anledningen till att han lägger sig ner och andas snabbt är nog för att han är varm och/eller trött. :)
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
Det kanske jag var lite otydlig med, dem bor alltså ihop hela tiden. Dem får träffa varandra en timma, ibland två om dagen.
Just nu handlar det mest om att han ska lära känna sitt nya boende och allt vad det innebär, och tack vare att båda deras burar är så nära varandra så hjälper det mot gallergnagandet att dem får träffa varandra lite.
Jag skulle heller inte tro att hans hyperventilerande beror på något annat än värmen eller trötthet, men anledningen till att jag frågar här är för att våran hermelinhona aldrig gör så förutom efter hon varit hos veterinär eller blivit ordentligt uppskrämd av någonting.