Nybörjarfrågor
Hej-hej och hej! Jag funderar på att skaffa en kanin eller två men jag har ingen erfarenhet av gnagare, bara av katter. Så jag tänkte skriva lite funderingar som ni gärna får svara på, tack!
- Ska man ha två kaniner eller en, och isf vilket kön?
- Vi har en katt på 19 år och han är van vid hundar, men har nog aldrig träffat en kanin. Funkar katt+kanin för er eller blir kaninen stressad av katter?
- Är kosten och skötseln svår för nybörjare?
- Är det något viktigt som jag behöver veta?
- Finns det en uppfödare nära göteborg, jag har kollat hos teddytassen.
- Behöver man kastrera kaninerna/kaninen?
- Vilken ras borde jag välja? Jag gillar aktiva djur som även gillar att kela, har kollat lite på hermelin eller dvärgvädur.
Supertacksam för alla svar jag får, och skriv gärna lite allmänt om hur ni upplever dem som husdjur. Och vet ni någon bra bok eller sida, tipsa gärna!
En katt kan ge så mycket kärlek bara genom att titta på dig.
Personlig blogg: www.citronmuffinsens.blogg.se
Sims/spel-blogg: www.annasims.blogg.se
Ska man ha två kaniner eller en, och isf vilket kön?
Finns ingen lag som säger att man måste ha 2 kaniner. Men vill du ha det så är två honor lämpligast (helst som växt upp tillsammans) eller en kastrerad hane med hona.Vi har en katt på 19 år och han är van vid hundar, men har nog aldrig träffat en kanin. Funkar katt+kanin för er eller blir kaninen stressad av katter?
Jag har både katter & kaniner, fungerar superbra. Katterna bryr sig inte kaninerna och kaninerna har vant sig vid katterna med så de är inte rädda för dem.Är kosten och skötseln svår för nybörjare?
Nej inte om man läser på. Men kaniner ska ha fri tillgång till bra hö, nytt vatten dagligen sedan äter vissa kaniner pellets där är det mer än "djungel" med innehåll och så men igentligen inte så svårt. Sedan ta reda på vilka grönsaker som är lämpliga att ge.Är det något viktigt som jag behöver veta?
Ingen saltsten eller minerallsten eller gnagarblandningar.
Köp helst kanin från vettig uppfödare och inte djuraffär med tanke på bettfel och annat.
Ha bra laglig bur helst betydligt större en lagliga mått.
Sitthylla är det lag på, ett hus fungerar bra som sitthylla också.
Har du kaninen ute: Ha helst vattenskål för att vattnet fryser på ett kick i vattenflaskor.
Bra Hage eller om du har kaninen lös inne men täck då för sladdar mm.
Behövs inga vitaminer från djuraffär heller (som #1 nämnde), de får i sig det dem behöver via höet och grönsaker.
Bra hö är viktigt.Finns det en uppfödare nära göteborg, jag har kollat hos teddytassen.
Kollat på skaf.info? Där finns uppfödareBehöver man kastrera kaninerna/kaninen?
Upp till dig, många fördelar med att kastrera. Ska du ha en hona & hane måste du kastrera minst hanen, gärna honan med. (men inget måste).Vilken ras borde jag välja? Jag gillar aktiva djur som även gillar att kela, har kollat lite på hermelin eller dvärgvädur.
Både hermelin och dvv är underbara. Likaså lejonhuvad dvärgvädur och holländsk kanin rekommenderar jag.Jag har haft kaniner i hela mitt liv stort sätt och det är helt underbara djur, de ger en så mycket och är inte alls så tråkiga som många tror så länge man ger dem bra med yta, aktiverar dem (många sätter i minimåttsburar eller mindre och sedan inte direkt aktiverar dem, av de som säger att de är tråkiga).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.