Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 961 ggr
MiaE70
0

Kaninapotek

Vad är bra att ha hemma?

tlover
0

Salt (och vatten) för småsår och nånting att tvätta såren med (tops el liknande beroende på vad för sår det är) dvs man  kokar saltvatten (recept finns på nätet) för att tvätta året om det behövs men oftast så klarar kaninen själv av småsår.

Många tycker också att critical care (tror jag det hette) är bra at ha hemma (vi har inte det så andra vet bättre om det).

l'm back

[Sockertoppens_kaniner]
0

Critical Care är bra att ha hemma. I fall kaninen plötsligt skulle sluta att äta så får man stödmata den med CC. Vet att man kan köpa det på veterinärkliniker, men jag vet inte om vanliga affärer säljer det.

taxidriver142
0

Critical Care finns bland annat att köpa hos en del veterinärer, djursjukhus och Zoobutiker. Finns också att köpa på nätet. Finns i minst 2 storlekar och i minst 2 olika smaker. Det var inte lätt att få i kaninen detta. Han åt inte självmant så jag tvångsmatade med en plastspruta. Fungerade inte så bra för min kanin, det gick bättre med mosad banan.  Men det finns många som har positiva erfarenheter av Critical Care.

MiaE70
0

Tack

sfut
1

Jag använder koksalt eller klorhexidin för att tvätta sår med. CC har jag i frysen så håller det längre.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

kaninhjärtat
2

Hej! 🙂

Mitt kaninapotek består av

Klosax

Liten fil (om någon ojämnhet/rispa på en klo uppstår)

Blodstopp

Steril NaCl 

Tops i olika längder och storlekar

Plastsprutor i olika storlekar (från djursjukhuset)

Sax (är bra att ha om tex en tova skulle uppstå eller till att klippa en kompress med)

Kam och borste

Critical Care 

Tror det var allt 😉

*~HamsterHamster~*
0

Critical care(plus spruta utan kanyl om kaninen vägrar äta helt)

Helt steril NaCl(till dropp) vet inte riktigt vad det heter på svenska, NaCl i påse, spruta med kanyl för att i riktiga nödfall kunna spruta vätska in i nackskinnet, Nu är det ju inte alla som får det, men eftersom jag brukade ta emot sjuka, försvagade kaniner som kommit från människor som vanvårdat dem visste jag inte vad för sjukdomar de har osv. om jag märker någon otrolig vattenförlust alarm till veterinären så sprutar jag vätska.

annars så står nog allt annat redan uppe :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.