Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 902 ggr
jela96
0

Placering av buren??

Hej.

Just nu står kaninburen i vardagsrummet och kaninen får bara vara ute under uppsikt annars är buren stängd.

Jag har funderat på att flytta in den i vår lilla klädkammare istället och ha kaninen lös där inne men buren kommer självklart också va där. Grejen är att jag är orolig att det blir för varmt och kvavt där inne då det inte finns ett fönster.

Vad tror ni?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

moamedkaniner
0

Jag tror kaniner behöver ljus och frisk luft. Får de inte brist på D- vitamin? Har även för mig att de är lag på dagsljus! Alternativ kan man ju ha lampa… Men jag hade inte haft kaninen i klädkammaren :) lycka till!

Allt gott!
/ Moa

jela96
0

Okej, Tack så mycket! Sen funderar jag på att det kanske är bäst att skaffa en till kanin? Han är ju en hane så då kommer jag ju även skaffa en annan bur. Tänkte på om kaninen verkligen mår bra att vara ensam när man är i skolan. De är ju kolonidjur och det kan väll bli väldigt ensamt..

Bunnysta@instagram

moamedkaniner
0

#2 att ha två kaniner tror jag gynnar kaninen till viss del men dem klarar sig ju även väldigt bra själva. Så att bara skaffa en till för att ge honom sällskap kanske inte är en bra idé, men om du vill ha en till och har råd/tid och energi för två kaniner är det väl en bra idé. :)

Allt gott!
/ Moa

jela96
0

Jo självklart vill jag ha en till kanin då jag har ett väldigt stort intresse av kaniner och har även funderat på en liten uppfödning :) Problemet är ju bara just nu kostnaden för en bur gick ju åt lilla pengar när jag skaffade min lilla bebis kanin så hehe :)

Bunnysta@instagram

moamedkaniner
0

#4 Du kan ju alltid sälja eller försöka byta den du redan har! Är det en sådan standard innebur så kan du ju bygga ut den med att köpa en eller två till och sätta ihop tills du hittat en större bur!

Allt gott!
/ Moa

jela96
0

5# Har ju tänkt på att skaffa en hona och det är nog inte så passande om honan och hanen bor ihop hehe.. blir nog lite för många kaninungar då :)

Bunnysta@instagram

[Sockertoppens_kaniner]
0

#6 Ska du skaffa en till kanin så bör du kastrera din hane. Även om du har dem i olika burar så kan de hända "olyckor".

jela96
0

7# Hm. Det är ju sant, grejen är ju bara att jag tänkt ha en liten uppfödning också..

Bunnysta@instagram

moamedkaniner
1

#6 Aha! Men då får han ju inte ut något av sällskapet väl om de inte kommer bo tillsammans? Jag hade mina kaniner separerade innan och första månaden efter hanens kastrering och de bodde i varsin innebur och de blev (upplevde jag) väldigt stressade av varandra och självklart nyfikna och frustrerande över att känna doften av annan ksnin.

Allt gott!
/ Moa

[Sockertoppens_kaniner]
0

#8 Jaha, då är det ju en annan sak! ;) Men tänk på att du ska ha råd och tid för flera kaniner!

jbson
0

Tänker att buren gärna ska vara placerad där du är… En kanin vill ju vara med där saker händer och inte sitta instängd själv i en tyst skrubb. Tyckte det lät jättemysigt att kaninen får bo i storarummet!