Bantningstips?
Har valt att banta ner min dvärgvädur eftersom han ligger lite över rekommenderad vikt. Tänkte dra ner helt på grönsaker och inte ge mer än 1/2 dl pellets per dag (vanligtvis har han fått 1 dl). Såklart kommer han ha fri tillgång till fräscht hö och vatten. Någon som har några fler tips? på att få kaninen lite mer "fit" till hösten? :)
Dra ner på pelletsen tycker jag räcker. Mina får inte mer än ½dl/dag. Brukar ge mina hoppare lite mer över vinter dock.
Vad ger du för pellets?
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Dra inte ner på grönsakerna, se istället över vilken sorts grönsaker du ger. Gröna bladgrönsaker innehåller lite energi men mängder med näring.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Ja det är bra om du har nyttigt pellets. Ibland ger jag bara grönsaker till kvällsmat. Sen kan du ta ut han i sele då o då, låta han få röra sig mycket
Medarbetare på djurparker För mer bilder http://nouw.com/theresefoto

Hö och vatten, pyttelite pellets är ju idealet för kanin.
Träna
Om inte det hjälper med ökat Motion och den mängd pellets du dragit ner på, så dra ner mer på pelletsen. Vissa kaniner behöver inte ens pellets. Ge det lite tid först såklart, bättre långsam viktnedgång.
Sedan: pellets som inte har fetthalt över 3% är att rekommendera
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Okej! Jag ger honom Cuni Complete.
Tack så mycket för alla svar! :)
Sedan har jag en liten fråga till.. Han lämnar såkallad nattavföring på nätterna (mörk, rinnande avföring, ej diarré) men på dagarna så ser avföringen helt normal ut (små, bruna bollar). Det har blivit ett litet problem eftersom att det fastnar i pälsen i baken och då måste jag bada honom för att få bort det, vilket han tycker är det värsta som finns. Är det någon som vet hur man kan få nattavföringen att bli som "dagavföringen"? Eller kommer det att gå bort nu när han får mer hö och mindre pellets?
Alltså nattavföringen äter de oftast direkt från baken, så om det syns så har han fått för mycket pellets. Och nattavföring ska inte vara rinnande utan de ska se ut ungefär som en klas med vindruvor, typ.. http://kaninmagazinet.se/2012/april/kaninens-matsmaltningsystem.html Och man ska inte bada kaniner, lägg honom istället på rygg och torka med ljummet vatten tills allt löser upp sig.
#10 Det förklarar varför, tack!
Hade också behövt lite bantningstips, min kanin är extremt tjock:(
#12 Samma där: minska pellets eller vad du nu ger (ev ta bort helt) höka motionen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.