Utväxt?
Hej, jag har en hona på 3,5 månader och hennes färg i ansiktet har ändrats sedan jag köpte henne, den "kryper" uppåt får jag intrycket av. Brukar ungkaniner kunna ändra färg? Och hur långt kommer "utväxten" gå isåfall? Hon har alltså varit mer viltgrå på nosen och fram i ansiktet tidigare. Bifogar bild :)
Allt gott!
/ Moa
De brukar kunna fälla sin "bebispäls" och då ändra färg lite. Sedan är det ju även sjukt varmt ute och fäller vissa kaniner lite mer päls.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#1 Okej, tack! :) Hur stor ändring av färg kan det bli tro?
Allt gott!
/ Moa
Tycker med det ser ut som fällning 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Kan dom fälla utan att märkbart tappa hår? För hon hårar ingenting! Lossnar inte ens vid beröring.
Allt gott!
/ Moa
Kaninbebisar har en viss typ av päls som dem runt 3 månader brukar fälla bort.
Inget som helst konstigt. Din kanin kommer få en lite annan nyans på sin färg, den kommer bli mer jämt o mer "vuxen" i färgen. Kaninungars päls är mkt mer ruffig o mjuk, och när de fäller den så blir alltså stråna mer hårda o glansiga.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#4 Mina har med ändrat pälsen så ibland :)
#5 Okej, tack :) Min andra kanin som precis blivit 4 månader har inte sett likadan ut. Beror de på ras och färg? Han har ju däremot blivit "solblekt" brunsvart där han förut var svart men ingen så markant ändring som det är på honan.
Allt gott!
/ Moa
#7 Nja tror inte det beror på ras eller färg utan individ helt enkelt 🙂
Kaniner har ju olika fällningsperioder och kan ju så helt olika ut när de fäller 🙂
Kan ha o göra med att hennes nya päls i ansiktet är kortare, pga värmen o sommaren, den gamla bebispälsen är längre (kaninungar har generellt rätt långa pälsstrån) o därför syns den kanten mellan nytt o gammalt bättre då viltgrå hårstrån är färgade i olika färger, alltså kommer ju det mörka på hårstrået i den gamla pälsen synas då den nya pälsen är kortare o helt enkelt inte döljer de gamla strånas bältesindelning.
Att en svart kanins päls inte syns lika väl i skarvarna är ju av samma orsak, ett svart hårstrå är svart rakt igenom o gör ingen skillnad om halva strået syns eller inte :)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Det är en helt vanlig fällningsrand som kommer försvinna sen. Det syns mycket tydligare på viltgrå kaniner än på svarta :)
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Kaniner kan ju bli solbrända nu på sommaren också, Skuttis färg är blå men hon har bruna sträckså lite här och var. Men det är väl som de andra säger, att din kanin fäller :)
Aha! Tack för alla svar! Tyckte ju de markerade ögonbrynen och McDonalds ; M et var rätt charmigt. Haha. :)
Allt gott!
/ Moa