Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 702 ggr
brandys_blogg_se
0

Hatar selen! :(

Hej!

Jag har en lite dvv pojk på 2 år och nu på sommaren har han fått flytta ut. Han har fri tillgång till Hage men jag tycker inte riktigt att den räcker som Motion, han sitter ju bara stilla i den. Därför vill jag kunna ta ut honom i sele. Han är sedan tidigare väldigt rädd och försiktig av sig men mig litar han på helt okej dock kunde han gärna få lita lite mer på mig men vi jobbar på det varje dag. Nu har dock ett problem uppstått och det är att han hatar selen. Har försökt nu ett bra tag att få honom att gilla den men han gör verkligen inte det. Vanligtvis brukar han få ha den ett tag i buren och så brukar den stå öppen men han är för kär i sin bur för att lämna den och man ser på honom att han blir ganska stressad av att ha den på sig så jag känner mig bara elak av att låta honom ha den på sig. 

Någon som har något tips??

[Lollo 97]
0

Annan sele? :)

brandys_blogg_se
0

har provat H-sele och bogsele :P 
Kändes dock som att han lätt skulle ta sig ur bogselen + den gick sönder :(

Bunnydonna
0

En del kaniner gillar bara inte att vara i sele och det  är kanske svårt

att vänja dem,   även om man har dem  i korta stunder till en början.

brandys_blogg_se
0

Något tips? på hur jag kanske kan lyckas få honom att tycka det är okej iaf?

Celtiq
0

Tror inte det finns något annat sätt att vänja honom vid selen än att helt enkelt låta honom gå i den. Innan du sätter på den kan du ju låta kaninen undersöka och lukta på den, lägga på selen på ryggen utan att knäppa spännena så får kaninen känna själv att det inte är någon fara. Jag skulle sedan spänna ut så mycket det går på selen för att få så lite "strypeffekt" som möjligt och sedan knäppa spänne för spänne. Förhoppningsvis tycker din kanin inte att det är för hemskt, då ska du berömma och sedan ta av selen (för att inte utsätta kaninen för mer rädsla) fortsätta med processen i några dagar framåt. Sedan kan du nog gå ett steg längre och sätta på koppel och gå runt lite. :)