Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 3323 ggr
Imasy
0

Vilket träslag?

Vilket träslag kan man ge kanin(skrället)erna att gnaga på? Just nu föröker de käka upp vår nybyggda altan.

de jag har att tillgå runt gården är björk, gran och tall, är det nåt som funkar åt dem?

Imasy
0

putt

marty94
0

De bör inte äta något av det vad jag hört.
Björk ska de absolut inte.
Men de andra två har jag bara hört inte är bra.
Äppelkvistar är super bra om du kan få tag på det! ;)

[nataschaj]
0

tall kan man ge… gran har ja för mig att de va nått.. om de inte va tvärt om, men att inte ge de..har ja aldrig hört…

björk kan man också ge, men man ska valite försiktig med de.

Chieko
0

Tror att alla de går i liten mängd… Hassel är bra, eller grenar från fruktträd. Hassel är ganska vanligt i skog så om du tittar lite kanske du hittar det med? :)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

emms
0

Allt går att ge tror jag.

Fast man ska inte ge björk på vintern då dom har gift där knopparna sedan ska komma. Så det skulle jag inte ge just nu.

Gran och tall är väl ok. Tror dock inte dom tycket det är så gott ;) Brukar ge gran till min kanin på julen (egenhuggd gran) han brukar smaka lite på barren men inte så mycket mer.

(Vet inte om gran/tall var cancer frammkallande?! Kan ha hört det någonstans men är inte säker)

Emma

[nataschaj]
0

mina älskade tall…. så de gav ja rätt ofta under vinter året..

emms
0

#6 Kanske bara är Muffin som är kräsen då hihi ;) Busen äter ju inte ens paprika! :O

Emma

[nataschaj]
0

7 hehe jaa… minaratade paprika med så.. hihi

Acinorev
0

Ger man björk ska man klippa bort knopparna, alltså där löven kommer senare, för att björkarna producerar gift längst ut i topparna. Min älskar tall så det kan man ge. Gran kan man också ge men det har inte jag provat.

[Wera]
0

Tall, gran (mums säger mina), grenar från olika fruktträd (äpple, päron), grenar från bärbuskar och björk på sommaren bl.a. ^^,

Wida
0

Hassel ska du inte bryta kvistar från och ge till din kanin, hassel är fridlyst och man får inte plocka från levande buskar! Ett gott tips? till kaninen är gren från vinbärsbuskar! Annars så går det bra med alla slags fruktträd. Någon som vet om ek är farligt för kaniner? Hästar ska ju helst inte äta det….

Fridaaaa
0

#11 Ek är väl sådär,jag skulle aldrig ge mina det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

corillo
0

#11 Det stämmer inte helt. Det beror på var i sverige du bor. Hassel är t.ex. inte fridlyst i Västra Götaland. Kolla på länsstyrelsens hemsida om ni vill veta vad som gäller där ni bor.

Chieko
0

#13 Jag tänkt väl det. Bor i Göteborg och här växer hassel som ogräs ;) Men det är ju bra att veta att det är så på vissa ställen när man rekommenderar folk!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Keesstrom
0

Björk är giftigt!! Förlorade en halv BJ kull under våren tack vare det.. Gran och tall ger jag. Lägger även tallbarr i vattenskålarna, det innehåller mkt c vitamin :)

Fridaaaa
0

#15 Björk går superbra att ge på sommaren och in på hösten innan första frosten kommer, då är den inte giftig.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.