Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1399 ggr
F1nn
0

Djur utan bur!

Hej, hej!

Jag ska skaffa en kanin som jag kommer att ha i min lägenhet. Jag funderar över att inte ha någon bur till den. Någon som har någon erfarenhet av det? Jag kommer alltså bara ha en myshörna, vatten, mat och kattlåda och sedan låta den få springa fritt hela dagarana och kvällarna.

Självklart måste man kaninsäkra hela lägenheten, men det ska väl kunna ordnas, men behöver kaninen en bur för att kunna känna sig trygg? Jag har läst om en kanin som inte levde utan bur, precis som jag funderar, ha den lös i en lägenhet och det funkade jätte bra. Någon som har åsikter/tips?

Vemsan
0

Jag tycker att det låter ganska bra. Men en bur eller ett litet hus kan vara bra att ha till kaninen :)

Hälsningar Vemsan

[Eichan]
0

Håller med Vemsan :).. Det ska nog gå bra.. Men som sagt ska du nog ha nån stans som är kaninens egna lilla ställe(typ bur eller hus)

Jojsan
0

Först måste man ju se till så att den är rumsren ;) men det är en bra idé tycker jag :) som Vemsan sa, ett litet hus kan vara bra. eller en transportbur som alltid står öppen. :)

Teea_
0

håller med att d e en bra idé

och det skulle vara jätte bra om du hade ett litet hus också

SaraB
0

Du kan ju köpa en lite mindre bur eller ett hus som de andra ovanför mig säger. ;)

F1nn
0

Ja vilken bra ide. Jag ska nog skaffa ett litet fin krypin där den kan vara ifred och gömma sig fall den skulle vilja det..

F1nn
0

PÅ kaninhörnan kan ni läsa om kaninen Mamooshs uppväxt utan bur, ganska intressant faktiskt :D http://home.swipnet.se/~w-77537/Kanin.htm

[Eichan]
0

Och så är det ju smart att köpa en toalättlåda ;)… Det går ju bra med en vanlig låda för katter med valfritt matrial i (typ spån,halm,tidningspapp, etc) ;D

[Eichan]
0

#7 jaa.. den har jag också läst ;D

F1nn
0

Tidningspapper? går det verkligen bra? Har hört att kaniner gillar att tugga i sig papperet, ifs så kanske den inte tuggar i sin egen toalett :D

F1nn
0

Den här kaninen jag ska skaffa är min första kanin i hela mitt liv, har alltid haft hundar och när jag var mindre hade jag nån liten gnagare. Så om någon har några bra tips? uppskattar jag om ni delar med er. :)

Milly_94
0

Hoppas det går bra med din nya kanin!

Sandra-
0

Jag har min kanin lös här hemma och det funkar jättebra :) Men jag har en bur till henne som alltid är öppen. Där finns höet, maten och vattnet - och en toalett såklart. Har också buren så att hon kan va där i om det t.ex ska komma hem en massa folk hit så att hon inte blir skrämd av det, och hon brukar oftast sova där inne också.

Tror det kan vara bra att ha en bur till kaninen, iallafall till en början så att den har nåt ställe som den kan känna sig trygg på. Har inga speciella tips?, men om det är nåt speciellt du undrar över så är det bara att fråga!

annaforsgren
0

de tär ju jättebra:)

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Shadow.B
0

Det är en jätte bra ide se bara till att kaninen ej biter på sladdar!
(och annat som dom andra påpekat tex rumsren)

vickan1976
0

Skall också skaffa en kanin nu i dagarna och vill gärna ha den lös i huset så mycket som möjligt. Skall ha en bur till henne med mat mm. Hon kommer nog antagligen sova där också. Jag stänger nog buren på natten.

Vissa hanar går runt och skvätter, så därför vill jag helst ha en hona.

Vilken ras? har du tänkt dig?

F1nn
0

Ókej.. va roligt att det är fler än mig som  vill ha en kanin lös.  Jag har bokat en liten teddydvv hona :) Vilken ras? har du tänkt dig?

Susanne-L
0

Jag har min kanin inne i köket, så han får springa lös. Men jag har  en bur till honom, men sen även en transbortbur som alltid står öppen så han kan hoppa in och lägga sig där. Och det är väldigt omtyckt och fördelen men den är att den inte tar så mycket plats men fungerar även som ett litet "hus", så han har sitt eget lilla revir där. Och ha det som regel att när kaninen ligger där får han vara där ifred.

Keligast
0

Vad roligt :)

Jag tycker du skall skaffa en bur till ninen. För tänk om det inte går att ha den lös om dagarna (i början te.x) var skall den vara då? Sen dom första dagarna skulle jag nog haft ninen i en bur som den vänjer sig vid omgivningen. Lycka till :D

johanna_loveAnimals93
0

Låter bra ;)

F1nn
0

Jag tänkte absolut inte ha kaninen lös när den är liten. men ska fundera på att skaffa en bur att ha öppen hela tiden. Skulle det gå att ha en bur från början och sedan ta bort den när den är vuxen? och Byta ut det mot något annat litet "hus"?

Lolitas
0

Min kompis (pappan till mina ungar) har sin hane lös i hela lägenheten. Han går på kattlåda. De har dock en bur eftersom de har två kaniner, den andra sitter i buren eller så turas de om i halva lägenheten.

Keligast
0

#21 Ja, det går bra! men du får nog ha toan i hemmet och något bo den kan krypa in i :)

F1nn
0

Okej.. tack för alla tips? och förslag!

lill-jarven
0

Jag skulle ha min kanin lös mest hela tiden hade jag tänkt men eftersom honan jag skulle köpa visade sig vara en hane så blev det en himla massa skvättande överallt.. spec i sängen. Så han har fått vara i sin bur när jag inte har kunnat vakta honom. Nu är han 7mån och kastrerad för ett par månader sen så han är lös i mitt rum hela dagarna men jag stänger in honom på nätterna. Då antingen i buren eller ibland i hagen som är runt buren. ^^ Han har ett litet palats för sig själv som tar upp 1/3 av mitt rum haha.

Tycker iaf att det låter som att din kanin kommer få ett superbra liv hos dig :) Ett krypin är viktigt för att kaninen ska ha nånstans att gömma sig då de är flyktdjur. (Men det har ju redan många nämnt)

Lycka till!

F1nn
0

25#Okej. Nämen va roligt! Jo hanar är väl väldigt svåra att få rumsrena. Men går det bättre nu när han e kastrerad då?

Tack så jätte mycket! Jag hoppas jag inte kommer få några problem med henne :D

lill-jarven
0

#26 Jajjemän nu kan han t.o.m vara i sängen utan att kissa :D Är hur skönt som helst! Det enda dumma han gör nu är att tugga på kablar men jag har fixat så att hans Hage kan fällas ut så att jag avskärmar skrivbordet och därmed de flesta kablarna :)

F1nn
0

27#Jamen det lät juh bra iaf! Jo kablar har jag också tänkt på. Så jag har fixat så jag har datorn och allt det där i ett litet annat rum. Ett föredetta garderobutrymme. Men jag tror det ska funka, då kan jag bara stänga dörren efter jag varit där.

lill-jarven
0

#28 Smart :) Låter kanon det där. När får du hem ninen? Du vet väl att vi vill se en massa bilder? ;)

Maleficum
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla kanin springer fritt i vardagsrummet men har ändå en bur med en större inhägnad runt där hon får vara när ingen är hemma, jag tycker att det kan vara bra att ha en bur även om man aldrig stänger den eftersom kaninen får sitt egna lilla krypin där man kan ha toalåda och mat och sånt, dessutom gillar min lilla kanin att sitta på buren =) varför jag har inhägnad runt där hon får vara när ingen är hemma är för att hon älskar att sitta i fönstret! sen är det svårt för oss att totalt kaninsäkra vårat vardagsrum (två datorer och tv mm ger mycket sladdar) så det är för att hon inte ska kunna råka ut för någon olycka när ingen är hemma och kan se efter henne. Men inhägnaden är som sagt alltid öppen så fort någon är hemma (vilket är större delen av dagarna oftast).

(bifogar en bild när hon ligger i fönstret ^^)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

F1nn
0

29#Jag kommer att få ta hem den 6 oktober alltså om en månad alltså.

hehe, jag ska lägga ut direkt jag får hem den :D

Så här ser hon ut nu, skickades av uppfödaren för ett par dagar sen.

F1nn
0

30# Okej! men du, va roligt. Din kanin måste ha det super bra! :) jo många har sagt att man skulle kunna ha bur som står öppen. Men jag kommer att ha en bur från början när hon är liten sedan kanske ja, ifall det fungerar, tar bort buren och bara har ett litet krypin till henne. Men ifall det skulle vara så att jag märker att buren är något väldigt kärt till henne så låter jag kanske den stå kvar. :)

KvirrZ
0

Låter jättemysigt att du ska ha den lös :)
Skulle jag gärna ha om jag bodde i lägenhet.

- Mvh Emma

F1nn
0

33# Jo det känns jätte roligt :)

hannie
0

Jag har mina kaniner lösa! Vardagsrummet är uppdelat i två delar. Ena halvan är till för min hane, och den andra för mina honor. Honornas halva sitter ihop med köket och matsalen, där de också har sin toalett och filten som de brukar vila på.

Hanens halva sitter ihop med hallen och sovrummet där hans toalett och filt finns ;-)

Jag har både hund och katter i övrigt, men de funkar jättebra tillsammans! :-) Hunden är världens snälltaste och katterna håller sig undan. De är lite rädda för kaninerna ;-)

F1nn
0

35# Jaha, men va häftigt, så du har ingen bur alls? eller?

hannie
0

Just nu har jag en plastbotten från en innebur som jag har i köket, eftersom jag har ungar. Men annars är det helt lösa!

F1nn
0

37#Okej! Hur gjorde du från början när dom var små? fick dom springa fritt redan som små? Bör jag köpa en bur för att ha kaninen i från början, eller går det bra med något annat?

F1nn
0

putt*

lill-jarven
0

#31 Söt! :)

vickan1976
0

#17 Jag skaffade en sverigehare för 4 veckor sedan.

Har henne fritt en del av dagen, men det blev inte som jag hade tänkt. Hon kissar bara i buren (och en gång i sängen) men bajsar alltid i soffan när hon är ute.

Jag blir så besviken när hon bits i fötterna hela tiden. Har inte märkt att hon biter på sladdar ännu..

hannie
0

Jag har haft mina kaniner fritt sedan de blev rumsrena!

lill-jarven
0

Tänkte bara lägga in en bild på Huberts domän om det är ok? :) Han har 2 burar eftersom jag inte har orkat bära upp lillburen på vinden ^^ och han gillar dessutom att sova därinne så den får väl vara kvar.

Som sagt är han i princip alltid lös i hagen när han är ensam men när jag är hemma är han lös i rummet :)

Kristiansson
0

Jag vet en som hade det så, det går jätte bra, se upp med kablar, sladdar och sådant bara så inte stackars kaninen får ström i sig eller förstör.

F1nn
0

#43 Gud sån praktisk Hage. Antar att han stor trivs! Jätte söt kanin har du också! :)

F1nn
0

#44 Jo det är enda nackdelen, men ska vara jätte noga att he på kabel skydd och kanin säkra hela lägenheten..

F1nn
0

#41 Men tror du inte det är för att den än så länge är så pass ung?.. ge den ett tag så kanske det blir bättre! :D

lill-jarven
0

#45 Haha jo han trivs nog men hade säkert velat ha fri tillgång till rummet hela tiden ;)

F1nn
0

#48 Haha ja det är sant! :D

Sandra-
0

#41 Min kanin bajsade också i soffan HELA tiden förut, men jag satte upp kompostgaller så att hon inte kunde hoppa upp i soffan (funkar ju så länge man inte ska sitta där själv). Hade det så i nån månad, har tagit bort dem nu och nu bajsar hon inte där längre :)

hannie
0

Tycker att man kommer så himla nära sin kanin om man har den lös! Mina kaniner beter sig precis som hundar.