Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1546 ggr
Mita75
2

Kastrering idag onsdag..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag smäller det. Klockan åtta lämnar jag in Caramell till veterinären och hämtar henne någon gång under eftermiddagen.. känns faktiskt lite läskigt.. Har drömt om allt som kan gå fel inatt och har sovit väldigt oroligt.. 😴 ville nog bara skriva av mig lite, nu håller jag tummarna att allt går som det ska för vår lilla tjej ❤️ 

Tidning och gammal handduk i transporten, hö och gott pellets med när jag hämtar - och hoppas på att magen kommer igång och att hon vill äta sen! Hon ska också få bo inne i garaget några dagar i en inne bur (bor alltid ute annars) så hon inte har någonstans att hoppa innan såret börjat läka, och slipper flugorna som gärna dyker upp utomhus.. Lilla "Mellen"

jbson
0

Håller tummarna och önskar lycka till!

farvendal
0

Det går galant ska du se! Men visst värker det lite i mammahjärtat, gjorde det för mig med.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Mita75
0

Nu är vi hemma igen, op hade gått bra och dom sa att hon var väldigt pigg. Här hemma ligger hon nu och vilar efter att undersökt nya buren. Hon har även ätit lite hö.. ❤️ Hoppas att det fortsätter att gå bra nu.. 😊

Yawwisen
0

Lycka till med din fina kanin! 🙂

[LisaLove]
0

Oh, hoppas allt går fint. <3

Om du har tid så får du gärna uppdatera och berätta hur det går, saker du lärt dig osv. Ska själv lämna in två honor på kastration snart och är precis som du var nervös/orolig.

Mita75
0

Fick ta lite cc till hjälp, hon har inte ätit nåt mer än ett par hö-strån.. Hur mycket cc bör jag ge tror ni?

Facie
1

Vart kastera du? Min veterinär gör inga planerade operationer på sommaren nämligen, pga av den ökade infektionsrisken som tydligen finns. inget din vet nämnde? :o vill gärna få min kasterad men har trott att de inte går under sommaren.

Pretty wise //

farvendal
1

#7 min kastrerades också under sommaren^^

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Mita75
0

#7 jag ifrågasatte faktiskt precis det, men dom tyckte inte att det var så ökad risk att man skulle avstå. Men oerhört viktigt att hålla rent i buren, byta minst en gång per dag under de första dagarna. Kastrerade på Roslagstulls vet.klinik.

Fridaaaa
2

#9 Byt gärna 3-4 gånger/dag minst, det gjorde jag på min hane när han kastrerades, nu fick han en liten infektion ändå men som lätt gick att fixa med lite medicin. Men byt gärna ofta, i alla fall första veckan 🙂

Lycka till! Vad söt hon är

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Namiko
0

#7 Just under rötmånaden kan det vara bra att undvika operation. Annars är det ingen större fara bara man håller ordentligt rent. Kastrerade själv min hona strax efter midsommar och det läkte fint.

#6 Det ska stå på förpackningen vilken mängd din kanin behöver beroende på hennes vikt, samt hur ofta du ska ge.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Mita75
1

Byter tidningarna så fort hon kissat, men har bara kissat två ggr hittills.. Idag har hon ätit 20 bitar cunicomplete iaf.. Har inte bajsat ännu, hur länge kan man vänta innan man ska bli orolig för den saken. #11 fick cc i en liten zip-påse från vet, det står hur man blandar, men inte hur mycket jag ska ge?

Namiko
0

#12 Hittade det här efter en snabb sökning.

"Kaniner och gnagare rekommenderas knappt 30gr Critical Care, ca 3 matskedar (vikten innan det är utblandat med vatten) per kilo kroppsvikt och dag.
Ge denna dagsdos uppdelad på 4-6 tillfällen per dag."

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Mita75
0

#13 tack! :)

Mita75
0

Såret ser iaf jättefint ut, men hon har nog ont, gillar inte alls att bli upplyft (vilket jag måste för att kolla såret) vet inte om jag kan lägga bild här då rubriken inte har ett (X)?!

[LisaLove]
0

Vad skönt att det verkar gå bra. JÄttebra tips? i denna tråd!

Mita75
0

Ringde vet nu - och Caramell borde komma igång med bajset nu. Det kan ta upp till 24 timmar sa dom, men det har det ju gått nu. Försöka få i henne mer cc nu och fortsätta hålla tummarna, annars blir det ett återbesök imorgon. 😕

fossingen
0

#17 Dricker kaninen vatten? Inte konstigt om kaninen i sig är rätt slut. Kyl ner öronen om ni har det varmt inne.  Hur är hon annars påverkad? Hur ser såret ut? Har du kollat hennes rumpa?
Vet att mina kaniner inte äter lika mycket nu när det är såhär varmt på dagarna så blir mest vatten, gräs och grönsaker. Kvällen är väl tiden de äter mer ordentligt med hö osv.

Egentligen värsta tiden på året att kastrera, rötmånaden plus denna värme.  Förstår ändå inte hur veterinärer kan rekommendera det nu såhär under sommarn. De brukar snarare säga tvärtom.  Bästa tid brukar vara att vänta till september enligt veterinärer jag pratat med.

kanin och häst
0

Oj, jag kommer ihåg den där obehagliga känslan när kaninen var hos vet… Man tänkte mod en faktiskt skulle klara sig och om man hade gjort rätt…:/ sedan så åt min inget, så det blev återbesök och vi fick 2 olika mediciner som skulle ges ofta, jag satt ju i mitt rum hela dagarna(han bodde i mitt rum då) i två veckor och bara kollade på honom, i skolan tänkte jag på honom(vilket ledde till(väldigt) mycket sämre betyg än vanligt… Man fick inte en ledig stund, jag sov max 4 timmar/dag och böt hans tidningar och spån kl. 6 på morgonen, 8 på morgonen, 2 på dagen(när jag kom från skolan alltså) 5 på dagen, 8 på kvällen, 12 på natten, och tre på morgon/natten! Det var verkligen tufft!:( men nu mår han bra, och man märker absolut inget!:)

Ett liv utan djur är inte värt att leva

Mita75
0

Vågar jag lägga upp bild på såret tro? Det ser jättefint ut! Hon bor ute i garaget nu, svalaste platsen i huset. Ger henne extra vatten med pipett då jag tycker att det är svårt att avgöra om hon druckit eller om det avdunstat i värmen. Ja det känns ju mer och mer märkligt att dom sa att det var ok, särskilt som jag ifrågasatte tiden på året..

fossingen
0

#20 Ja, såret är ju inte öppet så det bör inte anses som "känsligt". :)

J

Mita75
0

Oki.. Då lägger jag upp den 😊

Svado
0

Ser ju jättefint ut :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Mita75
0

Ja jag tycker också det.. 🙂  I min fantasi trodde jag att det skulle se mycket värre ut och vara mycket större.. tänk vad man får för sig saker och ting..

Mita75
4

Åh.. Tänk att man kan bli så glad av lite kaninbajs..  ikväll när jag skulle ge henne cc och vatten låg två pluttar i buren.. Hade ätit upp 19 av 20 pelletsbitar och lite hö.. Lyfte upp henne för att sitta inne och ge henne cc - då kissade hon ner hela mig (hur mycket kiss ryms i en sån liten blåsa) och medan jag bytte kläder hade hon lagt av en stor hög med säkert 20 pluttar i soffan.. Kommer att sova lite lugnare inatt.. 

Namiko
0

#25 Härligt! Jag känner igen känslan, man blir så glad när man vet att magen fungerar på dom :D

fossingen
0

Det ser ut att läka jättefint :)
Härligt att kaninen börjat äta kissa och bajsa. Superbra! :D

kanin och häst
0

Vad bra!:)

Ett liv utan djur är inte värt att leva

Mita75
0

Ja det känns verkligen jätteskönt! Hon har kissat ytterligare ett par gånger nu och bajsat med.. 😊

[LisaLove]
0

Heja! Vad skönt!!

Mita75
2

Fem dagar sedan op, pälsen börjar växa ut och såret ser jättefint ut 😊

Mita75
2

Caramell har fått en tunnel i buren som hon bara älskar!!

Mita75
3

Avslappad stil 😍

[LisaLove]
0

❤️