Varför just det namnet?
**Varför heter din kanin just som den gör?
**Lilla Grå, Nisse & Moa var redan döpta när jag började ta hand om dem. Namnet Lilla Grå gillar jag, men Nisse är lite tråkigt. Moa är en kille som från början hette Moa då ägaren trodde att han var en tjej, och smekanmnet hänger kvar ännu. Min nya kanin som kommer om en månad ska heta Ytterstforsens Engla. Min kompis döpte direkt sin till Embla och vi hade bestämt oss för bokstaven E. Och då kom jag på Engla - så otroligt vacker och passar henne otroligt bra! Eventuellt så kommer hon att få heta Engla Escada, har inte riktigt bestämt mig.
Nu vill jag höra era historier!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Althalus hette Tom innan. Men jag hade bestämt att min nin skulle heta just Althalus så fort jag beslutat mig för att köpa kanin. Namnet kommer från fantasyboken The redemption of Althalus av David Eddings som jag tycker väldigt mycket om. Kortfattat kan vi säga att Althalus är den tjuvaktiga huvudkaraktären som ska rädda världen (som i stort sett all fantasy handlar om).
Anki fick sitt namn av uppfödaren och min pojkvän och jag tyckte att det passade henne så hon undslapp sig ett namnbyte.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
När jag köpte Roxy hade jag en killkompis som gillade Roxette, även jag var lite halvt förtjust i dem ^^ Så hon fick heta Roxette!
Men efter några dagar orkade jag inte säga Roxette, så det kortades ner till Roxy =)
Candy.. Hm..:P Vet inte faktiskt
Molly fick sitt namn Molly, för att hon verkligen ser ut som en Molly. Hihi, jag tänkte döpa henne till Engla först, visst är det ett fint namn Ciss? ;)
Hm. När jag köpte Simba i en liten djuraffär och mina föräldrar var och hämtade pengar så satt jag och tittade på honom, min lilla älsklings kanin, min första, snacka om att man var lycklig.
Så kommer en tjej, kanske i 14 års åldern in i rummet, jag berättar att jag ska få köpa kanin och hon frågar vad han ska heta. Jag visste inte, och då berättar hon att hennes kanin som såg precis likadan ut som min kanin hette Simba, så det fick bli Simba
Dom andra kaninerna har lixom ingen historia bakom har bara tagit det .
Hm. När jag köpte Simba i en liten djuraffär och mina föräldrar var och hämtade pengar så satt jag och tittade på honom, min lilla älsklings kanin, min första, snacka om att man var lycklig.
Så kommer en tjej, kanske i 14 års åldern in i rummet, jag berättar att jag ska få köpa kanin och hon frågar vad han ska heta. Jag visste inte, och då berättar hon att hennes kanin som såg precis likadan ut som min kanin hette Simba, så det fick bli Simba
Dom andra kaninerna har lixom ingen historia bakom har bara tagit det .

Min kompis kom på Moses ^^, Egentligen skulle han heta Junior ^^ Från det utvecklade jag (på skojj) Jesus och hon kompå Moses. Sen tyckte min andra kompis att han skulle heta något längre, häftigare namn. Från det blev det Mosambique. Men han är så gott som omdöpt till Bebben nu. Alla säger Bebben xD

Daime kallades Bubblan innan jag döpte om henne. Anledningen till att jag döpte om henne var för att jag inte tyckte att Bubblan passade henne. Tillsöut hittade jag ett namn som passade henne Daime!!!
Hihi ^^ Jag funderar fortfarande på namn till min kommande Jätte xD Försöker hitta "kraftfulla" namn ;)
Just nu så har jag kommit fram till: Mozart, Hymer, Bjarni, Hrím och Sómi :P Men det är så svårt att bestämma sig ;D
Eftersom jag köpte Alfred utav en vän så var jag jättemkt med honom innan han var åtta veckor å så, så jag började tidigt fundera på namn. Han hette först Plutten, för han var ju en liten plutt. Kom sen på att det kanske inte är så roligt när han är typ tre, fyra år å heter Plutten, så då började jag klura ut människonamn. Hampus hette han ett tag, å Linus å en massa andra. eller, inte hette, men jag hade dom som NAMNFÖRSLAG. men ingenting passade honom..
Jag jobbar på ett dagis å världens charmigaste kille där heter Alfred, så då kom jag på att det skulle ju vara lite fulsnyggt på honom å då började jag å pappa säga Alfred till honom på skämt, men sen märkte vi att han verkligen var en Alfred så ja.. på den vägen är det.
Jag har alltid velat ha ett barn eller djur som heter Saga, så när jag fick min lilla hona var det självklart :)
Fia - Fick heta det eftersom hon är en liten gose-Fia. =)
Mimi - Hette det när hon kom hem till mig.
Bianca - Hon är vit rödögd, och vit heter Bianco på italienska (maskulin). Så för att göra det lite mer feminint namn blev det Bianca. =)
Zvinto - Hette så när jag köpte honom
Iris - Alla i kullen fick blom- eller kryddnamn, så hennes blev Iris.
Järnsaxa - Hette så när jag köpte henne. Men kallar henne för puss-Lisa. =P
Daylight - Satt och kollade på namn och fastnade helt enkelt för det. =)

Egentligen ville jag ha den kaninen som mamma har nu och jag visste inte vad hon skulle heta! men när vi hon till helen(som den tjejen heter) så såg jag de 2 ur söta kaninungarna och då kollade jag på den kaninen mamma skulle ha( eftersom jag villé ha den som mamma tyckte bäst om)sig och sprallig och då tyckte jag att hon var riktigt busig och sprallig. då visste jag att det är är en liten saga och hon är precis som en liten BUSE och det ville jag ju ha så mamma fick den hon ville ha endåXD

sry min mus (till datan krånglar så det e lite svårt att förstå XD

Mina heter nog Smulan och Skorpan för jag var 7-8 när jag fick dom och tyckte det va gulligt <3

jag döpte tjoffsen efter råttan i nils karlsson pyssling.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Sen Expo kallades ju redan Expo när jag fick honom :P Samma sak med Sera. Shadow för att.. hm.. Han såg ut som en shadow xD

Från början hette Mimmi Ninni av min syster. Men efter et år tröttnade syrran på "Ninni" och jag fick henne! Hon fick namnet Mimmi isället^^
Surprise döpte jag för han kom som en överraskning! Jag skulle köpa en fågel från början men när jag fick höra att syrran skulle köpa en kanin ville jag det med!! XD Så det blev lilla Surprise.
Efter 1år gillade jag inte namnt :/ Det var för långt namn tyckte jag och så såg jag att någon här på kanin.ifokus hade en kanin som hette Albin. Åhh! Vad jag ångrade att jag döpte honom till Surprise så efter en stund fick han namnet Albin istället ovh det älskar jag :) Men jag brukar kalla han fortfarande för killen som han blev kallad för från första gången..Hoppas ni inte tycker illa om mig nu när jag döper om mina djur :'(
Fia - hon hette det när jag köpte henne. Funderade på att döpa om henne, men hon såg ut som en Fia så hon fick fortsätta att heta det;)
Niike - Hette Nellie först, för han såg ut som en hona. Sen såg vi att det var en kille, och då fick han heta Niike :)
Alpha - Hmm .. Ville ha något namn som är lätt att säga, men ändå fint. Hade lite problem med att välja, men jag fastnade för Alpha:)

Så fort jag beslutat mig för att få köpa kanin så började jag leta efter sajter med Japanska namn, jag tycker Japan har väldigt fina namn och så ville jag att min kanin skulle ha ett Japanskt namn.
Så en dag såg jag ett fint namn, Yuki, men jag hade även innan funderat på det namnet, så om min kaninunge blev en pojke skulle den heta så.
Och så blev det. ;)
När jag skaffat ett djur så brukar jag sitta hos det ett tag medan jag säger en massa olika namn. Namnet som djuret reagerar på brukar det bli :-) Med min Ella gick jag genom cirka 15 namn innan jag kom till Ella. Då lyfte hon så sött på huvudet, så det fick det bli.

hm ingen aning faktiskat!
prövade på olika namn som han skulle reagera på men inga kom så jag sa alfred och han kolla på mej så sött!Då fick det bli det oc han är super nöjd med namnet,han reagerar på sötnos,sötisen Fred,Freddie och alfred,men säger alfred och freddie mest,aldrig har jag kallat han affe?kanske bara på iFokus.
Tyckte Berit var kul för 5-6 år sen, tycker dock inte det idag^^ Min nästa kanin ska ha ett finare namn:)
Tyckte Leah var fint så jag bestämde det redan innan hon kom hem till mig :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Mozart bestämde jag mig lånt innan jag fick hem honom :) Det var ovanligt bland kaniner och jag ville ha nått unikt :)
Ballerina låg på ett sätt i transportburen när jag hämtade henne, hon hade "fötterna" som en ballerina när hon gör en piruett :) Så det var ju en självklarhet vad hon skulle heta ;)
för han hette skalman in stamtavlan, och jag kunde inte komma på något passande namn, men om jag skulle få döpa om honom så skulle det antagligen vara något människonamn, det tycker jag är så gulligt! :P
Medarbetare på Hundar.ifokus
Det var min lille brorsa som bestämmde Puzzels namn.. Vet inte vad han fick det ifrån.Men Puzzel hette Nalle Junior när jag fick honom, och därav namnet på min nya kanin - Nalle! :) Tyckte det var så gulligt ^^
#28, Nalle har jag funderat på till min nya kanin :)
Zoie köpte jag av en familj där hon hette Fia. Fia väl helt okej men jag tyckte att hon inte passade att heta Fia. Några veckor ungefär 2 veckor före vi köpte henne hade jag drömt att jag fick två kaniner en hona och en hane. Honan hette Zoie och hanen Teddy , (Jag drömmde att dom hette så ) Så hon fick heta Zoie

Gubben: Hette så i sin förra familj, inte så jättefint kanske men rätt gulligt ändå:P
Skutt: Han heter egentligen Lille Skutt efter Bamse:)
Figaro: Det var min mamma som döpte honom. Jag ville inte han skulle heta Figaro, men mamma gav sig inte. Så det blev till slut Figaro, och nu gillar även jag namnet:)
Schneewitchen: När hon föddes hos min kompis (i samma kull som figaro) så ville min kompis ha NAMNFÖRSLAG till de 3 ungarna. Jag kom på att Snövit skulle passa den kaninen som var helvit. Min kompis och jag pratade i telefon så jag såg inte själva kaninen, men tyckte ändå att det skulle passa:) Eftersom min kompis kommer ifrån Tyskland döpte hon kaninen till "schneewitchen", som betyder ungefär liten snövit på Tyska:) När jag fick hem Schneewitchen som vuxen så ville jag först inte kalla henne det långa namnet utan istället för Snövit. Det blev ju som det blev med det, nu heter hon Schneewitchen och kallas ibland för Schneewitch^^
Kramar/carro
Kaninen jag kanske får hete Trampe förut och jag vil inte byta namn på en kanin som redan har haft sitt namn i två år ;p

jag tyckte noel var fint, min bror heter joel men det har inget med det att göra. mest för att jag praoade på ett dagis och ett barn hette det och jag tyckte det var fint! ;)
Så mycke fina och coola namn ni har :) Trampe heter kaninen som jag ska få , Mamma sa Ja :D
Men om jag hade fått en kanin sku den hete Flea, Som världens bästa basist blir kallad ^^ - Michael Balzary i Red Hot Chili Peppers -v-

Kom inte på nåt bra tjejnamn, så mamma kom på Molly och det fick det bli :P

Jag tyckte att namnen Millan och Lillan passade på dem:)
Min heter Frallan och kallas för fralzebubben och Burren
Frallan kom min lillasyrra(mimmi) på och det var för att hon såg ut som en limpa men vi tyckte att limpan var mer ett killnamn så då blev det Frallan istället.
Att vi skulle kalla henne för fralzebubben var mimmis idé för hon hade hört på när ciss kallade sin belzebubben och då blev det fralzebubben för att hon börjar med Fr.
Jag började kalla henne burren för att hon ofta sitter ihopkurad sött som en boll…ni kan få se en bild på det

jag köpte en kanin för ca 7 år sen och då döpte jag henne till Anna :P för att min moster hette Anna och jag gillade henne jättemycket. men efter en timme ångrade jag mig, för jag tyckte att Anna var inte så fint på en kanin + att det inte är så fint namn heller + att det inte passade min kanin. så det blev Tina istället haha xD jag har INGEN aning varför jag döpte henne till Tina ^^ knasigt namn det också, men det förblev Tina och det passade henne jättebra (L) me för nästan ett år sen dog Tina :'( saknar henne, min lilla tjockis… <33333333
Zack: Hette först Smulan, då vi trodde det var en hona, men tji fick vi. Vår "hona" ville ju para sig med Kiwi. :P Tyckte att Zack var ett fint namn, började på Z precis som alla våra katters namn.
Kiwi: Hade efter Zack velat döpa något djur till Kiwi. När vi köpte min lilla kanintjej var ju namnet självklart. :)
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
Hubert såg ut som en Hubert helt enkelt, funderade inte så länge på det utan det bara blev så. Ploppade väl upp i skallen på mig i bilen på väg med honom från djuraffären om jag inte minns fel.
Guldus hette Guldus när jag köpte honom, och Lilla My fick heta det för att det är så himla gulligt och passar henne jättebra

Blunder fick heta Blunder för att jag tyckte det passade honom samt är namnet fint.
Couscous fick heta couscous för att jag älskar COUSCOUS :D
Cassie & Bazzo är döpt efter 2 vänner jag hade ett kort tag, Kalle & Bazzi.
Ludde är döpt efter ett gosedjur jag hade när jag var liten.
Tisha & Kjetil fick sina namn för att jag inte kom på något annat….

PUTT
Rolig tråd! Fler som vill skriva?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Jag döpte Honey till Honey eftersom hon är honungsfärgad ;)
Min lillasyster döpte Nelly.
Belle hette Belle när jag köpte henne, och det tycker jag är fint, det passar henne. :) Lowe döpte jag själv, hade funderat på det namnet innan och han såg precis ut som en liten Lowe.. :P
När jag köpte min kanin, fick han heta Toddy, men min syster sa alltid "Tobby" och så fragade hon om han kunde heta det, för det var lättare att säga.. Så, det var min berättelse. :)
Putte: När jag å pappa skämtar å ska säga nånting som är väldigt litet så brukar vi säga putte-liten/pytte-liten. Och sen när jag fick min 3:e kanin och var på väg hem med honom och stod på perrongen, så kollade jag jätte mkt på honom och längtade efter kel, så tänkte jag samtidigt ut lite namn. Det första som kom fram var Putte, just för att han var så liten då tyckte jag. å när jag försökte tänkte ut lite andra namn som jag kunde välja mellan var Putte det enda namn jag kunde tänka mig, det stod "fast". :P
Lisa: Ingen speciell anledning men det var det första som kom fram när vi stod i affären och hade valt henne och jag tyckte att det passade väldigt bra på en så söt kanin så varför inte. :)
Leo, det betyder ju lejon och han är en lejonhuvad. Vilken fantasi man har ^^

Coconut's Peach Delight.. :P Det tog ett tag faktiskt. Coconuts var ju förstås bestämt, eftersom det är hennes uppfödare.
Jag tänkte på hennes färg när jag gick in på Ica med mina föräldrar, och såg en persika! Den hade samma nyans som hon hade på pälsen! :P Då var halva namnet bestämt, Coconut's Peach. Det var på friskis och svettis jag kom på den sista delen: Delight. Det sa klick och det passade perfekt på min älskling: Coconut's Peach Delight.
Fast hon kallas Peach, Cheese (ost ;D), Cheesecake, Pijiee… Nytt namn varje dag!
Jag hade bestämt långt innan jag fick putte att min nästa kanin skulle heta putte!!