Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 888 ggr
louizaseliot
0

min bebis kanin biter mig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har en dvärgvädur som snart är 2 månader. Han heter Eliot och är världens underbaraste, verkligen!

jag har än så länge bara haft han i 4 dagar men jag behöver lite hjälp om kroppspråk.

Eliot biter mig rätt ofta, inte alls hårt men han är så liten så det gör inget. Jag säger självklart nej eftersom det är fel, men jag vet varför han biter mig. Det kliar i hans tänder, och han biter på liteallt möjligt. Det jag nu behöver ha hjälp med är att han gräver ner sig i min bröstkorg och sitter och gnisslar lite på tänderna när jag klappar på han. Om det jag har läst är rätt så trivs han bra, men någonting jag inte riktigt förstår är att han ibland "puttar bort" min hand, sen biter han mig.

Det skulle vara konstigt om han är arg när han gör så eftersom någon sekund innan trvis han jätte bra! Ser inte en riktig logik… Någon erfaren bebis kanin ägare som kan hjälpa mig??

[zendaimimon]
0

Om han knuffar bort din hand och sedan biter dig vill han nog helt enkel inte bli klappad mer.

Svado
0

Kaniners tänder kliar inte, de byter inte tänder som andra djurungar gör.

Att han biter dig är för att han helt enkelt inte vet att han inte ska göra det. Fortsätt säga nej, men säg nej på ett bra sätt. Visa tydligt att det inte är okej att bitas.

När han puffar bort handen betyder det att han inte vill att du ska klappa honom mer.

Kaninungar som biter på allt gör det för att de kan helt enkelt, det är djupt rotat i en kanins hjärna att gnaga o självklart testar man det på allt. Som jag skrev, fortsätt säga nej. Det tar dock längre tid att träna en kanin än en hund så förvänta dig inga underverk jättefort. Kaniner har en hjärna stor som en ärta typ, så det tar lite tid att träna in saker o de glömmer mycket fort. 

🙂

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[ZorroKanin]
0

om kaninen knuffar bort din hand och biter dig tycker han helt enkelt att din hand är i vägen för honom :)