Min tjockis
Sofi har på senaste tiden blivit en riktig tjockis. Och så har hon dubbelhaka! Jag vet inte vad det är som har hänt, jag har gett henne samma foder (stampe) samma mängd, jag har inte bytt någonting helt enkelt! Och hon får komma ut varje dag i rasthagen och skutta.
Kan det vara det att hon är ganska så gammal (7 år) och inte rör på sig lika mycket och att det är därför hon blir tjockare, eller vad beror det på egentligen!?
Och vad ska jag göra, hon får som sagt vara ute i hagen och så brukar hon ha selen och skutta runt också. Ska jag minska på maten, eller vad ska jag göra??

Gamla kaniner har ju lätt att få dubbelhaka, tyvär :) Och tyvär vet jag inget om hur du kan få bort den :)

#1 Okej =)
Tror inte man kan få bort dubbelhaka.
Du kan sätta henne på en hödiet, alltså börja med att ge henne hö/pellets 6 dagar i veckan och så en dag i veckan bara hö. Blir dem feta får dem problem med att göra sig rena och kan få problem med det t.ex i baken. Sen kan du fortsätta med att ge henne bara hö två dagar i veckan. Sen om du sre hon gått ner lite kan du forstätta som vanligt igen, och annars kan du minska långsamt tills det hon bara får pellets 3-4 gr i veckan. Du kan kolla igeneom mängden pellets hon får också, kanske för mkt? En hemrelin ska ju bara få ca. 1/3-0.5 dl om dagen.
Att hon har blivit lite tjock kan vara att hon börjar bli gammal, kanske lite stel i benen så hon inte rör på sig lika mycket .. Lite trött och slö helt enkelt ^^

#4 Taaack, för det svaret!! Det ska jag absolut prova! :D
#5 Jo, jag har märkt att hon är ganska stel i benen!

putt

Lillan har dubbelhaka och hon är typ n1år. Hon är ganska tjock. är det därför hon har dubbelhaka?

#8 Japp.

#9 okej

#10 =)

putt