Övergrävt/ förstört bo
Hej. Blir lite orolig nu när jag fann min kanins bo övergrävt med massor av spån. Hon fick ungar inatt och har haft ett fint bo med halm och päls. Nu när jag gick ut och såg det så var det alltså helt förstört och övergrävt. Halva burens spån ligger där. Hur orolig ska man bli? Struntar hon i ungarna? Har haft kullar förut men aldrig varit med om detta.
Ingen fara. Hon vill nog bara göra det varmare för ungarna. Fortsätt bara som vanligt att kolla så att magarna är runda.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Tack för svar :-) Livrädd över att hon blivit skrämd eller något och struntar i dem. Brukar de göra så då? Det ser så kompakt ut. Som sagt så är halva burens spån överkrafsat i den hörnan boet fanns :O .Har ingen aning om vart i högen ungarna ligger. Om man inte visste om att ungarna fanns där så hade man inte anat något alls. Gräver hon fram dem sen då eller? Hur gör jag om det fortfarande ligger under likadant imorgon? Vågar jag gräva fram dem för att kolla imorgon?
Du bör ju kolla dem varje dag så att alla lever och mår bra, så peta lite försiktigt och kolla men täck över igen när du är klar. Min senaste hona gjorde likadant, hon gjorde ett fint bo med hö, halm och päls. När ungarna var födda täckte hon med spån, men inte enormt mycket, det var mer poröst och inte kompakt. Så hade jag varit du så skulle jag petat lite i det bara för att kolla läget. Speciellt ifall du själv tycker det ser överdrivet ut. Är du osäker på hur din hona kommer reagera så kan du gosa in händerna i hennes päls först innan, så att du luktar henne lite.
//Pernilla
Nu har jag kollat. De låg längst ner under MASSOR av spån. 5st var dem :-D Var tvungen som sagt att ta undan mkt för att finna dem. La tillbaka spån runtom och pälsen över dem. Kände att jag inte ville lägga över allt smutsigt spån. Var det fel av mig? De var livliga så jag hoppas att hon tar hand om dem. Hoppas att jag nu inte äventyrats de små krabaternas liv nu bara men kände att jag var tvungen att kolla.
Nä om det var så mycket spån så behövs ju inte allt. Hur var magarna? Såg det ut som om de fått i sig mat? Är det honans första kull? Kan vara så att hon inte riktigt fattat hur hon ska göra med själva boet? :P
//Pernilla
Svårt att se då de var så livliga och jag inte ville röra för mycket då jag raserade hela boet kändes det som. Tror att det är hennes första. Har precis köpt henne och tidigare ägaren nämnde inget om kullar. Hur går jag nu tillväga? Har som sagt haft kullar tidigare men aldrig varit med om detta. Känner mig som en nybörjare på nytt :P
Gör som vanligt, kolla dem dagligen för att se så att de är friska, kolla nästa gång så att magarna ser runda ut (bästa sättet att se så att de blir omhändertagna av mamman). Annars låt boet vara och stör inte mamman i onödan :)
//Pernilla
Tack snälla du för hjälpen ! :-D