Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2050 ggr
Greenberry
2

Vävande huvud

Hej, min lejonhuvade kanin Zofia kan ibland börja väva med huvudet (huvudet går från sida till sida). Hon själv är rysstecknad och jag ar hört att rysstecknade har det i generna men då undrar jag om det är sant, ni som kan det där med rysstecknade. Är tacksam för svar, inga oseriösa svar, tack. :)

[hattifnatten]
0

Jag är inte så insatt i det,  men det sägs att det beteendet kan vara genetiskt bland vissa (nedsatt syn),  men också att det kan hjälpa med större yta och mer aktivering.

Nu har ju inte jag en aning om hur din kanin bor och hur den aktiveras, så det är bara ett allmänt svar, och inget personligt! 🙂

fossingen
0

Min rödögda hane väver ibland han är renrasigt avlad. Han har sämre syn. Har märkt att synen brukar vara anledningen när kaniner väver.

Greenberry
0

Min kanin bor tillsammans med 4 andra kaniner i en bur som är, tror att den är lite större än en hönsbur + en liten bur som sitter ihop som de kan hoppa in i. Hagen är väldigt stor och de får gå ut varje dag i hagen, eftersom att de har så stor bur och Hage så tror inte att det är för att det är för trångt, dessutom så kan det ju vara synen. Får kolla det :)

Greenberry
0

Ja det kan det vara ju, det får jag kolla ifall det är det. Uppfödaren har inte sagt något om att hon har haft det men typ några dagar efter att hon kom hem till mig så märkte vi att hon började väva med huvudet.

Peak303
0

Vad dem har kommit fram till så är detta en effekt som rödögda & zoblar(rubinglans) har. Man tror att det är som #1 säger att det är pga nedsatt syn, men även också något i deras ögon som gör att de inte riktigt kan fokusera som de ska.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Agda
0

Vit rödögda och ryssar kan väva, de är också mer känsliga för starkt ljus.

Har själv sett att vävandet varierar mellan raser (kanske också mellan linjer), haft hermeliner av båda färgerna som knappt vävt, medan jag har och har haft angoror av båda färgerna som vävt ganska mycket.