Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 335 ggr
Nikki&Trixie!
1

Hon gillar inte selen

Hej! Min kanin (ca 9 veckor) är supersnäll och gosig, men när jag försöker att sätta på selen så biter hon mig alltid! Gör jag något fel? Jag brukar sätta selen runt halsen först, sedan runt magen.  Ska jag göra på något annat sätt? Hon älskar att vara ute iallafall, för när hon väl är ute springer och hoppar hon som en tok, och hon gör glädjeskutt. Säg inte att det hjälper att linda en handduk runt kaninen,  hon sprattlar bara sig ut. SNÄLLA HJÄLP!

| Instagram : @kaninen_trixie|

| Mail : mimisdotter@gmail.com |

Maccas100
1

Det finns folk som rekommenderar att börja selträna tidigast vid 3 månader, pga att skeletet fortfarande växer mycket innan dess och kan vara skört. Någon annan kanske kan ge input om detta.

JennPenn
1

När mina kaniner var 9 veckor provade jag inte deras sele på dem, jag väntade tills runt 2,5 månaders strecket.. 

Men ett bra tips? från mig är att ta det lugnt och inte bli sur om kaninen inte vill!

Och jag läste att du börjar med hals remmen, men det ska man helst inte göra! För om kaninen springer iväg när man fått på hals remmen kan den göra sig illa och fastna i sele och koppel. Men om du börjar runt magen så kan den lätt ta sig ur selen om det behövs! :) 

Därför ska man också börja med att ta av hals remmen när man tar av selen :)

Hoppas det hjälpte! :)