Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 370 ggr
[[Lotop]]
0

Lite för smal Gotlänning.

Hejsan!

Jag har en Gotlandshona född i April här hemma som är lite smalare än övriga Gotlänningar. De andra som är i samma ålder är fina i kroppen.
Jag vet inte om jag ska fortsätta med bara hö (och gräs, grenar osv såklart) eftersom hon har blivit betydligt finare sedan hon kom till mig och jag kanske bara behöver lite tålamod, (men hon är fortfarande för smal) eller ska jag tillsätta pellets tycker ni?
Hon är ute från buren varje dag och motioneras, äter gräs m.m och har självklart fri tillgång på fint och  bra hö, som de andra Gotlandskaninerna klarar sig på.

taxidriver142
0

Tillsätt gärna pellets om du tycker att hon är för mager. Om inte det skulle hjälpa kan man pröva en bättre kaninblandning, som Cuni Nature tills hon ökat i vikt.

[Trollbjörken]
0

Jag har också en gotlänning som är mindre än de andra var. Han måste ha lite pellets för att hålla vikten, medans resten klarade sig på bara hö. (har bara en gotlänning kvar)  Så det är nog väldigt olika kanin för kanin, men testa att ge nån matsked pellets eller havre, eller kanske lite extra grönsaker eller liknande 🙂

[tintilar]
0

Om hon är född i april kan det ju vara så att hon växer och inte hinner ikapp med vikten om hon var lite tunn när hon kom. Mina ungdjur får spannmål, nån näve var om dan, nu när de växer. Pellets ger jag inte då jag är genbank och vill se att de klarar sig utan det, annars får de inget genbanksintyg.

tlover
0

Ska du inte avla på kaninen så kan du ge pellets om du vill.

Är du osäker om den ska gå till Avel (även om jag inte skulle avla på en som inte klarar sig på hö) skulle jag ge lite hel havre el liknande.

Det är vanligare med hel havre (el annan säd el groddar) bland genbanker än pellets, vi ger det ibland då kaninerna är väldigt ung el liknande.

Tänk däremot på att hon helt enkelt kan vara liten, det finns ju gottisar som väger både mer och mindre än det "normala" men bara kaninen inte rent är mager så är det inget fel för det, dom måste inte komma upp i en speciell vikt.

l'm back