Kaninungs problem..
Det är så att min hona har just nu 6ungar.. En av dessa är 4v äldre.. Vart lite fel i planeringen.. Vi trodde inte att hon skulle få några ungar pga att dom bodde ihop ca 2mån utan att det blev nått och sen helt plötsligt låg det en unge i boet. Självklart flytta vi hanen så fort vi kunde men tydligen var det inte fort nog..
Ska klargöra att det här var INTE planerat att det skulle bli så här!! Vi började misstänka att hanen var steril för att hon suttit med honom förut utan att det blivit nått.. Så snälla bråka inte på mig om att det är fel att det blev så här för det vet jag redan!! Som sagt; var inte planerat!! Tur i oturen fick hon ju bara 1 unge i första kullen men 5st nu i andra kullen..
Men nu över till problemet; Flera gånger så har en av ungarna legat ute i hagen istället för inne i huset. Och nu senaste låg det hela 3 ungar ute.. I början var det en som var lite mindre än dom andra men nu är det 3st som är lite mindre än resten..
Troligtvis så är det väl för att den äldre ungen på 5v stöter bort de andra ungarna… Så min fråga är; Hur ska vi göra??
Kan man ta bort 5v ungen från mamman för att hjälpa de andra 5 överleva?? Kanske man kan ta in henne och ge henne lite välling eller nått i en skål?
Är själv i den uppfattning att ungarna ska vara hos mamma tills att dom är minst 8v gamla men nu är det ju lite anorlunda omständigheter så jag vet inte om man ska göra ett undantag?! Nån som varit med om detta förut??
Nu är det ju så här att mamman och ungarna bor hos min mamma så jag kan ju inte gå dit och stödmata.. Och mamma jobbar så hon har inte alltid tid.. Pratade med mamma om att kanske ta hit ungarna. Har en bur på ben så då skulle dom ju aldrig komma ut i blåsten utifall dom blir utburna från boet..
Snälla hjälp mig!! :)
// Nathalie
Om den äldra ungen stöter bort de yngre tycker jag absolut att du ska sära den från mamman och låta den gå i en egen bur.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Tycker också du ska ta bort dne äldre ungen, ge den mjölkersättning i en vecka och var med den mkt nu då den ju varken har ngn mamma elelr syskon…Så löser sig nog allt. Du kan också om de andra verkligen ser jättesmå o taniga (rynkiga) ut ge dem lite mjölkersättning om de nu fått i sig så lite.
#1 Hur ska den få mat, lära sig kaninbeteende och få kärlek utan en mamma? :/

Jag vet uppfödare som särat hona och ungar när de varit runt 5 v. av speciella skäl (ex. att honan ger sig på ungarna) och det har gått bra.
Är du säker på att det är ungen som stöter bort dem? Det kan ju finnas en möjlighet att det är mamman för att hon är utsliten och inte klarar av att ta hand om alla.
Om du sätter den äldre ungen ensam så sätt den i alla fall där det luktar "mamma" (typ ta spån mm. från den gamla buren). Stödmata gärna lite också.

Äter den äldre ungen hö, pellets och grönsaker än?
#3: Om man måste skilja en ungefrån mamman så måste man. Jag tycker absolut att kaninen ska få umgås med både mamma och syskon under tiden och snart blir ju de andra ungarna äldre så då kan de kanske leka också. Men just nu verkar det ju som att de andra ungarna kommer dö om den stora ungen får vara kvar så det får man ju välja själv hur man vill göra. Jag skulle skiljt den från mamman så att alla ungar kunde överleva.
#5: Det börjar dom med när dom är ca 2 veckor så om den är 5 veckor äter den nog för fulla muggar!
#6 Okej. (:

#3 Ungar vid den åldern (i alla fall våra) äter glatt både kraftfoder och grönfoder. Om man dessutom ger mjölkersättning så får den mat så att det räcker ;)
Beteenden och kärlek har den förmodligen redan fått av mamman. Hos vildkaniner är det inte ovanligt att ungarna får klara sig själv redan från 4 v. ålder och de vet hur kaniner beter sig.

#7 Dom börjar smaka på maten då.. men jag undrade om den liksom åt såpass mycket mat så att den skulle kunna klara sig utan mammans mjölk nu.. Vi flyttade en ungefrån mamman vid 4 veckors ålder p.g.a lunginflammation. Och eftersom den ungen redan åt hö, pellets, grönsaker och tvättade sig som den skulle så var det inga problem att låta den bo utan mamman..

Du han före Tina ;)
#9 Klart den fått kärlek av mamman innan, men beteenden lär de sig ju inte på en dag. Det tar ju ett tag, och mamman "uppfostrar" kaninungen i stort sett tills den flyttar hemifrån.

tycker som #6. ..
Ungarna diar normalt sett i runt 21 dagar. Alltså borde en unge på fem veckor redan äta fast föda. Är väl inte helt ovanligt att honan stöter bort ungarna redan när de är fem veckor gamla (strax över tre veckor i naturen) så de borde klara sig själva. Går det att ha ungen i en bur brevid mammans bur är väl det bäst.
(ojoj, hann komma många inlägg innan jag fick iväg mitt)
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Mjo, men som sagt, i det vilda är de redan färdig "uppfostrade" vid 4 v ålder så jag tror att denna 5 v. unge klarar sig bra. Våra tama ungar behöver inte heller lära sig alla saker som vildkaniner behöver med tanke på hur mycket tuffare och farligare deras liv är.
Många viktiga beteenden är även medfödda och behöver inte tränas in.
Sedan tror jag inte modern har tid att uppfostra (om det nu finns något kvar att lära) denna äldre unge med tanke på att hon har 5 st yngre att föda och ta hand om :)
Sedan behövar man ju inte totalisolera denna lilla unge, som redan sagts är det kanske bra att låta dem träffas senare och att hålla ungen i en bur nära. Kanske så att de kan se och hälsa på varandra genom galler?

Tack så mkt för alla svar.. Om jag tar hit alla kanske den stora ungen kan bo kvar hos mamman men att jag då stödmatar de små några gånger om dagen..
Men vad ger man dom när man stödmatar?? vanlig majsvälling eller? :)
// Nathalie
Vet inte om majsvälling fungerar men det ska nog finnas specialmat hos veterinären. Har ett vagt minne av att jag även sett något som kan kallas stödmat på Apotekets djuravdelning. Vet även att jag har en bok hemma där de har ett recept på matblandning men jag är på jobbet nu och kommer således inte åt boken fören efter elva i kväll.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
#16: Det är mycket mindre chans att de små klarar sig utan mamman än den stora. Den stora lär klara det galant men det är svårare med små ungar, även om man försöker stödmata.
Jag skulle ta bort den större ungen. Det finns ju dem som varit tvunga att skilja ungar vid 4 v från mamman, och dem har klarat sig.. Hoppas det löser sig iaf! =)

#18 Jag menar inte att jag ska ta bort de små ungarna från mamman utan att ALLA ungar ska bo kvar hos mamman men att jag nån/några gånger om dagen går och ger de små ungarna lite extra så att dom kan komma upp i vikt..
Tänkte bara att det kunde vara ett alternativ så att den stora ungen fick stanna hos mamman.. :)
Men vi tar nog bort den stora ungen och låter dom bo kvar där dom bor.. :)
// Nathalie

#20 Det är inte maten som är problemet utan att den större ungen kan göra dom mindre illa eller stöta ut dom. Jag tycker du ska sätta den större ungen i en enskild bur nu!
vart bor du ? har en hona som adopterar i stort sätt vad som helst. hon har 3 ungar som snart är 5 veckor.jag finns i sthlm.

ojdå

Jag har en kanin unge som Mamman inte bryr sej i.. de är den sista av sex st..Fem har frusit ihjäl och en är kall och mamman lämnar den.. Hur ska jag göra för att inte förlora den också??? Kan man mata dom med Vanlig mjälk??

#24: Skapa en egen tråd.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se