Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 4405 ggr
[AnimalLover1]
3

Torka hö

Vet någon hur länge det ta att torka hö? Är det någon som gjort det? Och på sommaren, ger ni hö eller bara långt, grovt gräs, eller lite av varje?

tlover
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi slår med lie och hässjar hö varje sommar, hur lång tid det tar beror på vädret.

På sommaren ger jag oftast gräs (långt, vi slår det med lie också) men ibland hö, bland annat pga lathet el dåligt väder.

l'm back

[AnimalLover1]
0

#1 Okej tack för ditt svar, jag har nämligen börjat torka pyttelite, har aldrig gjort det men är ändå kul att testa :) Men ungefär hur länge tar det i 30 graders sol, 1 vecka? 1 månad?

tlover
0

#2 vändtorkar du eller hässjar du?

l'm back

[AnimalLover1]
0

#3 Vändtorkar

tlover
0

#4 kan gå så snabbt som 3 dar (blåsigt ställe, inget regn och vänder minst 2 ggr/dag. Sen spelar ju mängden roll också)

l'm back

[AnimalLover1]
0

Det har gått 3 dagar, fast de är fortfarande gröna, fast hårda är de, vet inte om det är "riktigt" hö än, måste de vara gula?

tlover
0

#6 bra hö är grönt men torrt, testa att bryta av ett strå el smula sönder det, funkar det så är det färdigt.

Är du osäker så rör om höet då och då då det ligger "på höloftet" blir det varmt var det för blött och håller på att förmultna.

Man kan också strö salt på höet om man är osäker.

l'm back

[Hallons]
0

TS. Är det gräs du torkar? :)

[AnimalLover1]
0

#7 Okej tacl för svaret, jag tycker det är rätt bra, brukar vända de då och då och det är nog helt torrt. Men vad händer om det inte är tillräckligt torrt? #8 Japp det är det, sånt där som jag jättelånga strån :) Ska nog torka mer gräs än att köpa, får nog plundra "ängen" lite, det är offentlig mark så ni vet, så jag stjäl inte ;) Tack för hjälpen :)

tlover
0

#9 det kan börja ruttna (hetta) eller börja mögla om det inte är torrt.

Hur/var har du tänkt förvara höet? man kan ju tex inte förvara det i plastsäckar nån längre tid men det ska förvaras torrt och mörkt.

När du väljer att plocka in höet så ta inte det direkt på morgonen, även om det var torrt kvällen innan kommer fukt att ha krupit upp ur marken och gjort höet fuktigt så man ska vända det och låta det torka en stund innan man tar in det.

Eftersom det kanske är nån annan som ska slå just där så ska du fråga den som äger marken innan du slår. Även om det är tex kommunen som äger det kanske dom ska börja med nått projekt just i år.

l'm back

[AnimalLover1]
0

#10 Aa det får jag nog.

[AnimalLover1]
0

#10 Jag vet inte faktiskt, vart förvarar du ditt hö? Men vi har ju inte torkat så jättemycket. Nu när jag kände på det var det pyyytelite fuktigt, och det gick inte att knäcka.. Får väl vänta ett tag till då. Men varför ska man strö på salt? För o vara tydligare, jag har inget höloft utan jag torkar det på soldäcket..

tlover
0

#12 Jag förvara det på vårt höloft, vi fick städa ut det när vi flyttade hit, min pappa hade bildörrar osv där istället (han hade inga djur förutom katter).

Har du absolut inget ställe du kan tänka dig kanske en pappersäck skulle funka uppe från marken under tak (tex ett uthus el liknande)

Salt drar åt sig fukt om det skulle vara nån fukt kvar i höet (gammalt knep jag lärde mig av morfar)

Eftersom du torkar det på soldäcket (som är trä eller hur, det är vad jag gissar vi skulle kalla veranda härikring) så kan inte fukten krypa upp från marken på samma sätt (vanligtvis vändtorkar man ju höet på marken)

l'm back

[AnimalLover1]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Puttar upp denna lite då jag har en fråga. Är det här gräset OK att äta för kaninerna? De är lite olika, en sort ser ut som pinnar men är de OK ändå? Det är tre olika sorters gräs.

jbson
0

Det där är hö i mina ögon! :) På en äng växer många olika sorters gräs som sedan torkar till hö. Det är jättebra för kaninerna och speciellt för deras tänder… Det blir normalt slitage på tänderna så du slipper åka till veterinären när tänderna vuxit sig för långa då dom ätit för mjuk mat 😉

[AnimalLover1]
0

Okej, fler som tycker så?:)

jbson
0

Jag har tyvärr ingen bild just nu, men jag har slagit en massa gräs på ängen utanför som jag sedan lagt på tork, vänt och luftat det ett par gånger per dag. Tror att det är klart nu! Det har legat 4 dagar i gassande sol. Jag har köpt papperssäckar som jag tänkt använda. Får försöka packa dem luftigt, har tänkt ha dem i garaget (kallgarage) hoppas att bara det inte börjar mögla av värmeväxlingarna det kan bli. Höet har jag för avsikt att spara till vintern, behöver säkert komplimemtköpa… Men har lagt in lite till mina små bebisar och de gillar det! Jag plockar och väldigt mycket färskt långt gräs, lite maskrosblad, mycket ljung och blåbärsris, kirskål är en favorit och växer överallt i oändliga bestånd… rönnkvistar och äpplegrenar och hallonbuskar smakar tydligen också mums… Har fått två riktiga ätarmaskiner 😉

tlover
1

#17 Är du osäker på torrheten av höet (dvs att det riskerar att börja mögla) så strör du lite salt på/i höet (tips jag fått av morfar)

l'm back

jbson
0

#18 tack! Ja jo jag läste det! Det känns riktigt torrt och har legat luftigt så jag tror nog att det är torrt. Det jag är orolig för är att det på något sätt ska komma fukt i säckarna när de står i garaget och det blir temperaturskillnader … Då vill ju fukten krypa in någonstans och är rädd att det är höet som kanske drar åt sig fukten. Äh jag vet inte, det var bara en tanke som slog mig.

tlover
1

#19 mot det borde salt funka också 🙂

l'm back