Blandat
Mat
Nu på sommarlovet och man vaknar lite sent på morgonen typ 10:00 så blir det ju LITE sent för kaninerna att få frukost. Så min pappa ger dom mat. Jag har sagt att dom inte behöver pellets på sommaren för det finns mycket annat att äta. Men han ger dom ju iallafall och det är alldeles för mycket det han ger enligt mig. Så frågan är ju nu då. Vad ska jag göra med honom? Ska vi sluta ge dom frukost och bara ge dom på kvällen? 2 är blandras frassar och en är en blandras mellan olika vädurar och angora.
Feta?
Är dessa kaniner feta?
1. Tycker inte det är för sent för de att få frukost runt 10, mina får inget pellets alls på morgonen, de är dvärgvädurar. Den första tykcer inte jag ser fet ut, den andra tycker jag ser lite fet ut, Skutti såg ut så under hakan när hon kom till oss och var hon jättetjock, den tredje ser inte så tjock ut tycker jag, men jättekaniner har ju lättare för sig att bli feta. Detta är vad jag tycker :)
Om du vänjer kaninerna med klockan tio ska det nog gå bra, jag ställer klockan på 9. 😃
#2 När jag fick min kull så var det 2 som fick hak påse och 2 inte så jag tror det är något genetiskt.
Mina får inte alltid frukost tidigare. Ser till att de har mycket hö/gräs på kvällen vid sista "titten". Mina har inga fasta tider överhuvudtaget, de klarar sig bra 🙂 Mina får inte mycket pellets alls under sommaren.
TS: Tycker dessvärre 2 av tre kaniner ser överviktiga ut, speciellt den på tredje bilden. Hade minskat ner på pelletsen stegvis för att se om det hjälper samt ev ökat motionen lite.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 Okej men den tredje kaninen har lite konstiga bakben tycker jag. Han är inte snabb men han rör sig ju. Den vita hon är ju som hon är vill bara ligga stilla. Men förra året var hon jätte mager. Men då höll vi på med hoppning. Men sen detta år när jag tänkte börja igen så ville hon inte 😐 Men försöker ändå lite smått med henne. Det går väl tills hon blir sur och då ger jag mig. Den tredje kan knappt hoppa alls. Men annars blir det väl några promenader i skogen för damen. 🙂
#7 Har ändrat såg inte första bilden så trodde det var två kanienr hehe, är den kaninen jag med tänkte på främst.
Behöver ju inte vara just hoppning och det kör man ju inte med så ofta helst inte med överviktig kanin alls. Gå mycket i sele i skogen/backar eller liknande till exempel.
#8 Tack, ska nog börja med motionen redan imorgon. (Förra året var hon inte överviktig utan det har blivit mer under vintern.) Den kaninen på första bilden är den fet? (Hon var magrare än den förra året)
#9 Svårt att se på bilden tycker jag.
Mager för mig = underviktig och det är ju inte positivt, precis som överviktig inte är.
Inte mager direkt. Men smalare hon var normal viktig. Får alltid höra att jag är mager av min brorsa och det är jag inte, jag är normalviktig, så jag kan bli lite förvirrad. Men jag hoppas nu att du vet vad jag menar :)
#11 Jo förstår hur du menar 🙂
Äsch! En kanin behöver inte pellets för att må bra och den enda anledningen till att jag ger pellets är för att min tycker det är gott.
Min kanin får ganska olika tider på morgonen, men eftersom han har hö, vatten och grenar så är det lugnt.
Tycker nr 2 och 3 ser överviktiga ut. Du borde väga dem för att få dig en uppfattning om deras form om du inte har kunskap nog att känna om de är feta eller ej.
Pretty wise //
#13 Tack. Ska nog väga dom.
#14 Gör så, och om de nu är lite överviktiga är de inga problem att banta dem så ingen skada skedd :)
Pretty wise //
Nu har jag vägt alla. Kaninen på första bilden väger 2 kg. Bilden på andra bilden väger 4 kg och den på sista bilden väger 3 kg.