Bajsar mycket?
Hej, jag är en nybliven kaninägare och insåg att min tjej bajsar väldigt mycket. Är det normalt och var kan det bero på?
Vad är "väldigt mycket"? :) Kaniner bajsar en hel del, men väldigt mycket avföring brukar kunna bero på att kaninen äter för lite grovfoder (hö) och för mycket annat (frukt/grönt, pellets, skräp som gnagarblandning osv). Ju mer kaninen kan tillgodose sig i fodret desto mindre restavfall blir det så att säga.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Hon får en halv matsked pellets på morgonen och lite grönsaker 3-4 gpnger i veckan. Hö har hon alltid tillgång till. Hon äter dock inte mycket hö. Har du något tips? på hur jag ska göra så hon äter mer hö. Ska jag sluta pellets?
Spontant tycker jag inte att det låter som att du ger för mycket, en halv msk är helt okej. Däremot kan magen bli lite tjorvig på dem när de är lite stressade, och eftersom hon ganska nyligen bytt hem så kan det kanske bero på det. Jag är inte någon kaninexpert om man jämför med många av de andra medlemmarna här inne, men jag tänker att det kan vara bra att ta bort pellets och grönsaker ett litet tag tills magen lugnat sig och sedan börja ge det igen. Då lär hon sig dessutom att äta sitt hö.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Okej, ungefär hur länge?
Om din kanin bajsar mycket är magen INTE tjorvig. Då fungerar den som den ska.
Kaniner bajsar typ, jämt. Precis hela tiden i stort sett. De revirmarkerar dessutom genom att lägga ut pluttar så om du precis fått hem henne och hon har bekantat sig med din lägenhet så är det troligen det hon håller på med nu.
Så länge kaninen bajsar, äter hö och rör sig obehindrat är hon frisk. Ta inte bort pellets nu, hon behöver det när hon växer.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Okej då vet jag hur jag ska göra, nu kan jag äntligen andas igen, haha.