Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1305 ggr
jbson
0

Fästingar invaderar oss!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hjälp! Våra små kaninungar har fått flera fästingar! 😞 De har sin inhängand på vår gräsmatta och visst där kanske det finns någon enstaka fästing, men nu har jag precis plockat fem pyttesmå som satt sig precis vid ögat. 😢 Jag gissar att de kommit med gräset jag slagit ute på ängen… -Har ni problem med fästingar? -Vad finns det för fästingmedel till kanin? -Har någon varit med om att kaninen blivit sjuk av fästingmedel/fästingsjukdom?

[Sockertoppens_kaniner]
1

Mina kaniner får också små fästingar vid ögonen och nosen. Jag tar bara bort dem och kaninerna reagerar inte något på dem. De har aldrig fått sår eller irriterad hud av fästingarna. Tror att det kommit något nytt medel till kaniner, men är inte säker. Ring och fråga en veterinär, de vet nog om det finns något. Men som sagt, mina har aldrig reagerat! :)

[Lollo 97]
1

Mina kaniner har aldrig blivit sjuka av fästingar. Men där imot under våren så hade min kanin varit ute och skuttat en dag och hon hade 16 fästingar vid ena ögat och 4 vid andra.

Vovisch nr2
0

Måste bara säga att du har OTROLIGT söta kaniner, TS! :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Facie
1

Det finns tyvärr inga preparat mot fästningar som säljs på marknaden längre. Men som tur är så är det extremt ovanligt (några få i världen) att kaniner får fästingsorsakade infektioner och du behöver därför inte oroa dig för kaninernas välmående. Men plocka ända alltid bort de fästningar du hittar och undvik högt gräs.

Pretty wise //

jbson
0

Tack för alla svar… Då är det bara att fortsätta plocka, men tyckte det skulle kännas besvärande för ninisarna att ha fästingar i/runt ögonen… Men nu ska jag hålla extra koll flera gånger/dag. #3 tusen tack ❤️ ja visst är de söta! 😊

Facie
0

#5 Om kaninerna har en bra realation till varann börjar de säkert plocka varandra så småningom.
Otroligt söta är dem i alla fall ;)

Pretty wise //

jbson
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha, intressant! Ja de trivs otroligt bra ihop och vill vara nära varandra. Det ser ut som de pussas emellanåt. Då håller jag tummarna att de börjar putsa bort fästingarna på varandra…

ALEVIUSS
1

#6 Hur i hela friden skulle dem kunna "plocka" bort fästingar? Man kan knappt rycka bort dem med fästingborttagare så som dem borrar sig in med den där borren. Knappast att en kanin skulle lyckas rycka bort med tänderna om dem ens skulle komma på tanken. Kanske en kanin skulle lyckas rycka loss en överfull fästing som ändå var på väg att släppa taget, men då skulle stackars kaninen kunna få i sig fästingen kanske,.

Så nej man bör plocka bort alla fästingar så fort du ser dem, ju mer dem sitter i destå större risk för infektioner.

Facie
0

#8 Det var bara en tanke.. De flesta djur som putsar varandra använder ju tänderna för att få loss skit och annat i pälsen. Min kanin brukar ibland göra så på mig när han slickar.  Tänkte kanske att de gör så på varandra, men tydligen inte då!

Sen är det extremt ovanligt (några få i världen) att kaniner får fästingsorsakade infektioner så det bör man inte oroa sig speciellt mycket för.

Pretty wise //

jbson
0

#8 Givetvis plockar jag bort alla jag ser! Jag har små gröna kofoter i 2 olika storlekar och har aldrig haft problem att få bort fästingar, enda gången är när de är mini mini och försmå för att få grepp om, då åker dom bara igenom. Det värsta är väl att jag och barnen också får flera fästingar på oss.