Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1526 ggr
MissYou
2

Ögat..

Hej, Min kanins öga började rinna för några dagar sedan.. Det rinner lite vitt och om jag kollar lite i ögat så är det ena rödare än den andra. Hon mår jätte bra annars. Hon är pigg och hon äter som vanligt. Skulle vilja veta som ni kanske har haft något liknande problem och hur ni gjorde och om ni har några tips?? Jag vaddar hennes öga med ljummet vatten varje dag och vi ska köpa eller göra koksaltslösning. Men ögat har varit såhär i ungefär 3 dagar nu..

MsSofieG
1

Det rättvisa är väll att ta henne till veterinär oavsett hur gammal hon är eller helt enkelt avliva henne. Hon har ju säkerligen ont och ett öga som är rött och det rinner vitt ur är aldrig ett bra tecken och det behövs nog mer än baddning av ögat :/

[Pandapuh]
1

Kolla så hon inte har hö eller hår i som skulle kunna irritera ögat. Om så är fallet så ta bort strået/smutset och gör rent. Kolla så att ögat ser helt ut och att det inte finns rispor från strået/smutset hon hade i ögat.

Kolla även om tårkanalen är igentäppt med vitt klegg. Om det är tårkanalen som är igentäppt så behöver du åka till veterinären och spola tårkanalen och helst få ögondroppar och antibiotika mot det.

Svado
5

Koksaltlösning kommer man långt med.

Kaninen har ju fått en infektion, det varar ur ögat. Inget att få panik över. Det som gäller är att du ska badda med MYCKET koksaltlösning, inte bara lite grann, du måste "skölja rent" ögat så att säga.

Men som #2 sa så kan det vara något hö/skräp som fastnat på insidan av ögonlocket typ, och då är det svårt att som lekman ta bort det själv.

Prova spola riktigt med koksalt flera gånger dagligen ett par dagar till o ger det sig inte så skulle jag åka till veterinären.

Finns ingen anledning att åka till veterinär o betala dyra pengar om du lika gärna kan lösa det hemma. Men det är upp till dig såklart.

Kaninen har inte jätteont av det, inte mer än vad du o jag får om vi får ett skräp i ögat. Visst kan det irritera o kännas obehagligt, men skulle int tro att kaninen har överjävligt ont precis.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

pernillaoscarsson
1

Ja, prova först med att badda ögat med koksalt, fungerar inte det så åk till en veterinär och kolla. Kanske kan du få fucithalmic utskrivet. Riktigt bra salva. Har gett det både till hunden och kaninen och ögat läker snabbt och fint!

taxidriver142
0

Det är tyvärr vanligt att kaniner får problem med rinnande ögon. En orsak är stopp i tårkanalerna. Kaniner har bara 2 kanaler, medan de flesta djur har 4.  I nödfall kan man få tårkanalerna spolade hos veterinär. Själv kan man försiktigt skölja ögonen med koksaltlösning.  Engångspipetter för detta ändamål finns att köpa på apotek. Har man tur kan problemen försvinna av sig själv. Är ögat inflammerat bör man dock kontakta veterinär.