Färg på kaninerna
3 och 4 tror jag är svart/vita japantecknade. De andra är nog någon form av zobelsiames, men vet inte vilken. Det får någon kunnigare avgöra då jag inte är så bra på att se skillnad på zobelfärgerna. :)
0 , 1 och är Bruna zobelsiameser fast det är viltsiames eller White zobelsiames brun
2 och 3 är mest troligt vit/svart siamesjapantecknad och inte äkta vit/svart japan.
4 har den svaga ränder på kroppen?
Kan också vara zobeljapan
Nr 1 är blå zobelsiames. De andra vet jag inte…
#0, #1 och #4 ser ut att vara white zobelsiames alla tre.. första white zobelsiames blå ser de ut som, de andra white zobelsiames brun.. sedan verkar #3 vara en zobeljapan
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Är rätt säker på att nr 1 är min systers förra kanin, och den är blå zobel siames.
Vet att hon varit hos en mycket erfaren uppfödare och fått kaninungarna säkert färgbestämda.
#11 man ser på nosen att den är white också
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Alla "siameser" i detta inlägg är dessutom white tecknade eller viltzobel siameser. Om det ens finns en sån färg?
Men zobel siames + white är dom iallafall. Blå eller bruna vågar jag inte säga.
#11 OM det är samma kanin som din syster varit hos en uppfödare o färgbestämt måste det varit en riktig klåpare om hen inte såg att de är whitetecknade.
Det syns ju hur tydligt som helst.
En vanlig siames är INTE vit runt nosen o har inte vita inneröron. Så det måste varit en ussel uppfödare tyvärr.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#13 Jag är nästan hundra på att det är den kaninen. Men vet inte vart hon sålde den, så kan inte säga att jag är helt hundra, men nästan..
Det är en mycket erfaren uppfödare, som dessutom sett kaninen i verkligheten, så jag litar mer på henne än någon random på nätet som inte sett kaninen i verkligheten,, faktiskt.
Vad kul med svar :)
Mamman till kaninungarna är i inlägg #4 och inlägg #7.
#11 Menar du samma färg eller samma kanin?
För kaninen är 10 veckor och har bara bott hos mig. :)
#14 Det lovar jag att det inte är. Har fött upp henne själv och hon är 10 veckor gammal.
Ja man litar ju på vad man vill. Men säger någon till dig att en kanin med exakt samma färg/teckning som dessa kaniner har är siames enbart, då har den personen fel :)
Spana in zobel siames på google, och sen zobel siames white.
Tadaaaaa.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#15 Jag menar samma kanin :-)
Det är verkligen en kopia av min systers kanin. Vad är det för ras?
#16 Ok, jag tror dig, absolut! Lustigt bara hur kaniner kan bli så extremt lika utan att vara släkt :-)
Vad är det för ras/raser?
Inga äv de bruna siameserna på bilderna är enfärgade. De är som sagt Vilt eller White. Och vad jag ser på färgen så är det brun direkt. Tycker 0 inte ser blå ut någonstans utan mer mörkbrun (precis som min White zobelsiames bruna hona jag har hemma)
Om bild 4 inte har ränder som japanteckning är den också Vilt eller White zobelsiames brun.
Har du någon bild på Mor eller fader så kan vi nog lista ur om det är Viltsiameser eller White siameser.
#19 Pappan är okänd så jag kan inte riktigt svara på vad det är för ras/raser.
#20 Mamman är på bild #4 och #7. En unge blev vit-rödögd och resten finns bilder på här :)
Pappan är okänd.
Jag fick höra av en uppfödare att #0, #1 och mamman är viltzobel. Och #2 och #3 zobeljapaner. Och att pappan borde vara japantecknade. Men jag ville höra lite här också.
#21 Jaha,men om mamman är viltsiames/white siames så är pappan då japantecknad, japp. Och om ena ungen är vit rödögd så bär både mamman och pappan på vit rödögd. Mamman är nog absolut inte viltzobel, utan Viltsiames.
Viltzoblar brukar bli mycket mörkare. Sedan fick du ingen kanin med full pigmentering utan endast gula/japan och den rödögda som dock man inte vet.
#22 Ok, kul att få veta :) Jag googlade nämligen på viltzobel och kände att det inte riktigt stämde, så det var intressant att få fler perspektiv.