Idealvikt
Vad är idealvikten för dvärgvädurar? Jag vägde Pix och han vägde 1,6kg, det är ju rätt lite, eller normalvikt då, för Skutti vägde 2,8kg för ett par månader sen… Trodde han skulle väga mer… Asså han börjar få hakpåse och jag försöker nästan typ allt för att få bort den och den inte ska växa, vill inte att han ska ha det, ja inget fel på det men..
1,4-1,9 kg har jag för mig :)
Mellan 1,4 - 1,9 för dvärgvädur
Hälsningar Amanda och kaninerna
Okej tack :) Men asså så konstigt att Pix väger helt normalt.. Asså i hans gamla hem fick han 1dl pellets per dag av en sort som har ca 4,9% fett i sig (vad jag har läst), och han är kastrerad vilket ökar risken för överviktighet… ?
De brukar nog vanl dra iväg till omkring 2 kg, mina väger mellan 1.7 - 2, 3 kg 😉Motion o hö- o gren diet kanske kunde vara nåt..
De kan väga lite över 2 kg också.
#4 Det där verkar vara olika, när jag kastrerade Dumle höll han vikten sämre.
Man får se till varje individ, precis som hos oss människor
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Ja, så är det. Men i utställning ska dem väll väga 1,4-1,9 kg? Eller har jag fel? :)
#6 Japp. Men alla håller inte alltid måttet :)
#6 Måste inte vara, för vissa kaniner kan 1,9 kg vara för lite och vara tunna /Magra istället, och det är ju inget för utställning. är bara en idealvikt.
#8 Jag menade att du hade rätt att dem kan väga över 2 kg utan att vara tjocka/överviktiga. Okej! Jag är absolut inte insatt i utställning, men hade för mig att det var så :)
#8 Jag menade att du hade rätt att dem kan väga över 2 kg utan att vara tjocka/överviktiga. Okej! Jag är absolut inte insatt i utställning, men hade för mig att det var så :)
#9 Vet inte hur det fungerar på iställning, om det blir avdrag om kaninen väger mer än 1,9 eller hur det blir?
#9 Ja, vissa dvv blir större utan att vara feta, medan vissa dvv blir mindre. Helt normalt. Inom utställning så får man poängavdrag om vikten inte är perfekt, alternativt nollad.
#11 Väger en dvärgvädur mer än 1.91 eller hur det är, så kommer den få poängavdrag.
På min tid när jag ställde ut kaniner för typ 15 år sedan var vikten 5 poäng, var kaninen för lätt eller tung fick man ett poängs avdrag o vägde den typ 2.5kg så blev den nollad helt. Och fick alltså ingen poäng alls i slutet.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#13 Som jag trodde då :P

Hoppas det är okej att jag kommer med en "ny" fråga såhär, men det är i princip samma… Jag undrar om det finns någon tabell som anger hur mycket en dvärgvädur ska väga vid vissa åldrar. Jag tänkte försöka väga min lite då och då, t ex vid 6 månader, 1 år osv…. som en liten hälsokoll.
#15 Jag vet inte om det finns men jag tycker du ska väga din kanin ca 1 gång per månad. Då vet du hur mycket han väger och märker om han börjar tappa vikt.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
#15 Finns inget "ska" väga, man får gå på varje individ 🙂 Bara kaninen följer sin egna kurva.
Det sågs att dvärgvädur ska väga runt 2kg. Min ena dvärg vädur väger 1,7 och en 4H ledare tyckte det var lite för lite. Men det är som #17 säger. Det är olika på alla individer. Bara din kanin inte ä för "fet" eller för tunn så spelar vikten inte så stor roll.
#18 De kan väga mindre också och är helt normalt. Viola jag har hemma väger runt 1,4-1,5 kg helt normal vikt. Min dvv rexhona väger ca 1,6 kg, med normalvikt 🙂
Så länge din kanin inte är mager är 1,7 kg bra vikt för just din kanin.

Jag förstår att det är olika och individuellt, men för en som är ovan vid kaniner skulle en tabell vara till hjälp ändå. Jag har ju inget tränat "kaninöga" så för mig är det nog svårare att se om kaninen börjar bli mager eller fet… förrän det gått rätt långt.
Ohwell, jag har ju fått lite siffror här som kan fungera som riktlinjer.
#19 Japp, så jag menade. Kanske var lite otydlig.