Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1460 ggr
D69RED
0

3 kaniner - Hur stor bur?

Hej vänner,

Jag har två dvärgkaniner och ska eventuellt bli med tredje dvärgkanin. Så jag undrar hur pass stora burar ni som har tre kaniner använder? Har just nu en stor tvåvåningsbur med varje våning 150cm bred / 70cm djup  till mina nuvarande två. De har även tillgång till en rastgård runtomkring buren som definitivt är stor nog för tre. - Men dem är inlåsta på natten och delar då det utrymmet jag nämnde tidigare.

Så, är min bur för liten för tre stycken?

Sjukt tacksam för råd!

Fridaaaa
0

Ja jag tycker den är förliten för 3 kaniner. 150x70 = 1,05 kvm = du får max ha två kaniner där.

Kaniner som går flera stycken behöver mycket yta. Till tre kaniner hade jag haft minst det dubbla. Eller ordna så att de har tillgång till hagen dygnet runt.

Men det är hur jag hade gjort.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
0

(kan inte redigera #1 av någon anledning).
För varje våning räknas var för sig, inte sammanlagd yta.

D69RED
0

Jordbruksverket står det 0,35 kvm per djur vid djurhållning på deras vikt/storlek. Så tre kaniner skulle då vara 1,05 kvm, right? Det är ju visserligen minimum (beräknat på en av våningarna). Så tekniskt sätt är det "lagligt"? (Ok.. fuck lagligt, det säger egentligen ingenting om livsstandarden för djuren!).

Deras Hage har en yta på 16 kvm. Finns inte riktigt något sätt för mig att göra den mer rovdjurssäker så det är mest min egna nojighet som gör att jag tar in dem på natten. Är det oansvarigt att i så fall tänka att de 16 kvm gör upp för att de måste vara på minimum ytan de natt-timmarna de är inlåsta?

Fridaaaa
0

#3 Är det så pass lite när de är 3 eller fler? Kasst av jbv. Jag brukar alltid köra på vad det är minsta godkända måtten (eller större) för 1 kanin per kanin, så är de 2 st har jag minst 1 kvm (helst större) osv. (Hoppas du förstår hur jag menar).
Ja tekniskt sett, tyvärr, är det lagligt då. 

Beror på hur pass många timmar de behöver vara i buren på natten skulle jag säga och om de trivs med det alltså så att de inte tjabbar eller liknande.

kanintok
1

Så länge man håller sig till lagligt mått, men man får tänka på att det inte alltid är jätte lätt att få de sams i en sån liten bur.

SmillaM
0

*hoppar in i tråden* Enligt mig så tycker jag att det låter lagom för tre dvärgkaniner, bara så att de får vara i Hage eller sele någon timma per dag så att dem inte behöver vara instängd hela tiden så är det ok (enligt mig)

Aktiv på kanin.ifokus.se

kanintok
0

Du har inte råd med en ny lite större bur då? Om man bygger själv så blir det billigare.

Svado
1

Din bur är mer än väl nog stor åt tre kaniner. Herregud det är inte så att dom för -för att dom måste sitta i en mindre yta 8-10h på natten.

Att du har en så gigantisk Hage som dom kan röra sig i på dagarna uppväger mer än väl den lilla sovytan.

Du är dessutom inom lagliga ramar, så JA du har helt klart nog stort.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

farvendal
1

Måtten räcker lagligt sätt - problemet brukar vara att när man sätter in flera kaniner på en mindre yta så blir det lätt bråk. Men i och med att du har två våningar så är det nog inga problem. Jag har mina två i en våningsbur och när de inte orkar med varandra så sitter de på en varsinn våning :P

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

KajsaK
0

Det är ju lagligt, men bara de får vara i hagen på dagarna bordet gå bra. Om du har kanske tre hus, som alla kan gå undan i så blir det inga problem. Var bara uppmärksam på att alla måste kunna gå undan ifall att det skulle bli bråk.