Blad runt smörblommor
Jag vet att kaniner inte ska äta smörblommor, men hur är det med bladen som växer runt dem? Är de oxå giftiga? Vi har nämligen fullt utav bladen på vår gräsmatta, och i min kanins Hage. Jag plockar alltid bort blommorna i hagen, men bladen är ju lite svårare. Så är det någon som vet om de oxå är farliga? :)
Jag upptäckte btw att bladen var där för inte så länge sedan, så tidigare har jag aldrig tänkt på det och min kanin har antagligen fått i sig dem. Men hon har aldrig blivit sjuk på något sätt.
Hela blomman är giftig. Kaninen borde dock ha möjlighet hat selektera bort dem Genom lukt och smakat lite.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Jag brukar plocka bort allt jag ser (mer kan man ju inte göra) men dom brukar kunna rata det som är kvar bara det inte är för mycket.
l'm back
Kanske sånt medel som skall ta bort annat än gräs även tar revande smörblomma, men jag vet inte. I vilket fall som helst bör det säkert dröja några veckor innan kaninen får vara där igen. Torkade är smörblomma ett bra foder, men inte färskt.
#3 Jag skulle själv aldrig använda sånt medel nån stans på min mark, då plockar jag helldre hur jobbigt det än är och jag skulle inte låta min kanin äta där heller efter det.
Vi brukar helt enkelt inte ge till kaninerna där det är massor av smörblommor utan slå det och använda det tex som marktäckning el liknande.
l'm back
Att använda ett sånt medel är inte något alternativ, dels för att jag inte tror mina föräldrar vill använda det, men jag vill inte att min kanin ska äta där det besprutats heller. Men tack för era svar! ^^ Jag plockade bort så mycket blad jag kunde idag och alla blommor jag såg, så om jag bara fortsätter göra det borde det väl gå bra då. Hon har ju inte blivit sjuk tidigare, så hon kommer nog inte bli det nu heller :) är det någon som vet hur farliga blommorna är förresten, och vad symptomerna är?
I länken nedan kan du läsa om giftiga växter för hästar, smörblomma finns på sid 22. Visserligen är infon gällande hästar, men ändå.
http://www.krafft.nu/files/contentFiles/broschyrer/krafft_giftiga_vaxter_abc.pdf
#6 Tack så mycket, jag ska läsa! :)