Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 991 ggr
Mita75
1

Klippa pälsen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Två av årets ungar blir superlånghåriga. Har teddy och lejonhuvat i leden, men så långt bak jag kan se ingen angora - men pälsen verkar bli väldigt lång! Hörde att jag skulle se efter "om ullen släpper från kroppen - och då behöver de klippas".. Jag är ju då helt novis på så här långhåriga kaniner så hur ser jag om ullen släpper? och vad använder jag för verktyg för att snabbast och enklast ansa deras päls om så skulle behövas. Hanens har längst päls - och en kvalité som gör att han måste borstas varannan dag, medan honan klarar sig med en gång i veckan.  (honan sitter här framför hanen) De är ca 11 veckor nu

Mita75
1

Hanen

Mita75
2

Honan

[Sockertoppens_kaniner]
0

Ser ut som angora tycker jag…

Mita75
0

Jo det gör ju det.. men här är mamman, lejonkorsning..

Mita75
0

och pappa, teddy / dvv.

sara8282
0

Jag har också fått så långhåriga ungar, mamman var lejonhuvad och pappan lejonhuvad/teddy.   Dina var faktiskt väldigt lika mina ungar, fast mina hade en lite annorlunda färg

Jag kammade bara mina ibland, hade de fått besvär med pälsen, tovor eller annat, hade jag klippt dem.

Har bara hört att angorakaniner ska klippas.

Mita75
0

Vad använder man då när man klipper? Har som sagt aldrig behövt det förut. 😊

[sstorm]
0

Teddysar är jämnhåriga över hela kroppen, likt angora. Dubbelmanade ungar kan också bli långhåriga men tappar pälsen sedan när de blir äldre och behåller enbart manen.

Mita75
0

Honan är dubbelmanad, det såg man när hon var liten, hanen är inte det. Det kanske är det som gör skillnaden på kvalitén i pälsen.?!

Mita75
0

Vad är det bästa underlaget att använda i buren. Har haft spån och halm, men spånet fastnar så lätt i pälsen på de långhåriga… 😊

sara8282
0

Klipp med en vanlig frisörsax.  Det gör jag med min långhåriga kanin som lätt får tovor.    

Hade också spån förut, men har bytt till torvströ, det fastnar inte alls i pälsen på samma sätt.   Men det beror på om du har dem ute eller inne, torv är kanske ingen höjdare inomhus…

Mita75
0

#11 Dom bor utomhus året runt. 😊 var kan man få tag i torvströ?

Mita75
0

Googlade och såg att dom har det på granngården. 😊