Mat och toa-lätt
Hej! Idag ska jag hämta en kanin som jag tingat och har två i sista minuten frågor.
Vi har 2 andra kaniner som brukar få en mat sort som heter "Festival" det är en grön påse med en kanin på. det är den ända kanin maten som säljs där vi bor förutom den affären måste vi åka 9mil till närmaste affär. så min första fråga är, är "Festival" maten bra för kaniner eller är det mer som godis? vilken mat använder du till dina kaniner?
och min andra fråga, vad använder ni i kaninens toa? Spån, Toa-lätt, hö? och hur bra funkar det?
tack för svar i förskott :)
Nej den är inget vidare. (inte varit det innan i alla fall, tror inte de ändrat innehållet) Beställa hem? Är ganska smidigt.
Jag ger mina cuni re-balance blandat med svenska foder.
Har ingen toalätt till mina kaniner.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Okej, vilken sida kan man beställa från?
#2 Beror på vilken sort du ska ha 🙂 Jag beställer från zooplus.dk just cuni re-balance. Selective är bra annars också
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ok, tack
Mina kaniner får vanligt kaninpellets med lite havre och torkat i(blandar hemma) men ska köpa annan mat snart. Har spån till mina, men den långhåriga, njaa, skulle inte vara så bra om du har långhårig.
Ett liv utan djur är inte värt att leva
Mina kaniner får Oxbow pellets. Brukar säljas hos de flesta veterinärer. Annars finns det på exempelvis gnagarboden.se, som förövrigt är en jättebra affär med massor av leksaker och grejer till kaniner. Tyvärr är blandingar som exempelvis Festival inte nyttiga för kaniner. Mycket bättre att bara ge pellets och helst av bra kvalité.
http://www.gnagarboden.se/kanin/foder-fodertillskott/oxbow/bunny-basic-vuxen
I kaninernas toaletter använder jag Toa-lätt med ett lager hö över. Fungerar superbra då kaninerna gärna sitter och tuggar i samma veva som de går på toa. Mina kaniner är rumsrena inomhuskaniner som går på låda. Syftar du på ett vanligt sånt där toaletthörn som man har i buren skulle jag vilja påstå att det räcker bra med Toa-lätt. Suger upp bra och luktar inte särskilt mycket. Dock självklart viktigt att tömma och byta ofta. Lycka till med den nya kaninen! :)