Rädd kanin
Jag har en kanin som jag vet att jag spenderat för lite tid med. När jag kommer till buren för att klappa henne springer hon bara iväg och stampar. Grejen är den att hennes kompis är tvärt om. Han sitter kvar och vill gosa. Nu har detta blivit ett problem. Min kanin ( Shy) har fått stora tovor som vi måste klippa bort. Men hon springer bara iväg och vi får gå in inomhus där allt är nytt och hon sitter still. Jag skulle kunna sitta i buren och locka henne med godis om det inte var för att det inte finns något godis hon gillar!
Någon som vet hur jag ska göra för att få henne mer tam?
Mvh Shy och Hannah
Bara sitt hos henne, du behöver inte ge godis, bara sitta hos henne i några timmar!
Ett liv utan djur är inte värt att leva
Umgås med henne dagligen!
Sitt vid buren/ utehagen en stund varje dag så att hon får vänja sig mer med din närvaro. I början kan du bara sitta där och kanske läsa en bok eller något utan att ge henne särskilt mycket uppmärksamhet. Efter några gånger kanske hon vågar sig fram och hälsa och då kan du ju belöna med att ha lagt fram något gott; hon måste väl gilla någon mat? 🙂 Kom ihåg att inte kasta dig över henne så fort hon visar sig bara, ta det lugnt och bry dig inte så mycket om henne så att hon kan vänja sig vid din lukt osv. När du ser att hon verkar trygg i din närhet kan du börja klappa henne lite försiktigt. Om hon då springer iväg är det bara att börja om. Med tålamod kommer du långt! 🙂
Medarbetare på Jättekanin.
Tack för svaren!
Mvh Shy och Hannah