Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 664 ggr
Ninni19
0

Kaninfrågor

Hittade den här sajten lite utav misstag när jag sökte information, har skrivit samma frågor på ett anat forum men fick inte svar där så chansar här istället där hela forumet handlar om kanin.

Jag har tänkt att jag ska skaffa  kanin, har haft kaniner förut med världen har ändrats lite sen jag var liten. Jag kunde inte speciellt mycket då och har nu försökt läsa allt jag kommer åt för att vara så förberedd som möjligt. Men har ändå några frågor. Min moster har ett stall med lediga boxar, det är stor hästboxar, vet inte riktigt hur stora de är men kanske 8-10 kvadratmeter, eller jag vet inte. Stora i alla fall. 

1. Kan jag använda samma spån/torv som hästarna har som bomaterial? (får det nämligen i stallhyran)
2. Halm, ska man bara ha det på vintern eller ska jag ha det som bomaterial istället för spån? 
3. Vad kan jag ha i toaletten?
4. De ska ju ha en sitthylla, hur bygger man enklast en? Räcker det att man kanske har en uppochnervänd trälåda eller något?
5. Ska få tillgång till gräsplätt så jag kan bygga Hage, hur bygger jag enklast en Hage (kompostgaller?) med tak?
6. Jag tänkte ha vattenskål, hur håller jag den enklast ren från halm och hö?
7. Om jag vill ha mer än en kanin, så de i alla fall har sällskap utav varandra, är det då bäst att ha två honor, två hanar eller en hane och hona (hanen kastrerad) 
8. Eftersom de får det så stort så vill jag ha tips?inredning, och gärna var man hittar ett större hus eller hur man enklast bygger en.
9. Hur gör jag för att få kaninerna att äta så naturligt som möjligt (typ BARF) jag undviker gärna köpt pellets så mycket det går om jag inte kan göra eget på något sätt? Men räcker det annars med hö och färskmat? 
10. Hur gör jag enklast eget pellets om det behövs användas? 
11. Det är tyvärr inget uppvärmt stall, men eftersom man kan ha kaninerna ute borde det väl gå att ha dem i stallet även när det är minusgrader ute? Bara extra halm som de kan värma sig med?
12. Finns det någon försäkring där man kan ha flera smådjur i samma försäkring? Har ni era kaniner försäkrade?

Jag tror det var alla frågor just nu men det kommer säkert fler sen :) Om någon bara kan svara på en fråga så går det bra :)

*~HamsterHamster~*
0

kolla meddelande, :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

CorneliaAndersson
0

1. Ja, är det kutterspån du menar? 
2. Vissa har det bara på vintern, andra har det hela tiden så kaninen kan få gömma sig i något om den blir skrämd etc.
3. Jag har vanligt kutterspån i mina kaniners toaletter, finns dock något som heter toa-lätt(?) och sen har jag sett något som har rivet tidningspapper också.
4. Funkar bra med en uppochner vänd låda. Annars kanske man kan ha ett hus till kaninen, där taket blir som en sitthålla (så blir det både ett hus och en hylla)
5. Kompostgaller funkar utmärkt! Lägg kompostgaller i botten och tak också (samt klä in det i någon form av nät, så inga andra djur kan ta sig in, och kaninen ej kan klämma sig igenom)
6. Man kan nog aldrig undvika det helt, men akitaskålar (som man hänger på burgallret) är att rekommendera.
7. Kastrerad hane + hona (2/flera honor kan också funka)
8. Finns ju olika hus i djuraffärer, men de är ju oftast små, man kan antagligen bygga något med hjälp av någon sort träskiva (plywood etc.). Sen finns det tunnlar, bollar, kartong-pyramider, stora äppelgrenar.
9. Det finns många som enbart ger kaniner hö, det är ju det naturligaste. Annars vet jag inte så mycket mer om att göra egen pellets. jag kör på svenska foder, kanin och marsvin (blå påse) funkar super!
10. ---
11. Tror inte att det är någon fara. Kaniner kan ju bo ute även vintertid, men som sagt, se till att det är mycket halm så den ej fryser om tassarna
12. Har inte mina försäkrade men tror att bla agria tar kaninförsäkringar (?) :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

ebzi
0

funderar på ungefär samma frågor

*~HamsterHamster~*
0

#2 hö är inte det naturligaste ;)

mvh, HamsterHamster

CorneliaAndersson
1

Nej, men det är deras basföda.

Vad anser du är det naturligaste? :)

(Nyfiken, försöker inte kritisera dig)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

VildaVittra
0

1. Kan jag använda samma spån/torv som hästarna har som bomaterial? (får det nämligen i stallhyran)

Ja 

2. Halm, ska man bara ha det på vintern eller ska jag ha det som bomaterial istället för spån? 

Kaniner ska ha tillgång till material att boa med året om och då lämpar sig halm väldigt bra. 

Smaksak, spån, jord, torv eller halm gå utmärkt.

4. De ska ju ha en sitthylla, hur bygger man enklast en? Räcker det att man kanske har en uppochnervänd trälåda eller något?

**Ja. Jag har kombinerat deras hus och sitthylla. http://hallbarlivsstil.ifokus.se/articles/526698318e0e745ae0000f41-bygga-ett-ikea-kaninhus?articles-1**

5. Ska få tillgång till gräsplätt så jag kan bygga Hage, hur bygger jag enklast en Hage (kompostgaller?) med tak?

Kompostgaller är dock inte rovdjurssäkra och rovdjur finns till och med i Sthlms innerstad. 

Genom att ha den uppe på sitthyllan.

7. Om jag vill ha mer än en kanin, så de i alla fall har sällskap utav varandra, är det då bäst att ha två honor, två hanar eller en hane och hona (hanen kastrerad) 

Smaksak.

8. Eftersom de får det så stort så vill jag ha tips?inredning, och gärna var man hittar ett större hus eller hur man enklast bygger en.

Se länken ovan.

9. Hur gör jag för att få kaninerna att äta så naturligt som möjligt (typ BARF) jag undviker gärna köpt pellets så mycket det går om jag inte kan göra eget på något sätt? Men räcker det annars med hö och färskmat? 

Många kaniner klarar sig på enbart hö som exempelvis gotlandskaninen. Andra kan behöva kraftfoder som havre eller groddad havre. 

10. Hur gör jag enklast eget pellets om det behövs användas? 

Du behöver inte ge pellets alls, utan kan just barfa.

11. Det är tyvärr inget uppvärmt stall, men eftersom man kan ha kaninerna ute borde det väl gå att ha dem i stallet även när det är minusgrader ute? Bara extra halm som de kan värma sig med?

Ja.

12. Finns det någon försäkring där man kan ha flera smådjur i samma försäkring? Har ni era kaniner försäkrade? 

Jag har produktionskaniner, så blir de sjuka eller skadade så slaktas dom, så nej, jag har ingen försäkring.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
0

Kutterspån? Ja. Torv, ja. Om det dammar väldigt lite

Ha det ovanpå spånen, för halm har inte så bra uppsugningsförmåga.
**
3. Vad kan jag ha i toaletten?**
Jag har ingen toalett alls till mina men du kan ha spån eller torv i om du vill. Men ha absolut inte kattsand.
**
4. De ska ju ha en sitthylla, hur bygger man enklast en? Räcker det att man kanske har en uppochnervänd trälåda eller något?**
Ja det räcker, eller ett hus eller en bred träplanka uppspikad på vägg till exempel.

Ska de vara där dygnet runt behövs även nät i botten. Annars är det att föredra träramar med svetsat fyrkantsnät om man vill ha det.

Jag har minas skålar på sitthylla/hus eller i en hörna och har lite högre kant, Fungerar bra på mina

Kastrerad hane med hona/honor eller honor. Inte två hanar. Okastrerade hanar lär till 99% slåss och kastrerade hanar kan även dem slåss om man har otur. Kan såklart honor med men ser det som större risk med två kastrerade hanar faktiskt.
**
8. Eftersom de får det så stort så vill jag ha tips?inredning, och gärna var man hittar ett större hus eller hur man enklast bygger en.**
Tunnlar, hus har jag till mina.

Enbart hö och ja grönfoder kan räcka till vissa kaniner beroende på hur pass bra hö mm man kan få tag i samt också kaninen.
**
10. Hur gör jag enklast eget pellets om det behövs användas? **
Likvärdigt i alla fall med bra innehåll borde gå

De klarar sig bra. Mina är i en oisolerad bod samt ett par i en utebur, fungerar toppen. Kaniner tål kyla bättre än värme

Finns Agria och Sveland. Jag rekommenderar inte Agria.
Mina är inte försäkrade, sparar undan iställt, lönar sig mer för vår del.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ninni19
0

Tack för alla svar. Kutterspån är jag nästan säker på att det är, jag har sökt på det och det är i alla fall så som det ser ut.

Ute hagen är mer tänkt att kunna användas de timmarna jag skulle vara där, kanske när jag städar boxen och lite så. Men ska fråga om jag får bygga en permanent Hage, har inte frågat om det faktiskt då jag inte alls tänkte på det. 

#7 Kanske bäst att inte ha de försäkrade. Jag har ett buffertkonto till hundarna som nog är uppe i 40k och sätter in pengar där varje månad så det borde räcka till kaninerna också.

Halm och hö får jag också i stallhyran så jag kommer kunna ha halm året runt utan någon extra kostnad.

[Kaninerwe]
0

I toaletten brukar jag själv ha träpellets till mina långhåriga och kutterspån till de korthåriga. Men det är ju en smaksak

Namiko
0

Kutterspån kan orsaka leversjukdom hos kanin (läs mer om det här), något som är speciellt farligt om kaninen ska sövas för kastrering eller något senare. Går kaninerna på låda så behövs inget absorberande material i resten av boxen.
Halm går att ha året om men det behövs en större mängd på vintern för att kaninerna ska kunna hålla sig varma i kylan.
Jag föredrar papperspellets, absorberar bra, dammar inte och luktar inte.
En låda fungerar jättebra, eftersom dom ska bo på en större yta så skulle jag rekommendera fler än en, gör ett hål i sidan så blir det även ett hus åt dom.
**5. Ska få tillgång till gräsplätt så jag kan bygga Hage, hur bygger jag enklast en Hage (kompostgaller?) med tak?
**Ha den ovanpå en av sitthyllorna, alternativt ha en med en hållare som du sätter fast i väggen så den kommer upp en bit från golvet, se bara till att den inte går att riva ner så att dom blir utan vatten.
**7. Om jag vill ha mer än en kanin, så de i alla fall har sällskap utav varandra, är det då bäst att ha två honor, två hanar eller en hane och hona (hanen kastrerad)
**Jag har bäst erfarenhet av hona + kastrerad hane men även hona + hona brukar fungera bra.
**8. Eftersom de får det så stort så vill jag ha tips?inredning, och gärna var man hittar ett större hus eller hur man enklast bygger en.
**Det är lätt att bara bygga ihop en större låda med ett hål i sidan som ingång, gör en vägg öppningsbar så du kommer åt att städa inuti. Annars är tunnlar, saker att sitta i/på bra inredning. Utöver det så kan du lägga in nya saker att undersöka lite då och då. Stora grenar, kartonger och vad man nu kommer på är rolig sysselsättning för dom.
**9. Hur gör jag för att få kaninerna att äta så naturligt som möjligt (typ BARF) jag undviker gärna köpt pellets så mycket det går om jag inte kan göra eget på något sätt? Men räcker det annars med hö och färskmat?
**Hö/grovt gräs, mycket gröna bladgrönsaker och havre/frön ifall kaninerna behöver kraftfoder för att hålla hullet. Min belgiska hare äter enbart hö, färskt gräs, grönsaker (fokus på gröna bladgrönsaker som kål, sallad och olika växter utifrån) och lite frukt som godis. Hon äter några bitar pellets per dag för stunden men det ska jag plocka bort senare då hon klarar sig utmärkt utan kraftfoder. Får hem en belgisk jätte idag som kommer att få samma kost men även havre, linfrön, hirs och solrosfrön eftersom dom behöver kraftfoder för att klara sig. Skicka pm om du vill veta mer.
**10. Hur gör jag enklast eget pellets om det behövs användas?
**Ju kallare det är desto mer halm behövs. Två kaniner som kurar ihop sig i ett hus fullt med halm håller värmen hela vintern utan problem. Har själv haft utekanin i 30-35 minusgrader utan problem.
**12. Finns det någon försäkring där man kan ha flera smådjur i samma försäkring? Har ni era kaniner försäkrade?
**Jag har haft kaniner försäkrade tidigare men har inte det för stunden. Hade försäkring hos Agria förut men har hört för mycket dåligt om dom för att vilja ha försäkring hos dom igen.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Fridaaaa
1

#10 Jag tror det beror på vad kutterspånen innehåller, tror det var terpetin eller vad det heter som ev kunde orsaka sånt. Men ser risken som väldigt lite. Finns bra kutterspån/spån också alltså utan terpetin (eller vad det heter) eller minimalt av det.  Vet inte hur vidare VIDA kutterspån har det men luktar inte sånt i alla fall och dammar väldigt lite

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Namiko
0

#11 Det kutterspån jag är van vid är gjort av tall/gran och det är just mjuka träslag som orsakar det. Men visst, är spånet gjort på hårdare träslag så går det bra att använda.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

*~HamsterHamster~*
1

Där var namiko snabb :)

Ska ändå skriva svar på #2 xD

I naturen äter kaniner inget hö, inte ens på vintern. de gräver efter gräs och annat under snöytan, det dem hittar under ytan innehålelr ändå mer näringsämnen och energi än höet.

I naturen äter kaniner framförallt grös och andra markväxter, Om detta torkas har det förlorat nästan allt vatten och näringsämnen. Kaniner hittar inget starkt hö i naturen de letar inte efter hö heller de äter gräs, gräs, gräs och andra markväxter och selekterar själva vilka växter de behöver ha för att må bra. De väljer själv fiberhalten och vitaminer och mineraler de behöver och äter efter det. Höet förstörs mer eller mindre genom torkning och lagring. I pellets tillfogas det som förstörs genom "konstgjorda" mineraler och vitaminer. pellets är egentligen bara pressat hö. Om man tänker efter borde det bli till en väldigt ensidig diet elelr inte?

Därför ska man egentligen ge sina kaniner en riklig mängd med olika markväxter och grönsaker, som namiko redan sagt så att kaninerna själva kan välja vad de behöver. Då behöver de inte heller mineral eller saltstenar.

mvh, HamsterHamster