Beror på gräset, Nej om det är vanligt gräsmattegräs (alltså tunna strån) men är det tjockt också och varierande så ja. Mina äter nästinpå inget hö alls under sommaren, men sedan under augusti/september får de mer och mer hö igen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#0 Inte gräs men klöver och andra örter. Jag har aldrig givit kaniner hö under vegetationsperioden, varför skulle man? Hö ger man väl för att det inte finns färskt foder?
#2 Självklart kan hon ge gräs istället för hö.
Klöver och örter är också bra
#3 Ja men som du redan påpekat, det är skillnad på gräs och gräs. Om jag går ut med lien och slår gräs i största allmänhet, kommer minst hälften att förbli oätet, medan om jag väljer att slå på vallen där det växer rödklöver och diverse andra örter så äter kaninerna alltihop.
Man kan men det kommer torka ut fort så du skulle behöva byta ofta. Sen föredrar jag att alltid ha hö så kan man ta ut kaninen eller hämta in gräs då och då. Man säger ju att hö ska var 80% av kaninens foder. Därför lever vissa kaniner utan pellets och bara äter hö.
Medarbetare på djurparker För mer bilder http://nouw.com/theresefoto
#5 Gräs kan utgöra de 80 % av höet också, beroende på gräset (alltså inte vanlgit tunnt gräsmattegräs). Mina har aldrig hö i hagen på dagarna, då betar de gräs istället
Ja det kan säkert bero lite på om man har ute eller inne kanin. Den jag har nu är inne och då har jag alltid hö. Min förra bodde ute så hon kunde gå och äta gräs hela dagarna och nätterna. Men hade alltid hö ändå, ifall hon ville ha.
Medarbetare på djurparker För mer bilder http://nouw.com/theresefoto
Vi ger oftast bara gräs på sommaren (vi slår med lie) just nu är min man sjuk och jag har foglossning så nu ger vi hö men annars är det gräs som gäller.
Vi byter gräset 2 ggr/ dag samma som vi gör med hö alltså.
l'm back
Absolut. Men gräs som får ligga i värmen blir dåligt snabbt så om man plockar/slår gräs och lägger in bör man byta ut det dagligen.

Nu kapar jag tråden lite :) Om man slår gräs ute på ängen så kommer det en massa blommor och örter med, är det någon blomma/ört som kanin absolut inte bör äta?
Jag ger främst gräs under sommaren, tar lien och slår på slänten av åkern där det växer mycket gräs och maskrosblad, nässlor.
"skulle ni vilja äta torrhö under varma sommardagar?,nej då skulle jag hellre ta en saftig grönsallad" 😉 menar bara att om man har möjligheten och orken så uppskattar ju alltid kaninerna saftig och gott gröngräs än det gamla vanliga höet som de får resten av året.
#10 Vi plockar bort smörblommor, viol och ängssyra. I början är vi också försiktig med vicker av olika slag och klöver (baljväxter) så vi plockar bort en del men inte allt.
Det finns säkert andra giftiga, jag har bara lärt mig dom som växer på vår legda än så länge.
l'm back