Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1203 ggr
[ZorroKanin]
0

Kanin

Hej.

Jag funderar på att skaffa kanin och har några frågor som alla böcker jag lånat inte kunde svara på.

Kan Man Ha en kanin själv eller behöver den en kompis?

Kan en Dvärgvädur och en Tysk Jättecheck / Belgisk Jätte Leva tillsamans? om man har de tillsammans vad är då bäst?  2 honor,  2 hanar,eller 1 hona och 1 hane?

blir väldigt tacksam om någon har lust att svara 😃

tlover
0

Kaniner kan ju bo ensamma men då måste man själv ta på sig rollen som flockmedlem dvs man måste isåfall vara mer med kaninen då.

De flesta kaniner mår däremot bäst med en kompis, i alla fall om man får se en kompis av samma art (det finns undantag däremot men det vet man inte innan man skaffar kaninen).

l'm back

Denna kommentar har tagits bort.
ebzi
0

Har för mig att det är olagligt att ha en utomhuskanin själv medan det är ok att ha den inomhus själv, precis som tlover säger mår dock de flesta kaniner bäst utav att ha en kaninkompis.

Jag är inget kaninproffs men för att försöka svara på den andra frågan  så har jag själv två dvärgkaniner hemma, en hane och en hona. Hanen är kastrerad och de två går väldigt bra ihop. Från början var de två kaninbröder som levde tillsammans men när de blev äldre fungerade det inte längre då de började bråka. I vissa fall fungerar det att ha två bröder tillsammans, men ibland inte. Om de inte är bröder eller uppvuxna tillsammans är chanserna betydligt mindre att de ska gå ihop. Två honor fungerar inte heller särskilt bra tillsammans har jag för mig.

tlover
0

#3 Nej det är inte olagligt att ha en utomhuskanin själv (om den är utomhus eller inomhus säger ju inget om hur mycket uppmärksamhet den får).

Det enda jordbruksverket säger är att det är bra med en kompis men inte lag på det (vi har tex avelskaniner så vi kan inte ha dom i samma bur allihopa, vi har däremot så att kaninerna alltid kan se en annan kanin (om dom vill)

l'm back

Svado
0

Jag har en fransk vädur och en liten 2.5kgs blandras som bor ihop. Det har aldrig varit några bekymmer.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[ZorroKanin]
0

Min syster har 1 kanin som inte är så förtjust i andra kaniner, men jag kan kanske ha burarna bredvid varandra, Tack för Svaren och Ideerna 🙂

Fridaaaa
3

Kan Man Ha en kanin själv eller behöver den en kompis?
De  kan bo själva men är man borta mycket rekommenderar jag två, men kräver betydligt mer plats om man ska ha dem tillsammans

Kan en Dvärgvädur och en Tysk Jättecheck / Belgisk Jätte Leva tillsamans? om man har de tillsammans vad är då bäst?  2 honor,  2 hanar,eller 1 hona och 1 hane?
Jag personligen hade inte haft det, tycker det är för stor storleksskillnad. Men finns dem som har det och det går bra.
Inte två hanar. Två okastrerade hanar kommer med allra största sannorlikhet att slåss och skada varandra svårt, två kastrerade kan fungera men tycker det är onödig risk. Bättre att satsa på två honor (gärna kastrera om du kan/vill) eller en kastrerad hane med hona. 
Lycka till!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[ZorroKanin]
0

#7  Tack 😃