Öronmärka med h-bevis
Hej!
Har 2 kaninungar som jag hade velat märka, ska märka en äldre hona hos vetten och tänkte att jag kanske kan ta med dem också?
Dessa två kommer inte få stamtavla då de inte lämpar sig för det och kommer säljas med h-bevis. Men kan man ändå märka dem?
Har du ett uppfödarnummer så ja. Men då märker man bara dem med uppfödarnummret så att det inte går att fejka en stamtavla på kaninen.
Ska själv märka mina kelisar. Men man kan inte märka djur någon annan fött upp, om man inte märker med uppfödarens nummer mm.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Ok, jo uppfödarnr har jag.
Tror jag skippar att göra det på dem ändå, eftersom att de ändå inte kommer ställas ut. Den äldre honan ska dock ställas till hösten.
Tack för svar.
Jag låter märka mina kelisar/de med hbevis också nu för tiden, uppfödarnr och sen siffror utefter ett valt system.
Jag märker kelisar med uppfödarnr i båda öronen :) Då har jag "förstört" kaninen, så den går inte att märka om eller märka senare.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag märker kelisar i kullarna med uppfödarnummer, på så vis ifall kaninen skulle komma bort hos ny ägare (eller hos mig) så kan den spåras tillbaka till mig.
Hälsningar Amanda och kaninerna
#5 Visst är det smidigt?👍
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Ja, det var egentligen mest för att jag tänkte ifall de skulle springa bort så finns ju nr där och då är det lättare att få tillbaka kaninen ifall någon hittar den. Bara lite som en "säkerhets" grej.
Men är det då bättre att märka i båda öronen med uppfödarnummret? eftersom att dessa ej kommer att funka för utställning.
#7 Japp, märker du i båda öronen går de inte att märka om eller fuskas med. Alternativt kan du felmärka i fel öra med uppfödarnumret.
Jag kommer märka fel öra på mina kelisar.
För visst bli dem nollade om dem har fel nummer i öronen?
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#9 Yepp!