Hitte Kanin
Tjo.
Här om dagen lyckades jag fånga in en liten tam kanin. Den har förmodligen rymt eller så har någon släppt ut den. Jag tror på de sista. Sägs att den varit ute och sprungit i ca 1 vecka. Så den är lite skygg men bara på någon dag så har den vant sig vid mig, fortfarande lite skygg och ljud känslig.
Men den ser inte gammal ut alls, så hur kan man tröttna på en så liten kanin?
Just nu bor den i en liten kaninbur som står öppen hela tiden. Den bor i ett duschrum som vi inte använder så den får skutta om kring där när jag jobbar.
Frågan är; Vad gör jag med kaninen? Jag kan inte behålla den få jag redan har 7 råttor och 3 jordekorrar som kräver massa av mig tid. Sen måste man väll ha 2 kaniner enligt lag? Och de skulle sambon aldrig gå med på och jag har inte tid.
Jag är rädd att jag ska sätta kaninen i fel hem om jag omplacerar den. Om personen inte trivs med kaninen vill jag ju ha tillbaka den, men jag vill inte att den ska flytta runt en massa.
Någon som vet vad jag ska göra?
Kan svara på det ena, nej, kaniner måste inte vara minst två men däremot är det lag på att marsvin måste vara minst två. Vet inte annars vad du ska göra med kaninen..
Okey var lite osäker på just kanin. Vet att många andra djur är de lag på att dem ska vara två.
Det är rekommenderat att kaniner ska hållas två och två men det är inte lag på det. :)
Angående att hitta ett bra hem så kan du ju annonsera på olika kaninsidor (finns flera iFokus sidor som rör kaniner t.ex) och ha som ett krav att om de inte kan/vill ha kaninen längre så ska de kontakta dig? Eller så kan du ju säg att du gärna vill hålla kontakten och veta hur det går med kaninen.
Kan tyvärr inte ta kaninen:/. Men du borde ju först kontakta myndigheterna för att se om den bara sprungit bort!:) Jätte fin kanin! Precis en sådan jag vill ha!:)
Börja med att sätta ut lappar om att du hittat en kanin om någon saknar den, kanske en annons i lokaltidningen. Om du inte får svar på ett par-tre veckor kan du ta kontakt med en djuraffär och höra om de kan ta emot den. Annars får du helt enkelt försöka sälja den, ni kan ju sluta avtal att du får tillbaka den om de inte vill ha den kvar.
Kaninen är polisanmäld som hittad. Men som sagt ingen har anmält den saknad och den har varit ute i ca 1 vecka. Att ge den till djuraffär kommer inte på frågan. Dem säljer djur till vem som. Den kommer säkert från en djuraffär och så är de någon som släppt ut den för at dem inte vill ha den längre, och de vill jag inte att de ska hända igen. :( Blir nog omplacering och kontakt och så vill jag ha tillbaka den om de inte funkar.
Ja det bästa är ju om den får komma till någon som du väljer. Den ser som sagt inte så gammal ut, så det finns säkert goda chanser att hitta ett nytt hem åt den,
Frågan är hur länge jag ska ha kaninen hos mig tills jag kan omplacera den. Hur länge ska man leta efter ägaren ^^ Har ni några tips? jag ska tänka på när man har kanin? Den äter inte så mkt hö, är orolig att den ska bli lös i magen.
Det kan vara så att den inte äter så mycket för allt är nytt och läskigt.
Flyttar man nån av våra kaniner till en helt ny bur så äter dom inte lika mycket den närmaste dagen el till och med de närmaste dagarna.
skriv upp här var du hittade den/ var du bor (på ett ungefär, du behöver inte skriva gata men kanske staden) då kanske det är nån kaninägare i närheten som läser och som kan ha den längre än vad du kan (tills ägaren hittas el tills omplaceringshem hittas). Kanske den personen kan ha kvar kaninen om den inte säljs el liknande till och med.
Det viktigaste i matväg för en kanin är hö och att försiktigt introducera ny mat om du ska göra det. Vatten behövs såklart också (fast det vet du säkert)
En hylla eller liknande ska kaninen ha som den kan hoppa upp på. En upp och nervänd trälåda el liknande funkar.
Kvistar ska den också ha med då och då (vissa ger varje dag vissa mer sällan) för att slipa tänderna och för aktivering.
Äter den inte pellets så är det bra om den får tillgång till saltsten då och då men den behöver inte konstant tillgång till saltsten.
Klorna ska ju klippas med jämna mellanrum men det är bäst om ni blir lite mer kompisar först.
l'm back
Jag tycker att man kan ge det 2-3 veckor om man sätter upp lappar i närområdet. Då borde folk hinna se dem och höra av sig kan jag tycka.
Kaniner ska i huvudsak äta hö - fri tillgång. En del kaniner behöver kraftfoder av ngt slag och ffa under tiden då de är unga och växer som den ju hittat. Men om du ska ge den kraftfoder (tex pelletsfoder för kanin) så vänj in de försiktigt. Det står nog på påsen hur mkt de ska ha men jag tror att det brukar vara 0,5-1 dl vid full giva. Hur stor är kaninen? Om den är fin i hullet skulle jag vänta med kraftfoder.
Du kan också ge den grönt - gräs eller grönsaker - varje dag, kanske en bit knäckebröd. Men var lite försiktig så att den inte får för mycket nytt för magen är känslig på kaniner. Titta på bajset, det ska komma torra, fina pluttar en och en. Om det kommer småpluttar i en klump är magen i obalans. Då kan man ge critical care och se om den blir bättre.
Kaniner ska äta och bajsa mycket. Deras magar måste hålla igång så bra hö är viktigt för dem.
åh och bli inte orolig om du ser kaninen äta bajs, kaniner ska äta sitt bajs
l'm back
Jag köpte bara något foder på Maxi från dogman. Ingen djuraffär var öppen kl 21 på kvällen. De var typ vete, pellets och typ mosade ärtor i påsen, köpte även hö på maxi. Kanske inte de bästa men nästa gång blir de bättre från djuraffär, de är bättre än inget anser jag. Sen hade jag hampaströ hemma så den slipper träspån.
Men iaf, jag har sett hen äta lite av torrfodret och lite av höet, men inte så mkt. Hö, mat och vatten har den till gång till hela tiden. Ger man den maskrosblad och löv mumsar hen upp dem direkt. Men de är väll de den åt ute. Sallad är väldigt gott och vattenmelon och ibland äpple.. Men vindruvor gurka osv lockar inte. Kanske borde köpa en saltsten, hade till mina kaniner när jag var liten men dem använde aldrig den.
Bajset ser bra ut, runda små svarta. Vet att dem äter sitt bajs, all näring har väll inte tagit upp så dem måste äta de igen. Men de är bara viss bajs dem äter. De är väll även chinchillor som äter sitt bajs. Men jag tycker att kisset är lite rött/orange ska de vara så?
Critical care såg jag i djuraffären undrade vad de var, en liten påse vart de.
Jag hittade kaninen i Halmstad i slottsparken (vid gamla polishuset) Sägs att den hoppat runt där i ca en vecka. Och inte blivit anmäld som saknad hos polisen.
Den har en kartonglåda som hus, så den kan hen hoppa upp på. Men kanske borde fixa fler ställen den kan hoppa upp på.
Den fick små grenar men sen var jag hos mina föräldrar och hämtade hem en stor bigarrå-trädgren, de tycke den om.
Något kaniner inte skall äta. Hört om kål när jag var yngre är de bara en myt?
Du måste anmäla det till polisen också att du hittat kaninen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kål och baljväxter (tex klöver) ska man introducera långsamt. Smörblomma och viol är rent giftigt. Gran (vanlig röd) ska man inte ge för mycket av. Björkkvistar ska man inte ge topparna av på vintern (men på sommaren är det ok).
Bajset ska vara brunt och inte svart, antagligen är det för att den inte äter så mycket hö.
Pelletsen behöver den inte tillgång till hela tiden den ska bara ha lite pellets, det kan vara så att den äter sig mätt på pellets och därför inte äter så mycket hö, dra ner på pelletsen isåfall.
Saltsten behövs inte om du ger pellets (det finns salt i pelletsen) det är snarare så att den kan få för mycket salt då så du behöver inte skaffa saltsten. (skulle du inte gett pellets hade du däremot fått ge saltsten men det är oftast inte akut även då)
l'm back
#12 Saltsten behövs inte, den ger mer skada än nytta faktiskt.
Pellets ka den helst inte ha tillgång till hela tiden, då äter den mindre hö.
Bajset ska inte vara svart, utan så ljust som möjligt, man ska se små "höbitar" i det. Är det svart ska den få minde pellets och mer hö. Frukt ska inte ges i för stor mängd då det är så sött (jag brukar ge en liten fruktbit/ vecka.)
Är kisset rött/orange beror det ofta på en för hastig ändring av kosten.
Ge kort sagt alltså minde pellets, frukt och annat som bara ska ges som komplement till höet.
Skrev i inlägg #6 att den är polisanmäld som hittad. Men ingen har anmält den som försvunnen Okey men när ger ni era pellets/torrfoder? Jag vill ju inte att den ska vara hungrig :(. Och eftersom de är ny mat vill jag gärna att den ska ha olika alternativ så den kan välja vad som passar hen. Sen så verkar de inte som att den äter så mkt av torrfodrer :/
#16 Mycket hö och indroducera pellets lite varje dag (inte fri tillgång) de ska äta sig mätt på höet, inte pellets. (vet inte om någon annan skrivit det).
Inte bra med flera olika pellets som den kan välja på (om det var så du menade?) utan ha en, annars kan den få problem med magen.
Sedan lite försiktigt med grönsaker, ge gräs utifrån och grenar om du kan det.
Ingen saltsten som någon nämnde eller mineralsten.
(inte läst exakt alla kommentarer).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min kille har en ganska känslig mage och därför ger jag något mer än en msk vintertid och några bitar mindre sommartid. Det slukar han på en halv minut!
Du behöver inte oroa dig för att den ska vara hungrig, den har ju alltid fri tillgång på hö. Man ska bara ge så mkt pellets att kaninen får i sig allt den behöver och håller vikten bra.
#15 Jag nämde saltsten eftersom det behövs om den inte får pellets, däremot kanske jag skulle ha kunnat vara mer tydligt att det är bara om den inte får pellets.
#16 Vi ger inte pellets alls, det behöver inte kaniner (kaniner kan behöva grovfoder däremot om dom tex växer el liknande) men om kaninen är mager kanske du vill ge det men ge inte för mycket, jag har läst om många som ger bara 1-2 msk/dag (själv har jag inte erfarenhet tyvärr).
Då vi ger grovfoder (vi ger hel havre) tex om det är en växande kanin, ökar vi sakta tills vi märker att det är nog på hullet för olika kaniner behöver olika mycket grovfoder så vi har inget generellt mått vi ger.
Men dra ner på pelletsen lite nu i början så du ser att den börjar äta mer hö 🙂och eftersom du inte ska ha den så länge så är det nog bättre för kaninens mage att du fortsätter med det du har.
l'm back
Men ger ni då enbart pellets för maten jag köpte har ju vete oxå. Men när kan jag ge kaninen lite torrfoder. Kan jag ge den de på morgonen innan jag går till jobbet på någon matsked. De är ju en ungkanin så den behöver nog en liten dos med pellets så jag vill nog inte hoppa de, tror jag. Tänk om den inte fattar att man ska äta höet? :P
#20 är kaninen född ute eller blev utsläppt tidigt kan det vara väldigt främmande med höet, Du kan ju testa att blanda i lite av vad du vet den äter i höet
edit: Olika ger olika när det gäller pellets, vissa delar upp dagsgivan i två och ger både morgon och kväll, vissa ger bara morgon och vissa ger bara kväll.
Sen undrar jag vad du ville fråga med om "vi" ger bara pellets?, jag kanske är för trött men jag förstår inte vad du vill ha svar på
l'm back
Kaninen måste ha blivit utsläppt för den är väldigt tam, lite skygg. Den vill gärna bli klappad och vill gosa.
Pellets menar jag med dem där gröna cylinder formade eller ger ni pellets vete havre osv?
isåfall så säljer ju både matbutiker och djuraffärer väldigt mkt "skräpmat" till kaniner.
Men är kaniner natt aktiva eller dag eller lite både och? tänkte om jag gav den pellets på kvällen då jag ger mat till alla andra djur.
#22 Det är tyvärr mycket skräp som säljs.
Vad exakt man ger är väldigt olika, jag tex ger bara havre (hel) och det är bara om det behövs medan vissa ger bara pellets. Ger man bara havre eller annan säd utan pellets (dom gröna cylindrarna) så bör man ge saltsten då och då men eftersom det är pellets i pelletsen du ger behöver du inte göra det.
Kaniner är mest aktiva i gryning och skymning så om du inte stiger upp jättesent kan du dela upp givan om du vill.
l'm back
Idag gav jag den nu på kvällen men ska nog ge när jag går upp. Jag går upp typ vid 4 så jag kan ju ge då. Men nu har den fått springa runt lite här hemma och satte tillbaka den i rummet så ha jag pillat ut bara pelletsen och den åt faktiskt. Gav ca 2 msk pellets.
Skulle fråga något mer men glömde =/
Är den tam? Lätt att ta upp, osv? Blev lite nyfiken med tanke på att den varit ute ett tag… :)
Kaninen räknas som din 3 månader efter att du hittat den så du får inte sälja den än, möjligtvis om du hittar någon i närheten som har kaninen under tiden ifall du inte kan ha den själv. En artikel om bortsprungna/upphittade kaniner: http://kaninhoppning.ifokus.se/articles/524bedbece12c419d7000efa-upphittad-borttappad-kanin?discussions-1 Och ang. maten så hittar du en hel del bra fakta på kaninmagazinet.se :)
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
Jisses ska jag ha kaninen i 3 månader :O Jag får läsa den artikeln noggrannare i morgon. Tack för länken.
Den är lätt att plocka upp, ibland kan den hoppa ur famnen när man ska släppa ner den. Men oftast kan man släppa ner den och den stannar. Den vill bli klappad och gosad och den tvättade mig på näsan ^^ Den letar även efter mig när jag går i från den. Den blir mer och mer tam men den är ung och så har den varit ute ett tag. men de kommer väll. Den har inge problem med att gå i sele bryr sig inte alls om att den har en sele på sig. Har även börjat att äta ur handen.
Det finns en artikel på kaninmagazinet också men jag tror att det står i princip samma sak där. :) Ja, om du inte hittar någon annan som kan ha den under tiden måste du tyvärr det. Om du säljer eller avlivar den kan det uppstå problem sen om ni hittar ägaren! :/
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
Jag har förmodligen hittat en tjej som skulle vilja ta över kaninen när de är dax. Låter som en väldigt seriös djurägare som redan har 2 kaniner. Så ninen kommer nog ha de bra där när de är dax. Och så bor hon inte så långt bort ifall de inte skulle funka :) De där med att ge lite pellets varje dag (jag ger på kvällen då alla andra djur får mat) och de funkar. Ninen sitter och äter upp typ allt. Troooooor att höet hat minskat men är inte säker. Och gos, de kräver vi. Hoppade till och med över plankan vid dörren för att komma till mig. Jag har förliten bur så Ninen får springa löst i ett duschrum istället.
Rummet
#29 Byter du höet varje dag) annars kan det vara därför den inte äter höet (vissa kaniner är petiga på det sättet).
Det ät bättre att ge lite och "hela tiden" istället för att ha jättemycket framme som man aldrig byter.
l'm back
Jag fyller bara på. Men jag ska testa att byta varje dag och ge en mindre mängd. Då kanske man kan se om de äts. Tack för tipset. Ninen kanske är kräsen när de gäller hö.