Färg
Är lite osäker på min honas färg. Uppfödaren skrev vit japantecknad, men jag blir inte klok på vilka färger japanteckningen har? Tänkte först svart/gul, men hon är inte så mörk, mer blå. Sedan har hon även bruna fält… Så, hon har gula, grå/blå och bruna fält. Vad blir det då? Kan hon vara viltjapan? Tacksam för lite hjälp! :)
brun/gul japantecknad wienertecknad tycker jag det ser ut som
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#4 Wienertecknad? :)
Men hon är väl trefärgad va?
Pretty wise //
#6 Ja, det tycker jag med! Skulle vilja kalla hennes färg för gul/brun/blå japantecknad, om det nu går? ;)
Japantecknad gul/svart WT.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#8 Vad står WT för?
Pretty wise //
Ahhhh wienerteckand såklart!
Pretty wise //
#8 Men var ser ni wienerteckningen? Och det svarta? :)
Här är en bra artikel: http://kanin.ifokus.se/articles/4d715a19b9cb462233069e71-om-wienerteckningen
Pretty wise //
#12 Tack för tipset! Jag vet vad wienerteckning är, men det enda jag inte förstår är hur det kan bli wienertecknat när hon redan är vit? Hur ser man det? :)
Ifall ingen av hennes föräldrar är brokade så anta att hon är WT.
Många WT kaniner kan vara vita över så gott som hela kroppen.
WT + WT = Vit blåögd
Tydligaste tecknet på att hon är WT är att hon är blåögd. Är ingen av föräldrarna brokade eller holländartecknade så beror allt det vita på WT-anlaget också.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#14 #15 Okej, så alla blåögda kaniner bär på WT? :)
Blåögd är en effekt av WT.
Så, om en enfärgad kanin har blå ögon så är den WT? Eller bär den bara på anlaget? :)
Då är den wt, kaninens färg spelar ingen roll. Vit fläck eller blått öga/ögon/blått i ögat = wt
#19 Okej, tack så jättemycket! :) Men vad tror ni om hennes färg? Hon har ju bruna, gula och grå/blå fält. Vad kan det vara? :)
#20: Som dem sagt tidigare gul/svart japantecknad WT.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#21 Men hon är ju inte svart. Och hon har bruna fält också! :)
#22: Jag ser inget annat än gul/svart japan WT på denna kaninen. En gul/brun japan är mycket mer choklad färgad i de mörka fälten som i detta fall är svart. Och en kanin kan inte vara mer än en japanfärg i taget.
Är det kanske så att dem "bruna" fälten du snackar om är det gula i japanen?
-' Malin Hultman
#23 Nej, de bruna fälten är helt olika från de gula. Hon har TRE olika färger, utöver hennes vita färg då. :)
#24: Som jag sa, går inte att vara mer än gul/svart eller gul/brun. Jag skulle säga att hon är gul/svart då hennes fält är så pass mörka. Hade själv en väldigt ljus gul/svart för något år sedan som hade 2 ränder som var ljusare än alla andra. men det ändrar inte benämningen på färgen.
-' Malin Hultman
#25 Okej, då är hon väl gul/svart då… ;) Tack för hjälpen!
#26: :)
Bara för att förtydliga det jag skrev så menar jag självklart att det inte går att vara mer än gul/svart eller gul/brun på en och samma gång. :)
-' Malin Hultman
#27 Haha, okej. Förstod det :).

Det kan vara så att hon är lite solblekt så en del svarta fält har bleks och blivit brunaktiga :)
#29 Men det konstiga är att hon har den färgen även på vintern. :) Det känns liksom lite "fel" att kalla henne svart, för det är hon inte. Hon är brun, gul och grå/blå. Fick förklarat för mig att det inte går, men det är ju konstigt när hon har den färgen. ;) Jaja, finns det inget annat så får jag väl kalla henne svart/gul. :)
Kaninen är högst troligen en gul/svart japan + wienerteckning.
Kaniner som är japan är ju gula i botten o denna gula färg är lite olika nyanserad beroende på var på kroppen man kikar. Den gula färger i japan tycker jag personligen påminner mycket om rent utseende mässigt med viltgul, och om du kikar på viltgula kaniner så ser du att det går ett tydligt mönster på kroppen där kaninen är ljusare nertill och nästan bruna upptill.
Eftersom din kanin är så pass lite färgad o har så mkt vitt så kan det mkt väl vara så att du upplever henne ha olika bruna/gula färger men att detta är en illusion, då om hon skulle vara helt utan vill skulle du kunna se samma linjeformade mönster i hennes gula färg som hos en viltgul.
Att hon ser brunblurrig ut på rumpan beror på att det svarta och gula är väldigt mixat där. I ansiktet kan du se en tydligare skillnad på svart o gult, samt på ryggen då där ett tydligt svart streck träder fram.
Japantecknade kaniner som är svart/gula kan ofta se mer bruna ut pga att de svarta stråen blandar sig så väl med de gula stråen o då bildas ju egentligen en mer brun/gul nyans men icket desto mindre så är det inte nyansen som bildas i blandning med andra strån som räknas, utan det är det enskilda mörka stråen som man går efter.
Är de mörka svarta stråen verkligen helsvarta så är kaninen gul/svart. Är stråna bruna så är hon brun/gul.
Men det kan vara svårt att se med blotta ögat.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#31 Okej, tack för ditt svar! Men hennes streck på ryggen är brunt. Ska kolla närmre på håren sen. :)
#32: En solblekt svart ser brun ut! 😎
-' Malin Hultman
#33 Men som jag skrev tidigare, så är hon brun även på vintern. :)
#34 Kaniner kan bli solblekta året om😉
#35 Okej, men på bilder som togs när hon var liten (ca 3 veckor) var strecket också brunt och det "svarta" var blått. Så jag skulle vilja kalla henne gul/blå japantecknad wienertecknad. :)
#36 Blå är väldigt ljus på majoriteten japantecknade(då denna inte är renrasig, så färger är rätt kassa ut nordisk kaninstandardens synpunkt), så jag skulle tro svart ändå.
Här är en bild på en gul/blå japan. Den är mycket mycket ljusare.
En brun/gul japan är där inte alls lika svart som din är: http://kaninfarg.se/images/farg.japangulbrun1.jpg
-' Malin Hultman
Okej, gul/svart är hon nog.