Kornkross
Är kornkross bra för kaniner? Såklart i liten mängd då, har kvar lite pellets blandat med krosskorn som jag fick med som övergångsfoder så jag tänkte blanda indet i "fiberblandningen". Inte för att det är intressant att veta men i finns då krosskorn, torkade hallonblad, vinbärsblad, blåbärsblad, smultronblad och rönnblad ^^ Asså när jag väl är insatt i någonting måste jag fråga typ tusen frågor om det xP
Vi ger inte korn men havre och det (och korn) är ok att ge till kaniner. Däremot är det ju ett kraftfoder så man ska såklart inte ge för mycket.
Ger du bara korn och ingen pellets ska du se till att ha att bra hö och ge saltsten (saltsten är inte nödvändigt om du ger pellets, då gör det mer skada än nytta)
l'm back
#1 Okej, men vad är det egentligen bra för?
#2 det är ju ett kraftfoder, dvs nått man ger djuret ifall det behöver extra kalorier (tex när dom växer, diar el liknande. vissa kaniner behöver lite kraftfoder varje dag också men långt ifrån alla).
Det innehåller ju vitaminer och mineraler osv men det är ju inte alls lika bra som hö (som kaniner är skapt att äta mest av).
l'm back
#3 Jaha okej så det är inget fiber i? Hehe
#4 Nog är det fibrer i men inte i närheten av lika mycket som i hö
l'm back
Klart att du kan ge det till dom. Men det är inget de måsta ha :)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman