Bästa pelletsen?
Vilket är enligt er den bästa pelletsen för kaniner under 2 kilo? 🙂
Ni får gärna skriva varför ni tycker att det ni svarat är det bästa och skriv gärna vilka pelletssorter man bör hålla sig undan.
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
De som du säkert vet är att du helt klart ska undvika gnagarblandning. Cuni complet kör jag på och jag och mina kaniner älskar det. Det är en nyttig och en bra pellets som innehåller va de behöver få i sig. Påsarna är praktiska men dock så anser många att de kan vara ganska dyrt, om man t.ex ska ge det till många kaniner. Cuni complet är faktiskt den enda pelletsen jag testat men jag har också hört att den är riktigt bra men det finns såklart andra bra pelletsar.
Jag tror att det är omöjligt att hitta, har försökt så länge men alla säger olika. Senär det lite svårt att prova sig fram, eller det tar åtminstone tid.
#1 Trivs du med complete alltså? Har nämligen blivit avrådd från att använda de eftersom de ger ojämt hull osv.
Pretty wise //
#1 Hehe joo, jag vet att man ska undvika gnagarblandningar. Jag har ju själv uppfödning på vintervita dvärghamstrar och med dem är jag extremt noga att de får i sig rätt foder och kör därför egenblandat.
Jaha, Cuni Complete säger du, ska kolla upp det lite närmare då och jag tycker heller inte att det var så farligt dyrt. 👍
#2 Jaa, jag kan hålla med dig på den fronten, det är svårt att hitta det som passar individen bäst liksom. Men jag blir ju lite skeptisk mot Cuni Complete om du fått höra om ojämnt hull. Får nog som sagt kolla upp det närmare. Vad ger du för pellets förresten? 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
#3 Precis! Men eftersom man först behöver vänja kaninen vid pelletsen och sen ha den ett tag för att se resultat så kan man ju inte prova en väldig massa.
Det var faktiskt uppfödaren som sa det om cuni compelete för jag hade planerat att byta till den men hon rekommenderade den inte
Jag använder cuni fit och den verkar passa min lille :)
Pretty wise //
Ja det är ju olika vad som passar till de kaninerna :) #2 oj, det har jag aldrig hört. Jag har inte märkt det och kaninerna tycker om de så får kolla lite på de där
Dessa tycker jag om:
Cuni complete- mina kaniner älskar denna pellets och de är fina i hullet av den, dock väldigt dyr.
JR farm grainless complete- bra med en pellets med mycket fiber, mer rimligt pris, mina kaniner är inte lika fullt förtjusta i denna, men de äter den iaf.
Blandningen av dessa, enligt mig = perfekt :)
Selective verkar också bra.
Den bästa pelletsen är att inte använda någon pellets alls utan att ge bra hö, groddar, grönsaker, frukt och grenar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Helt sant som #7 säger, max 1 msk om dagen enligt veterinären men helst ingen alls.
Pretty wise //
#7 Tack så mycket för svaret! Jag har ju haft kanin förut och så, men de uppfödare jag köpt ifrån har gett tips? på vissa pelletssorter och då har man som "litat blint" på dem och tänker att det säkert är väldans bra eftersom deras kaniner haft fint hull och mått bra.
Men nu när jag kommer skaffa kanin igen så vill jag ju att allting skall vara absolut det bästa för den och om jag bör skippa pellets så gör jag ju absolut det om det ändå inte tillför något till kaninens välmående eller så. 🙂
#8 Tack för ditt svar med! Men varför behöver de inte pellets då? 🙂
Gud vad korkad jag känner mig som inte funderat på detta åt mina tidigare ninisar… 😞 😟
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
#9 Här kan du läsa om att grodda:
http://hallbarlivsstil.ifokus.se/discussions/5299023f8e0e745b4a004636-fodder-grodda-gront-till-kaninerna
Bra forum på engelska: http://rabbittalk.com/natural-feeding-for-rabbits-f11.html
Känn dig inte korkad, man lär så länge man lever.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#9 (som försök till svar om varför inte kaniner behöver pellets)
Kaniner är skapta för att äta hö/gräs/kvistar/rötter m.m. inte pellets. Pellets har skapats av två anledningar vad jag kan komma på nu
1: Det är billigt (behöver inte alltid vara det dock beroende på sort)
2: Det är enkelt
Det är Enkelt (och ibland billigare beroende på pelletssort) att skaffa "vilket hö som helst" och sen skaffa pellets för att vara säker på att kaninen får i sig det den behöver men det är absolut inte nödvändigt man kan se till med bra hö (absolut viktigast), varierande kvistar (näst viktigast) och div grönsaker (el liknande) att kaninen får i sig allt den behöver och samtidigt slipar tänderna nog bra och har bra mage 🙂
Vill man av "lathet" skaffa pellets däremot kan man ju det.
Vissa kaniner kan behöva kraftfoder däremot (Jag tror jättar oftare behöver kraftfoder) eller vid vissa tillfällen i livet (tex då dom växer) men man behöver inte ge pellets utan man kan grodda säd tex.
Jag har själv inte pellets till mina kaniner tex.
l'm back
#11 + 3: Producenten tjänar mer pengar på att sälja det i pelletsform, istället för i sin naturliga form.
#12 Har du läst "beyond the pellet" än? (du hade väl tänkt läsa den om jag minns rätt)
#9 förresten om du inte ger pellets bör du, i alla fall då och då ge saltsten (vilda kaniner får i sig saltet genom att slicka jord och äta vissa växter men det kan dom ju inte i fångenskap i samma utsträckning). Har man pellets bör man däremot inte det (vad jag förstått) eftersom salterna redan finns i pelletsen.
l'm back
#13 Jag har fått den, men bara bläddrat ännu, är för upptagen i trädgården just nu.
#10 Tack så mycket, ska ta och kolla in länken! 👍
#11 Vad bra att du ville göra ett lite längre inlägg, det uppskattas!
Men om man köper ett bra pellets tex. innehåller inte det ämnen som kaninen behöver? Eller finns dessa ämnen i tex. höet, kvistar/grenar och grönsaker?
Kraftfoder är lika med pellets va? Och grovfoder är lika med hö va? Rätta mig gärna om jag har fel. 😊 Jag vill ju som sagt ge de absolut bästa förutsättningarna för min nya lilla kanin så som sagt, tipsa gärna mer om just foderdelen, vad man kan ge och vad man skall undvika. 👍
Men hur gör du när du får hem en unge då? (leveransklar såklart, eller om du föder upp kaniner själv?) Ger du dem inget pellets alls då?
Edit: Jo, jag har läst någonstans att man inte bör ge saltsten alls om man ger pellets eftersom de får i sig salterna som de behöver genom pelletsen. Så bra att du tog upp det med!
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
#15 pellets är skapt för att innehålla allt vad kaniner behöver (sen tänker jag inte uttala mig om hur det är med varje märke då det var evigheter sen jag ens såg en förpackning med pellets) men det innehåller ofta mer kalorier än vad som är nödvändigt och mindre fibrer än vad som är bäst för kaninen vilket kan leda till en överviktig kanin med dåliga tänder. Det finns ju tyvärr väldigt många kaniner som är överviktiga idag och jag vågar nog sätt vad som helst att det beror på (för mycket) pellets. En kanin kan ju däremot sällan äta sig fet av hö.
Alla viktiga ämnen för kaninerna finns i hö, kvistar, grönsaker (el dylikt) och saltsten. Därför blir pellets inte nödvändigt. Vid vissa tillfällen/för vissa kaniner kan kaninen däremot behöva mer kalorier och då kan kraftfoder vara behövligt.
Kraftfoder är tex pellets, säd osv och grovfoder är tex hö, långt gräs m.m
Kraftfoder kan som sagt behövas för vissa kaniner/vid vissa tillfällen men det är inget som säger att det måste vara pellets.
Våra ungar (vi föder upp själv) får havre om dom behöver det. Nu på sommaren tex behövs det mindre el inge havre. Vi vill däremot gå över till groddad säd (mer naturligt) man vi måste fixa det så att det funkar bra innan vi kan ge det kontinuerligt.
Havren ger vi alltså för kalorierna inte för vitaminerna och mineralerna så dom behöver inte så mycket av det.
edit: rättade ett fel
l'm back
#15 Problemet med pellets är att kaninen i första hand äter det och inte höet eller annat som slipar tänderna. Och ja, dessa ämnen finns i kaninens naturliga föda, så pellets är överflödigt.
Pellets kan även ge invärtes skador, något köttkaninsuppfödare är väl medvetna om.
Pellets är ett kraftfoder, men det är säd också.
Supreme Selective! Det har högt fiberinnehåll och doftar verkligen hö. Pelletsen är bågformad, det gör så att tänderna filas ned extra bra. Jag rekommenderar det verkligen! :)
Så man ska inte ge kaninerna pellets alls? Jag ger mina pellets, de får kvistar, endel bladgrönt och självfallet hö, kaninerna får även grönsaker då och då. Mina är inte överviktiga eller så heller.
#16 Men hur skall jag då göra när jag får hem kaninen, den är ju bara 8 veckor så det känns ju kanske som att den behöver "hjälp på traven" med lite pellets eftersom den fortfarande är en unge liksom. Eller är det ändå helt onödigt? 🙂
Bra att du förklarade skillnaden mellan kraftfoder och grovfoder!
#17 Så det är alltså egentligen dumt av mig om jag ger kaninen pellets då? 🤔 🙂
#18 Men innehåller Supreme Selective tillräckligt med fibrer och sådär då så att det inte bara blir överflödigt som VildaVittra påpekade? 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
#20 Ge den pellets kaninen är van vid och minska sedan successivt. Rekommenderat har jag för mig att växande kaniner (upp till 8 månader) ska få pellets, dock tycker jag inte mängden bör va obegränsad. Men helt beroende på kaninens hull också. :) mina två "ungdomar " får ca 1 msk morgon och en msk kväll. Kombinerat med mycket varierande grönsaker i mindre mängd samt växter utifrån :)
Allt gott!
/ Moa
#21 Rekommenderat är kraftfoder, inte pellets specifikt.
#20 Fasa ut pelletsen som sagt och ge annat näringstätt istället om höet är sämre (som groddad säd). Det ska komma en artikel om att barfa kaniner på barf i fokus så fort artikelförfattaren är klar.
Selective :)
#19 Om dina kaniner behöver grovfoder beror på hur kaninen är men många kaniner skulle klara sig finfint utan kraftfoder. Pellets behöver dom inte alls däremot, det finns andra slags kraftfoder ifall kaninen behöver kraftfoder.
#20 kraftfoder kan behövas men det behöver inte vara pellets. Men börja med att ha hemma lite av den pellets dom är van vid om du tänker byta kraftfoder för dom behöver en "fasa ut" och "fasa in" period.
Däremot behöver man sällan så mycket kraftfoder (vilken du än väljer) som många tror gå efter hullet. Vissa kaniner växer faktiskt finfin utan kraftfoder och behöver kanske det bara då det är extra kallt, vissa behöver mycket kraftfoder (dom är tex kanske väldigt aktiva) så det bästa sättet att veta om man ger för mycket el för lite är att lära känna på kaninens hull.
Jag vet faktiskt dom som har gotlandskaniner som aldrig ger kraftfoder av nån sort och det ska funka det med (men då är gotlandskaniner bevarad med tänk på att inte behöva pellets så jag kan inte lova att andra raser är så).
Ska du ge pellets som kraftfoder eller inte är däremot helt upp till dig. Det positiva med att inte ge pellets är att man läser på om vad kaniner behöver och håller lite extra koll på kaninerna.
Sen så blir man stolt över hur bra dom äter hö 🙂
l'm back
Tack ni som svarade på slutet och speciellt VildaVittra och tlover som gett mig bra, intressanta och faktafyllda svar redan från början! 👍
Jag kommer dock att skapa en ny tråd där jag frågar om det mesta om hur jag skall göra för att min kanin skall få de bästa förutsättningarna så där får ni gärna svara och jag kommer ta upp lite grann om foder delen där ni gärna får svara med. hehe 😃
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
#25 är du intresserad av att skippa pelletsen finns det en bok som heter "Beyond the pellet" av Boyd Craven JR och Rick Worden som kanske är intressant.
Den är skriven på engelska till en amerikansk publik (så lite kan vara lite väl uppenbart som att kaniner behöver hö) som blandannat har listor på växter som man kan samla el odla som man kan ge till kaniner, hur man gör hö (har inte läst den), hur man groddar säd etc etc Jag här inte läst hela än bara bitar men det jag läst har varit bra.
l'm back
Jag håller inte med VildaVittra om att man inte ska ge pellets till sina kaniner. Man ska inte ge för mycket såklart, men jag anser att många kaniner behöver pelletsen. Jag vet att vissa klarar sig på endast hö, kvistar och annat. Men mina kaniner hade aldrig klarat sig på enbart det, då skulle de bli magra. De får både pellets, grönfoder och hö. De väljer inte bort höet för att de äter pellets, utan de äter av det ändå! :)
#27 Det finns inget djur i världen som måste ha pellets, det säger ju sig självt då det inte växer några pelletsbuskar på denna planet. Det går utmärkt att ge kraftfoder i en icke processerad form om nu kaninen börjar bli för smal.
#28 Jag utgick från min egen situation och hur mina kaniner mår, inte hur du gör. Eftersom mina kaniner är små kaniner anser jag att de behöver sin pellets. MINA kaniner klarar sig inte utan pelletsen. Om dina gör det, så är det ju toppen för dig! :)
#29 Jag kan garantera dig att dina kaniner skulle må bra på att barfas de också, oavsett hur vi människor avlat fram raser så är deras grundläggande metabolism densamma.
Pelletsens framgång grundas på den reklam som indoktrinerat folk till att tro att det är något nödvändigt.
#27 dina kaniner kanske behöver kraftfoder men det finns inget alls som säger att dom behöver pellets. Det är stor skillnad mellan dom två alternativen.
l'm back
#31 Påpekade jag att alla kaniner är likadana och har samma behov? Jag skrev inte att alla kaniner behöver pellets, utan att mina och många andra behöver det.
#32 Fortfarande så behöver ingen kanin pellets, vissa behöver KRAFTFODER.
" MINA kaniner klarar sig inte utan pelletsen."
Här påstod du att dina måste ha pellets, så jo, du ger ett påstående om att dina har en helt annan metabolism än andra kaniner.
#33 Jag skrev att mina behöver det, ja. Inte att alla kaniner är som mina. Kaniner har olika behov och jag har inte påstått att alla kaniner behöver pellets. Jag säger att vissa behöver det och andra inte. Då får du gärna förklara skillnaden mellan pellets och kraftfoder för mig.
#34 nej vissa kaniner kan behöva kraftfoder det är skillnad.
Kraftfoder är tex pellets, säd, groddad säl el liknande foder som är mer kaloririkt vilket gör att djur kan växa snabbare, ge mer mjölk, ge mer ägg osv
Men bara för att en kanin behöver kraftfoder så är pellets inte alls ett måste
l'm back
#34 Pellets är för kaniner som McDonalds är för människor, man överlever på det, men det är för lättsmält.
Kraftfoder är näringstät mat, pellets är en onyttig sorts kraftfoder, lättuggat och lättsmält. Ett bättre alternativ är att ge ingredienserna i pelletsen (minus saker som olika sockerarter som tillsätts för att hålla ihop pelletsen), så då ger man exempelvis havre, ren som den är eller groddad.
#36 Mina kaniner har ALDRIG blivit feta av det pellets jag ger dem. De får Supreme Selective. Tycker faktiskt att du är lite orättvis när du drar alla pelletsorter över samma gräns. Jag är mycket medveten om att det finns väldigt många pelletsorter som är som McDonalds för kaniner, men väljer man rätt blir det bra. Nu orkar jag inte diskutera detta längre. Jag vet att vi alla vill våra kaniner väl så, så länge de mår bra av den mat de får är det ju bra.
#37 Har jag påstått att dina kaniner är feta? Att vara smal är inte synonymt med att äta nyttigt. Jag tycker det är enormt orättvist av dig att påstå att jag skrivit saker jag inte har.
Alla pelletssorterna är processerade, det kommer du inte ifrån hur du än vrider och vänder på det.
Du är givetvis fri att hoppa av diskussionen, minns bara att det var du som pekade ut mig i inlägg 27. Har jag då inte rätt att diskutera dina påståenden?
Visst har du rätt att diskutera. Men jag har inte påstått annat än att mina och många andra kaniner mår bra av pellets. Har inte nämnt att det är fel att göra som du gör och jag tycker inte det heller. Jag diskuterar inte detta med dig för att jag vill att du ska börja ge dina kaniner pellets, utan för att jag inte vill att TS ska bli helt avskräckt från pellets. Hon har ju rätt att veta att man kan ge endast hö, grenar och annat som du rekommenderar men också ge ett bra pellets upptill.
Men sanningen är ju egentligen trots allt att kaniner inte ska äta pellets alls för att må bra, det är bara något vi människor fått för oss. När jag berättade för min veterinär att jag gav 1/2 dl pellets varje dag nästan beodrade hon mig att sänka till max 1 msk (bara för att kaninen tycker det är gott). Så länge kaninen äter hö och har bra hull behöver den ju inte någon pellets. Man vill trots allt att kaninen ska äta så mycket hö som möjligt då det är bra för tänderna och kaninens mage.
Men, en kanin kan SJÄLVKLART ha ett friskt och bra liv med lite pellets varje dag, jag själv kommer aldrig sluta med pellets då jag vet att de inte skadar min kanin och för han verkligen älskar det. Sen känns det som en bra back-up utifall höet eller något skulle vara mindre bra en period. Eller om han skulle behöva gå upp i vikt.
Pretty wise //
#39 det är stor skillnad mellan att säga, " jag ger mina kaniner pellets" och "vissa/mina kaniner behöver pellets" (vilket du skrev om och om igen tidigare)
l'm back
#41 Förstår inte vad du menar?
#42 Hittills har du diskuterat om att vissa kaniner behöver pellets, vilket inte är sant. Du säger inte att "Jag ger mina kaniner pellets" helt neutralt (förutom ditt första inlägg i tråden vilket var innan du började diskutera) utan att dom behöver pellets vilken är en helt annan sak och det är ju det diskussionen kommer från.
Förstår det vad jag menar
l'm back
#43 Så du vet vad varenda tamkanin behöver och inte behöver?
#44 Jag vet att det inte finns nån kanin som behöver pellets däremot finns det säkert en hel del som behöver kraftfoder (än en gång det är skillnad)
l'm back
#39 Nej, du har påstått att vissa kaniner behöver pellets, se citat: " Man ska inte ge för mycket såklart, men jag anser att många kaniner behöver pelletsen. "
#44 Då återgår vi till det där att kaniner är en och samma art oavsett Vilken ras? vi avlat fram och har således samma näringsbehov. Så ja, det är ganska så kartlagt om vad en kanin behöver.
#45 #46 Jag har min åsikt och ni har er.
#47 Nu är det ju inte en fråga om åsikter, utan verifierbara fakta.
#47 har du läst mina inlägg då jag förklarar vad kraftfoder är? då förstår du vad vi menar, för faktiskt ingen kanin behöver pellets men det finns kaniner som behöver kraftfoder. Läs på om skillnaden så förstår du vad vi menar.
Sen kan det finnas kaniner som tycker om pellets jätte jättemycket men det är ju en helt annan sak 🙂
l'm back
Enda anledningen till att människan anser att en kanin behöver pellets för att ha bra hull osv är främst ifall kvalliten på höet är dålig och att kaninen får dåligt med grenar/löv samt andra naturliga växter de äter i naturen.
Pretty wise //