Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 937 ggr
kaninälsaren00
0

Nu får jag nog!

hej! 

jag har fått nog på min kanin nu! han biter mig, slår med framtassarna mot mig! han har blitt jättesur!! jag vill inte ha en kanin som bits! jag har dessutom småsyskong som också blitt bitna! börjat blöda oså! 

tycker ni att jag ska behålla honom? 😐

Evilina
0

Hur gammal är han? Är han kastrerad? Hur mycket aktiveras han? Finns mycket som kan göra att han beter sig sådär och många grejer går ofta att åtgärda :)

[SophD]
1

Hur gammal är han? Han har kanske kommit in i "tonåren", vissa kaniner blir sådana då, men det går över oftast. Är det något som kan ha skrämt honom?

RosaSaga
0

Hur länge har ni haft honom? Han kanske inte känner sig trygg med er än?

kaninälsaren00
0

han är 2 år 😕kastrerad, han aktiveras hela tiden nästan, han har en triangelbur,sedan en Hage på 5 kvadratmeeter med bollar pinnar stubbar och det mesta roligt för en kanin ;( 

han blev sån efter min andra kanin gick bort :(

Evilina
0

Då är han kanske lite ledsen.. Hur dog din andra kanin (förlåt om jobbig fråga)?
Han har inte ont nån stans?

RosaSaga
0

Är han fortfarande ensam? Måste man inte ha två kaniner eller det gäller bara marsvin?

Evilina
0

#6 Det gäller bara marsvin, kaniner kan vara ensamma :)

kaninälsaren00
0

jag har haft han sen han var 12 veckor :( 

hon fick cancer i livmodern :(

RosaSaga
0

#7 okej

kaninälsaren00
0

jag har tänkt på att skaffe en bälgisk jätte eller nått liknande den storleken. 

hur stor bur behöver dom? svara i meter då jag inte riktigt vet vad hur långt ca. 1,9 m2 år ochså

kaninälsaren00
0

funkar 2mx2mx1m?

RosaSaga
0

Ska du ta bort en kanin för att skaffa en annan istället?

ew
0

Han kanske har ont någonstans?

Svado
2

#12 Det är väl självklart?  Ibland funkar man inte ihop med en kanin av olika skäl. Ser inget fel med att prova lyckan med en annan kanin istället.

Ska man behålla ett djur man ej trivs med bara för att? Verkar dumt i mina ögon.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

RosaSaga
2

Tänk om föräldrar kunde göra likadant…

Nej, nu har Saga inte gjort sin läxa eller städat sitt rum igen, vi byter ut henne till en annan..! 

TS skriver ju att kaninen börjat så här när den andra dog, han e ju lessen

kaninälsaren00
2

jag vet inte om jag ska byta ut honom eller bara skaffa en till kanin som kompis .

han har inte ont nån stans

Svado
4

Om kaninen bits och inte mår bra så beror det ju uppenbarligen på något som ni gör, jag vill inte anklaga utan försök ta detta på rätt sätt.

Ni behöver reda ut VAD som är problemet, är det att han är nedstämd? Får han nog mycket med egen tid? Du nämner något om småsyskon, är de snälla med kaninen och umgås med kaninen på djurets villkor? Många småbarn är långt ifrån försiktiga och ger inte djuret det "utrymme" som det kanske behöver ibland.

Kan den ha ont? Du säger att den inte har ont, men hur vet du det? Har du kännt igenom kaninen? Får den äta bra mat? 

Min kanin var tjurig pga att den hade alldeles stenhårda klumpar som bildats i körtel-utrymmet som sitter brevid penis på varsin sida. Dessa hade förmodligen skavt och gjort ont och gav honom ett obehag, som han sedan visade såklart. Dessa har jag nu pillat bort och även om han fortfarande har humör så är han inte alls lika tjurig som innan. Helt klart värt för dig att kolla upp.

OM inget fysiskt fel kan hittas så är det ju psykiskt. Granska din o din familjs livssituation med kritiska ögon, vad kan hans beteende bero på? Var och när kan ni göra annorlunda med kaninen för att förbättra? Kom ihåg att det är alltid bara vi människor som ska anpassa oss efter djurets behov, djuren har inga möjligheter att anpassa sig till oss. 

Du bor absolut inte köpa en till kanin, och absolut ännu mindre en belgisk jätte ifall det är så att ni inte kan hantera den kanin du har idag. En belgisk jätte är JÄTTE stor och har betydligt starkare tänder att bita med, bakben att sparkas med och framben att slåss med.

Tänk på det innan ni köper en till så ni inte får ännu ett djur som otrivs och mår dåligt och ger sig på er.

Stort lycka till!

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

kaninälsaren00
0

jo jag vet att han inte har ont då vi nyss va hos vetrinären.

mina syskong är jätteförsiktiga. har lärt dom att dom inte får springa fram och vara för " hårdhänt med han . utan dom går in i buren eller hagen eller vart han nu är och sätter sig och väntar på honom. jag gör naturligt vis detsamma. 😕

kaninälsaren00
0

han äter cuni complete och cuni nature

[SisselaJ]
0

Kanske testa att ta ut honom ur buren/hagen, och sätta honom i en annan inhägnad med dig. Så som man gör när man ska lära känna  nya kaniner. Ha med lite mat i knäet eller så och låt honom komma till dig. Efter en viss tid kanske han blir snällare och låter dig klappa honom? 

Ge inte upp, ha lite fantasi och tålamod så kan du nog få honom gladare igen.

uz00x
2

Jag kan väldigt lite om kaniner, men en tanke hade ju varit ifall han känner sig osäker och deppig utan sin vän? Jag har ju en fågel som gjorde detta, blev väldigt agressiv och osäker när hans vän gick bort, det gick däremot över ett tag efter den nye vännen kom och då blev det mycket bättre igen, kanske en tanke bara? :)

CurreKanin
0

Ingen nämner revir-hävdande. Kaniner har olika grad av revirhävdande. Och de ser inte så mycket med ögonen, utan går på doft. Vår Svartöga kan ha ruskigt morgonhumör (både mot oss och sin kanin-sambo). Ibland får han därför bo själv ett tag, timmar till dagar) och då brukar han bli så kelig mot sin kaninsambo efteråt. Men får han bo för länge själv, så ökar hans revirhävdande och man kan få rycka undan tassarna kvickt. Fast han är fortfarande kelig om vi tar upp honom från hans bur….. Doft är viktigt för en kanin, så luktar man fel kanin så kan man få ett rejält tjuvnyp. Det gör också att en revirhävdande kanin sällan biter direkt om de har kaninsambo - de måste ju kolla om det är sambon eller någon annan som kommer nära.

Namiko
1

Har du tankar på att skaffa en ny kanin så skulle jag absolut testa att behålla honom och se om beteendet förändras med tiden när han har sällskap igen. Eftersom han verkar frisk i övrigt så kan beteendet mycket väl bero på att han behöver en kompis. Kom bara ihåg att beteendet inte behöver ändras direkt han får en kompis, det kan ta tid för honom att gå tillbaka till det normala även om det bara är en kompis han saknar.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.