Kaninungar
Hej! Köpte för nästan 4 v sen en viltfärgade dvärgvädur på djuraffär, var inne och skulle köpa foder till min andra kanin, men föll pladask för henne. Tyckte även det var på tiden hon skulle få komma till ett socialt hem med mycket kärlek, hon är nämligen drygt 8 månader, och varit i affären sen 6v gammal.
Allt har gått jättebra, men för en vecka sen fick hon 6 ungar. Jag har naturligtvis ringt upp affären och berättat detta, men ville självklart behålla både mamma och bebisar hemma.
Hon är en fantastisk mamma, och ungarna mår jätte bra, växer som bara den:) I djuraffären sa dem att pappan måste vara en japantecknad dvärgvädur dem har där.
Har aldrig haft kaninungar förut, men läst på som bara den, så det kommer gå jätte bra detta. är väldigt nyfiken på om nån här vet vad färgen på de olika bebisarna heter? Tack på förhand:)
*bild borttagen av Medarbetare då den bryter mot forumets regler*
Vad söta de är :) Lycka till!
Pretty wise //
Tror att där är: 2 gul/svarta japantecknade (en av dem är wienertecknad, ser inte den andra), 1 viltfärgad, 1 viltgul wienertecknad och 2 gul/blå japantecknade :).
Nej, det är inte wienertecknad.
De är manteltecknade. De som har vitt på sig dvs.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Ja visst är dem söta:) Tack för svaren:)då bör de ju stämma att deras pappa är Japan tecknad. Den minsta av dem, den som är svårast att se på bilden, ser silver grå ut.
Tänk på att du inte får lägga upp foton på kaninungar som inte öppnat ögonen om inte dom fortfarande ligger kvar i boet.
l'm back
Jag skulle tro:
2 svart/gula japan, varav en är manteltecknad. Dvs den är vit på mage o fötter.
1 är isabella, det är den "silver grå" som du menar. OM den inte har något random streck på sig, men vad jag kan se har den inte det, o då är det en isabella.
1 är blå/gul japan.
1 är viltgul manteltecknad. (Den längst ner på bilden)
Och den sista, mörka, är viltgrå.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#3 Den svart/gula japanen med vitt på bakbenet, är inte manteltecknad. Möjligtvis är den viltgula det.
#3 wienertecknade kaniner har också vitt på sig (det är däremot inte samma anlag som brokigt)
l'm back
Tycker två ser manteltecknade ut. Är någon av föräldrarna wientecknade (= vita partier som ex bläs el på tassar el blåögd)? trol är någon av föräldrarna manteltecknade, finns foton på mamman..? De ljusare/gråare kan vara gul/egern japantecknade alt isabella, lite svårt se på fotot..
här isabella o madagaskar
o här en manteltecknad japan g/s

Tack för fler svar, så himla spännande:) Djuraffären sa att pappan är japantecknad, såg bara en annan kanin där, den hon säger är pappan, och han var "vit gul", lik bebisen längst ner på bilden. Ska lägga upp kort på mamman:) Den "silver grå" har inga sträck el liknande, utan en väldigt jämn fin färg.
Tack zezagena för bilderna, jätte fina, får lite mer uppfattning om hur alla färger verkligen ser ut:)
Pappan är ju då säkerligen gul/svart japan mantel/brokig ( kan ju vara mest gul med bara pytte svart), mamman är viltgrå men ibland kan japanteckn vara dold på en sådan med. Hon är iallafall gulbärare, den silvergrå behövs mera foton av framöver för att se Vilken färg?, isabella har en sk slöja som är gråblå som du ser på fotot # 9
Okok, då börjar jag hänga med:) är många olika namn och färger att hålla koll på. Ska lägga upp fler bilder på dem, såg att bilden är borttagen, pga att dem ej log i boet. Hade ingen aning om att de ej var ok. de var första gången idag jag lyfte upp och fota, har sett så många andra på denna sida gör det, så trodde var ok. Men så fort dem börjar bli lite äldre kommer fler bilder. Tack för alla svar:)
Ville bara säga att arken zoo iallafall här jag bor har dåligt hö. Även granngården…. så jag måste fixa från bonde. Är de bra hö så är bajset brunt :) och hade jag varit du hade jag köpt större bur. Man kan hitta större för samma prisklass. :)
#14 det är en rätt ny regel så gamla bilder kan ju ligga kvar (jag ska se om jag hittar regeln nu)
edit: här är infon om den nya regeln http://kanin.ifokus.se/discussions/5340441b8e0e7422f5000bb3-ny-regel-pa-kanin-ifokus?participating-1
l'm back
Vilken butik köpte du kaninen i? Eller snarare, vilken stad?
Exakt samma sak har hänt mig också. Be djuraffären om kompensation för att de sålt en dräktig hona till dig (vilket inte ens är tillåtet). Då kanske dom erbjuder dig foder eller liknande för ungarna/mamman under hela uppväxten.
Köpte henne på fidos i Trollhättan, ska absolut ringa upp och tala om kompensation, tack för tipset. De dem erbjöd mig var att köpa ungarna mellan 6-8v ålder, men det är inget jag bestämt mig för att låta dem göra. Större bur? ?? buren är 2, 80 m bred och 90 djup.
#18 Om det var jag så skulle jag absolut inte sälja ungarna dit, tänk om de gör samma misstag igen? Att ungarna sätt med kaniner med motsatt kön, och de blir dräktiga alldeles för tidigt? Och om buren är 2,80 m bred så är det såklart tillräckligt stor, fast beror ändå på längden.
Är exakt så jag tänker också, har haft flera privat personer som är intresserade redan, så de kommer ej bli ett alternativ. Kommer självklart ha krav på dem som köper kaninungarna, men dessvärre är det ju svårt att styra vad som händer sen, är drf jag helst bara hade behållt alla, men de är ju inte så lätt tyvärr. Och detta var ju en ej en kull jag själv planerat, då jag aldrig tänkt para henne. Men nu blev de som det blev. Dem erbjöd sig ju även att ta mamma och bebisarna till butiken, så skulle jag sedan få henne tillbaka, men aldrig i mitt liv. Jag menade att buren är 2.8m lång. Så buren är de inget fel på.