Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 829 ggr
CupcakeGod
0

Otam kanin

Jag fick hem min kanin för nästan två veckor sedan. Han fick utforska hela lägenheten och känner sig ganska trygg överallt. Han är två månader och någon vecka gammal nu. 

Han kommer fram och nosar på mig, han springer omkring mellan mina fötter, men så springer han iväg så fort jag försöker röra honom. Idag behövde jag flytta på honom lite, men han fick damp och började sparka till som en galning när jag tog upp honom. 

Det känns även som att han undviker mig och även andra människor.

Jag "pratar" med honom, sitter bredvid honom, matar honom för hand. Jag skaffade en kanin för att ha någon att klappa på så det känns lite drygt.

Någon som kan göras?

Bill&Bull
0

Det är nog bara å fortsätta umgås med han, och sakta försöka göra han van vid lyft. Sen är ju hur man lyfter ganska viktigt också för att kaninen ska känna sig mer säker å inte kunna hoppa iväg hej vilt. Hur lyfter du?

||My Love For Animals Is Immortal||

CupcakeGod
0

#1 Jag satte vid hans bur och pratade med honom från själva början. Han är väldigt framåt, men ändå får ingen komma i hans närhet. 

Jag brukar brukar ta honom i rumpan så att bakbenen ligger på handfatet och håller i frambenen.

CupcakeGod
0

Yay!! Jag fick klappa honom nyss när jag gav honom en gurka. 

Skulle nog behöva lite tips? på hur man tämjer en kanin, för "låt honom komma till dig" funkar inte riktigt i mitt fall. 

Så, saken är. Han är inte rädd eller så. Han springer runt i lägenheten och kommer fram, men han springer i väg som om han såg ett zombie så fort man ens tänker på att klappa honom lite.

[AnimalLover1]
2

Sätt er i ett litet rum eller en liten Hage så stor så att du får plats med att ha benen utsträckta, den ska ändå vara liten. Sätt kaninen på ena sidan, och lägg godis på andra sidan, om han ska få godiset måste han gå över dig, därför måste hagen/rummet vara väldigt litet, sitt där en stund, nån gång kommer han bli sugen på godis och kanske chansa, medan du väntar kan du göra något annat t.ex läsa en bok för honom, klappa honom inte, inte ens om han blir intresserad av dig. Testa såhär några gånger, att han måste gå över dig, och bevisa för honom att du inte är farlig, snart kommer han nog känna sig trygg med dig :)

[tanyas]
1

Min kanin gick från att inte alls vilja sitta i knät när jag bar honom till på ett par månader nu sitta en kvart åtminstone. Och han är ett år, så du som har en bebis har alla förutsättningar att få honom tam. Mitt tips? är att visa honom att du inte är rädd utan att du bestämmer. och börja lyfta lite i taget och sen längre och längre. Utan att vara för hårdhänt så höll jag kvar min kanin i famnen tills han blev lugn, för när de märker att du har kontroll "mjuknar" de oftast. Han blev lugn snabbt. sen satte jag ner honom och gav alltid godis när han sattes ner. Jag såg även till att inte sätta ner honom om han inte var lugn. Så nu är han jättegosig och trivs bra i min famn och är alltid lugn när han kommer upp och sätts ner. Så det är bara att vara bestämd. Visa hur du vill ha honom och belöna med godis och öva öva öva.

Sparkle
0

Man kan sätta sig i ett "tråkigt" rum/hage med kaninen lös och läsa en bok och ha något gott i handen. Brukar (för mig) sluta med att kaninen kommer fram och vill ha godis. Om man försöker klappa den kanske den springer iväg, men brukar komma tillbaka. Umgås mycket och ha tålamod!

Stressa inte...

MEN SKYNDA DIG DÅ!