Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1949 ggr
Fia9000
0

Brutet/brutna revben?

Hur känner man om en kanin brutit ett eller flera revben? Veterinären kan väl inte göra något åt det mer än att ge smärtstillande?

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Saffran0Spice
1

Röntgen för att vara 100%
Boka tid direkt om du misstänker det =)

Fia9000
0

#1 Det var det jag misstänkte, men om revbenet är helt av måste man väl ändå kunna känna det? Vet du vad veterinären gör åt det om det skulle vara brutet?

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Saffran0Spice
0

Tyvärr kan jag inte säga vad veterinären kan göra då man inte vet hur brottet ser ut. Vissa gör inte mer än att ge smärtstillande, vissa stabiliserar med lindor eller operation - det vet man först när man ser hur allvarligt brutna de är.

Hoppas det går bra iallafall! 🌺

Fia9000
0

#3 Okej, tack! :)

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Yawwisen
0

Jag hade en dvv:s foderkanin, som hade ett brutet revben. Han hade tydligen ramlat/fallit från något. Jag vet nästan inget om det, det var ganska länge sen jag hade han på foder, men vad jag vet var dem till vet. med han också vet jag att dem lät revbenet växa ihop igen, och känner man längs sidan (tror det var höger sida),  så sticker revbenet ut litegrann så man känner det, men han varken lider eller påverkas av det.🙂

Yawwisen
0

#5 Han bröt revbenet hos sin ägare, inte hos mig ;)

Cotast
1

9/10 vuxna sällskapskaniner har brutna revben, inget ovanligt tyvärr.

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

Marsvinsmamman
2

#7 Källa på det? Låter ju fruktansvärt…

Fia9000
1

#5 Okej, jag vet att man kan känna en knöl eller så när det har växt ihop. Hade du honom på foder medan revbenet var brutet eller efter det hade växt ihop? #7 Borde ju göra jätteont :/ #8 Jag tycker att det låter ganska rimligt, i alla fall om man kollar i barnfamiljer. Det är lätt hänt att man bryter ett eller flera revben om man inte bär rätt eller om kaninen sprattlar till. :/ I detta fallet skulle min mamma hjälpa till med kloklippningen…

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Cotast
0

#8 yes, veterinärkliniken där jag jobbar.

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

Facie
0

Det bästa vore för dig att ringa veterinären och höra vad det säger. Jag vet att när en människa bryter revbenet är de ända som kan göras att vänta.

Pretty wise //

Fia9000
0

#11 Om dom ändå inte kommer göra något åt det så känns det som onödig stress att åka in, men det gör säkert jätteont så vi får åka in och förhoppningsvis får han någon form av smärtlindring.

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Saffran0Spice
1

#12 Ja man kan ju chansa och inte åka in - och samtidigt chansa att revbenet/benen är så illa brutna att man kommer hitta kaninen död av en punkterad lunga.
Ingen smärtlindring hjälper mot punkterad lunga.

+ att det är ens skyldighet som ägare att ge djuret vård vid behov. Att neka en kanin med troligtvis brutna revben är djurplågeri och bör anmälas till Lst.

Fia9000
0

#13 Jag har inte skrivit att vi inte ska ta kaninen till veterinären och jag vet att det är lag på att sjuka/skadade djur ska få vård.

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Saffran0Spice
0

#14 Det vet jag - men det du skrev tolkade jag som om det fanns tanke åt att man kunde ''strunta'' idet. Sen skrev du inte rakt upp och ner så, men jag tolkade din text så och svarade efter detta.

Fia9000
0

#15 Förlåt, inlägget blev lite "luddigt". ;) Menade att det hade varit onödig stress om veterinären ändå inte kunde göra något mer än att röntga, och sen inte ge någon form av behandling. Men nu finns det ju faktiskt något veterinären kan göra åt det så då är det självklart att man ska åka in! :)

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Marsvinsmamman
0

#10 Fy så hemskt. Detta kände jag inte till. Det känns ju som ett enormt djurskyddsproblem att majoriteten av alla sällskapskaniner hanteras så illa att de får frakturer.

RebeccaG
3

#17 det finns ingen behandling, det enda man kan göra är att informera folk om problemet, så folk kan tänka över sin kaninhantering. Det räcker att du lyfter kaninen fel så kan ett revben brytas. En normalstor kanin på ca 2 kg har revben tunnare än en blyertspenna, så det krävs inte mycket alls.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube