Ny kanin?
Hej, jag har inte direkt ett problem men det skulle vara kul att höra andras åsikter kring det här. Jag har två kaniner som bor ute i ett stort uthus tillsammans sen kanske 2 år tillbaka. Innan mina kaniner flyttade ut har jag haft kanin inne i mitt rum där den får gå lös nästan hela tiden. När man har sin kanin så blir de väldigt tama och jag saknar det eftersom mina kaniner har blivit har blivit helt vilda sen de flyttade ut. De har det hur bra som helst och det skulle inte gå att flytta in dem igen men jag saknar verkligen att ha en bästa kompis inne i rummet. Jag har funderat på att skaffa en kanin till kanske en omplacerings kanin att ha i en bur i rummet men mest lös i rummet. Tror ni att det kan vara en bra ide? Nu låter det här super töntigt men jag skulle känna mig lite taskig om jag skaffade en ny kanin. Hur många kaniner har ni och hur har ni dem? Tillsammans? Var för sig? Och hinner man med att ge alla tid och kärlek om man har fler? Vill att alla mina djur ska ha ett så bra liv som möjligt. Riktigt förvirrad text men det skulle vara kul om nån svarar! Mvh Ellen
Mvh/Ellen<3
vi har 3 kaniner alla bor ensamma då ingen vill bli vän med varandra:)
Jag förstår att du saknar att ha en kanin i ditt eget rum! Tycker inte att det låter särskilt taskigt att skaffa en ny kanin, snarare en väldigt god gärning att ta hand om en omplaceringskanin.
Jag hade som mest två kaniner samtidigt. De hade varsin bur pga av att den ena var en hona och den andra okastrerad hane. De mådde fint utan att bo i samma bur- det räckte med att se varandra. Kaniner är ju trots allt inte flockdjur utan kolonidjur.
Om du tar dig tid att umgås med dina djur så hinner du, det är ju du själv som väljer vad som prioriteras 🙂 Om du dessutom har den nya på ditt rum så får den ju sällskap av dig bara av att du är där.
Lycka till om det blir en ny kanin! 🙂
Medarbetare på Jättekanin.
Jag har 3 kaniner som bor i varsin bur. Men hade ett syskon par (två tjejer) som bodde tillsammans.
jag har sju kaniner och de bor två-och-två (förutom en som bor ensam men han ska få en kompis snart) :)
#4 Hur hinner du med alla?:)
Mvh/Ellen<3
Vi har 11 vuxna kaniner hemma & alla bor var för sig utomhus, endas 1 bor inomhus.
Det funkar toppen.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#6 Har du uppfödning?
Mvh/Ellen<3
Jag är kaninuppfödare och har i nuläget femton kaniner och två kullar. Alla mina kaniner bor var för sig, förutom mina två maskotar (mor och dotter som bor tillsammans). Jag kommer att sätta ihop en grupp avelshonor som är utställda och klara i höst och de får gå tillsammans tills det är dags för bebisar nästa år. Jag planerar all min tid och ger alla mina kaniner daglig aktivering, kärlek och omtanke. Förmodligen undrar du hur jag hinner med allt, men jag har tiden helt enkelt. Alla mina kaniner bor ute och jag vill gärna ha några inomhus, men min mormor är omöjlig att övertala. Men jag håller med om att det är mysigt med en kanin inomhus. Men jag tycker inte att du är "taskig" emot dina andra två kaniner om du köper en tredje att ha på rummet. De andra två har stora ytor att röra sig på och även varandras sällskap och de bryr sig nog knappast inte om du spenderar mer tid med den tredje, de har fortfarande allt de behöver och du kommer ju fortfarande pyssla om dem och ge dem kärlek. Om du TS känner att du har tiden och möjligheten att ha tre kaniner och även känner i ditt hjärta att du vill det så kör på.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Har sex kaniner, bor två och två. Har även andra djur.
Pluggar högskola. Handlar om prioritering för att hinna med, och fungerar om man prioriterar rätt 😉
Kaninerna bor utomhus/i bod.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi har 11 kaniner (varav 5 är kaninungar) som max har vi haft 24 st tror jag. Vi har dom i var sin bur men dom kan se varandra (avelsdjur så då kan vi inte ha alla tillsammans) vi kommer däremot att testa att ha avelshonorna i grupp så att dom får leva ett mer naturligt liv.
Hur många kaniner man "bör ha" beror på hur man har dom och hur man prioriterar. Man kan säkert ha 100 kaniner och det är ändå bra med rätt sätt att hålla kaninerna och prioriterar kaninerna.
Däremot bör ju kaniner ha en kompis så ska din "rumskanin" vara ensam kräver den ju mer tid av dig än dom som har en kompis (om jag förstod dig rätt) då måste ju du vara kaninkompisen.
Sen så ska ju du ha ekonomin att ha dom (att kunna ta alla tre till veterinären tex)
#2 kaniner är flockdjur, att se en annan kanin är ju bättre än att inte se nån annan kanin alls men det är ju inte det bästa.
l'm back
Jag har 3 kaniner och alla bor i varsin bur. Väntar på min 4:de kanin :) Mina kaniner bor inomhus. När jag tar hand om mina kaniner så fixar jag med en kanin i taget och sedan tar jag nästa. T ex kloklippning, städa burar, gos, mm. Om jag ska gå i sele & koppel med dem så stoppar jag in alla i varsin transportbur och går iväg ;) Tar sedan ut en i taget i sele. Ibland om jag har tur hjälper min pojkvän till och rastar en kanin tillsammans med mig :) Men det är inget jag tvingar honom till att göra ;) Allt går att genomföra, bara man själv vill! :)
Jag har 6 stora kaniner och några kaninungar, jag brukar sätta ut 2 stycken i hagarna (har 2 hagar) då städar jag deras bur och fyller på hö/vatten. Sen sätter jag mig i en Hage i några minuter. Dom får iallafall vara ute en halvtimma i var i en stor Hage :) inga av mina bor tillsammans, förutom kaninungarna. Ska dock försöka sätta ihop mina rexhonor :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Tack för många bra svar! Hittar jag en kanin som passar kan jag nog inte motstå…;)
Mvh/Ellen<3
Hej! Jag tycker det låter bra, klart man vill ha en kanin i rummet och mysa med, det är härligt. Att ta hand om en omplacerings kanin låter snällt. Jag har tre omplacerings kaniner om du är intresserad. En hermelinhona som är hur snäll som helst, en dvärgvädur som älskar sällskap och är van vid att vara lös, samt en till dvärgvädur som dock är lite bitsk av sig. (Maila fridolajn99@hotmail.com om du är intresserad!) :D
Är det någon mer som vill svara?
Mvh/Ellen<3
Har 3 avelshonor, 1 hane och 5 slaktdjur nu. Avelshanen bor själv men med nät mellan sin gård och honornas så att han ser dem, sen ska han bo med dom under vår/sommar. Övriga bor i grupp(er). De bor alla i utegårdar, ingen bor i bur. Varför tar du inte in de 2 du redan har? De kan väl bo inne tillsammans likväl som ute?
Har 2 Rex honor o en kastrerad hane som bor ihop i stort utrymme. sen en okastrerad hane som bor ensam men i samma rum så alla ser varandra. Planerar att ta hem en kille till. Så länge man känner att man har tid och plats ser jag inga problem med flera kaniner :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
#7 japp
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube