Exner krypfri i öron
Var hos vetten med min ena kanin igår, min pojke, och fick receptbelagd medicin mot hans kliande öron som visade sig vara öronskabb/kvalster. Dyrt som *pip* men det måste göras. Har sanerat hans bur och han går på behandlingen nu. Min andra kanin, en tös, har förmodligen samma åkomma då hon också har haft lite kli samt lite mjällig hud på nacken som ett resultat av att hon kliat sig. Det var vad vetten sa. För jag trodde pojken hade mjällkvalster först men icke, mjällig päls i nacken berodde på intensivt kliande. Så de verkar ha samma. Nu har jag inte råd med ett vetbesök till denna månaden så jag tänkte istället försöka mig på att behandla flickan med Exner Krypfri/Petguard i öronen så länge för att se om det kan lindra symptomen eller kanske helt ta bort hennes kvalster också. Hon har inte lika kraftig klåda som pojken haft men ändå, hon har säkerligen samma som pojken eftersom de gått ihop förut. Nu är de givetvis separerade. Vad tror ni? Någon som provat detta preparat på kanin och märkt bra resultat? Det står ju att det kan behandlas mot öronkvalster men frågan är hur bra det är. Billigt och recept- samt giftfritt är i alla fall de bra sakerna. Vill verkligen veta mer om detta innan jag provar. Ut med språket om denna produkt :)
Jag har använt Exner mot ormkvalster. Tyckte att det luktade vidrigt, men kvalstren är borta och så även för en annan jag känner som använde det. Huruvida det fungerar på kanin kan jag ej svara på, men delade med mig av lite erfarenhet i alla fall tills du får ett bättre svar. 😃
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#0 Är de stronghold hanen går på? Har för mig att själva behandlingen kostar ca 100:- och du bör kunna ringa den veterinär du var hos och säga att du behöver till din hona också. Och få receptet utskrivet utan besök då hon redan konstaterat att din hane har det. Kanske värt ett försök iallafall? Lycka till!
Allt gott!
/ Moa
Kör aldrig ner något i öronen ifall en veterinär har rekommenderat det. Och du måste enligt lag ta din kanin till veterinären när den behöver det, vilket den gör när du misstänker ohyra. Svindyrt eller inte, det är skit samma.
Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU
Ring till veterinären o prata med dom. Har du redan varit in med din hane borde dom ju snabbt kunna skriva ut ett till recept till din hona.
:)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman