Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 527 ggr
Svado
0

Mygg!

Mina kaniners öron är alldeles bulliga o knöliga pga alla satans mygg.

Bor i västerbotten o här är det ENORMA mängder just nu.

Hur ska jag skydda mina älsklingar? Myggasen kravlar ju hela kroppen på dom. Jag har bara en bur som dom bor i o den är stor o har nät runtom så det finns ingen möjlighet att flytta dem någonstans.

Kan man stryka på myggmedel för människor på djurens öron? Det är ju främst där som myggen bits. Något annat man kan göra? Kanske funkar att sätta någon myggspiral i närheten av buren?

ALLA tips? o idéer tages tacksamt emot, det smärtar att se mina djur lida på detta sätt.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

tlover
0

Smörj inte myggmedel på öronen, myggmedel för människor är väldigt giftigt även för människor (man ska inte hade det på barn el i närheten av ansiktet) öronen tvättar kaniner lätt.

Vi har myggnät runt kaninburarna det är bäst, för några år sen då en av våra kaniner hade det väldigt illa med mygg köpte vi tjärolja och droppade nån droppe högt uppe på pannan (där han inte kunde tvätta bort det). Använder du tex tjärolja eller liknande (nått mot myggor som inte är lika giftigt) så stryk på på ett ställe där dom i princip inte kan tvätta (så har du två el fler i samma bur är det uteslutetför som tvättar ju varandra)

Du kan också testa att lägga skvattram runt buren (inte i) och rölleka i. Båda ogillar myggorna (vi brukar använda mosad rölleka i ansiktet istället för myggmedel).

Min mosters man har också testat att "krydda" deras kanin med vitlökspulver men ja vet inte hur mycket det hjälpte (och lök är ju inte så bra för kaniner).

l'm back

Facie
0

Sätt ett myggnät runt om gallret så de jävlarna inte tar sig in, de finns också olika typer av ljus osv som jagar iväg myggen. Du ska nog inte ta myggmedel för människor, helst inte om du har flera kaniner då de kanske putsar varandra och får i sig det. För starka lukter är inte heller bra för kaninerna och de salvorna brukar lukta väldigt starkt. Risken är då att nosarna börjar rinna.

Jag skulle hellre skaffa ett tätt myggnät och sätta runt buren!

Pretty wise //

Svado
1

Okej! Tack för tipsen!

Myggnät får det bli. Var hittar man sådant? 

Edit: Hittade en butik här samhället som jag bor i, så det blir till att köpa ett par meter idag =) Så ikväll slipper mina älsklingar pesten! :)

Linnea Adler

Facie
0

#3 Åh vad härligt :D Se till att nätet verkligen är så tätt som möjligt, helst om du har mycket knot där du bor :)

Pretty wise //

Svado
0

Hej!

Ja… knotten vettetusan om nätet hjälper mot.. men myggen lär iaf stanna ute. Blir ju en plåga mindre.

Nu är buren totalt innätad, möjligtvis att en Rambo-mygga tar sig igenom, men alla andra vanliga dödliga mygg lär gå bet :)

Linnea Adler

Facie
0

Hahahaha! En rambo mygga… Nej men du får väl se hur väl de funkar, men tror de kommer hjälpa ganska mycket i alla fall :)

Pretty wise //

fossingen
0

Fanns det inte något ogiftigt medel för hästar som används också på smådjur för mygg?