Han bits!
Min kaninunge på 9 veckor har börjat bitas när man har han i famnen!, är de typ normalt och inte, hur ska man få han att sluta?
Bits eller nafsar? Anledningen till att jag frågar är för att vissa/många skriver att kaninen bits trots att den bara nafsar.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag skulle nog säga att han nafsar!
#2 OK för skillnad på det, så bra att veta. Nafsa kan de göra för att få uppmärksamhet, busiga eller om de säger ifrån.
Säg åt honom när han nafsar så det inte går över till bett bara, låter man de nafsa i kläder och på huden förstår de inte att det är fel :(
Pretty wise //
När min hona gjorde så när hon var ung så satte jag min hand över hennes ögon och öron och höll henne så en stund. Bara för att stoppa lilla hjärnan en stund och få ner henne i varv. Det funkade bra för mig och lever idag med en pigg tvååring som inte ens skulle tänka på att bita i människa :)
Det beror förmodligen på att han börjar komma in i tonåren, och vill då bestämma mer själv och tänja på gränserna. Det är normalt att unga kaniner blir lite bångstyriga i en period. Ha tålamod! :)
Brukar erbjuda mina något gott när de blir alltför nafsiga.
Numer så blir de nafsiga/gräviga/puttiga så fort de är sugna på något när de får komma in. Då får de morot eller annat gott :)
När de ätit sig mätta så lägger de sig o vilar eller myser o är lugna.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#7 Men det kan ju bli motsatt effekt också? Om man ger gott vid nafsande = beröm för kaninen.
Ja, håller med ovanstående. Man borde nog inte ge godis när kaninen nafsar eftersom de då blir en positiv förstärkning och kaninen kommer lära sig att den får godis när den bits = inte bra.
När min kanin gör något han inte får så puttar jag bara bort honom och då tycker han det är tråkigt och slutar.. Jag har som tur är inte haft problem med nafsande, han puttar mest på en när han vill ha uppmärksamhet :)
Pretty wise //