Kåda i pälsen
Hej! Vi har varit i vår sommarstuga några dagar och där har kaninerna varit i burar utan bottennät på dagarna. Igår grävde Minna ett djupt hål och i morse upptäckte jag att hon hade kåda på en stor del av ryggen. Jag har nu försökt få bort det mesta med ljummet vatten och en kam, men jag ville ju inte dra och inte heller klippa bort det, så mycket är fortfarande kvar.. Skulle jag klippa så skulle nästan hela ryggen vara bar.. Och hon kan ju inte komma åt att tvätta bort det själv.. Finns det något medel eller liknande som man kan använda för att "lösa upp" kådan? Läste runt lite på internet och hittade att man brukar använda matolja till hästar som har fått kåda i pälsen. Men jag vågar inte testa utan att ha hört det från flera håll. Hoppas någon kan hjälpa till! Mvh, Ninni
Hälsningar,
Ninni :-)
jag har hört att det gå bra att ta bort det med smör om man t.ex har kåda på händerna men det kanske inte är så bra i päls?
Kåda är fettlösligt så jag skulle testa med matolja/rapsolja och sedan tvätta bort oljan med lite milt schampoo så att hon inte får i sig så mycket fett.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
brukar man inte kunna använda vanligt diskmedel för att få bort kåda? lite osäker men värt att kollas upp om man googlar eller nåt !
Kåda är fett och alkohollösligt så allt som är baserat på i princip bara vatten eller är fettlösligt (tex diskmedel) funkar inte.
Eftersom det är en levande varelse skulle jag välja fett om olja inte funkar testa med margarin el liknande (tjockare så enklare att ha mycket på samma plats men testa med olja först)
l'm back
Tack för era svar! Jag ska prova med matolja när jag kommer hem så får vi se om det fungerar! :D
Hälsningar,
Ninni :-)